Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1727136_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 26. januar 2017 mellem 14:00 –
16:00 vedr. flytningen af behandlingen af
klagesagerne vedr. kystbeskyttelse ved Roskilde
Fjord.
Samrådsspørgsmål Y
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministeren
på samråd i Miljø- og fødevareudvalget den 23.
november oplyste, at han som minister flyttede
behandlingen af sagerne vedr. kystbeskyttelse ved
Roskilde Fjord fra departementet til Natur- og
miljøklagenævnet for at sikre god og effektiv
sagsbehandling, når ministeren var klar over, at
ventetiden i Natur- og Miljøklagenævnet var lige-
så lang som i departementet (jf. artiklen ”Mini-
steren taler usandt i Folketinget, og imens er der
borgere, som risikerer at få deres hjem ødelagt”,
bragt i Berlingske den 27. november 2016,
http://www.b.dk/nationalt/ministeren-
talerusandt-i-folketinget-og-imens-er-der-
borgere-som-risikerer-at-fa)?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Rabjerg Madsen (S) og Pia Adelsteen (DF).
”Det talte ord gælder”
Ja, tak for det. Også tak for at blive indkaldt i
samråd.
Jeg har allerede beklaget i pressen, at jeg på
samrådet i Folketinget den 23. november sidste
år kom til at udtrykke mig upræcist, og derfor vil
jeg også gerne takke for lejligheden til at gøre det
over for udvalget – det ligger mig meget på sinde
at være korrekt og præcis i mine oplysninger til
Folketinget.
Det kom til at lyde, som om regeringen ikke
vidste, at der var stigende sagsbehandlingstider i
Natur- og Miljøklagenævnet, da klagerne vedr.
kystbeskyttelse blev overført til nævnet fra
departementet.
Det vidste vi naturligvis godt. Regeringen har
fulgt sagsbehandlingstiderne i Natur- og Miljø-
klagenævnet løbende og haft opmærksomhed på,
hvordan de udviklede sig.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 26/1-17 om behandlingen af sagerne vedr. kystbeskyttelse ved Roskilde Fjord, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1727136_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
Derfor vidste vi også, at de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider var stigende i sommeren
2016 – fra gennemsnitligt 162 dage i -15, til 210
dage i 2. kvartal af 2016.
I foråret 2016 orienterede jeg også jer her i
udvalget om de stigende sagsbehandlingstider i
nævnet på baggrund af et almindelig del
spørgsmål, stillet af fru Maria Reumert Gjerding.
I samrådet den 23. november svarede jeg da også
hr. Bjarne Laustsen, at regeringen vidste, at der
var en politisk pris at betale som følge af
udflytningen af statslige arbejdspladser. Blandt
andet ved en periode med længere sagsbehand-
lingstider. Jeg sagde også, at det er en pris,
regeringen er villig til at betale, da det er gavnligt
at udflytte statslige arbejdspladser.
Men jeg beklager, det ikke blev tilstrækkelig klart,
at regeringen var opmærksom på de stigende
sagsbehandlingstider i Natur- og Miljøklage-
nævnet, da kystbeskyttelsessagerne blev flyttet.
I det her samråd er jeg også blevet bedt om at
redegøre for, hvorfor jeg på samrådet 23.
november oplyste, at jeg flyttede
sagsbehandlingen eller behandlingen af klagesag-
erne vedr. kystbeskyttelse ved Roskilde Fjord fra
departementet til Natur- og Miljøklagenævnet for
at sikre god og effektiv sagsbehandling, når jeg
vidste, at sagsbehandlingstiden i nævnet var lige
som lang som i departementet.
Det vil jeg meget gerne redegøre for, og det
kræver ganske kort forhistorie, nemlig:
I 2014, der overførte den tidligere regering
kystbeskyttelsesloven fra Transportministeriet til
Miljøministeriet. Den daværende socialdemo-
kratiske miljøminister, Kirsten Brosbøl, fremsatte
i november 2014 et lovforslag, hvorefter klager
over afgørelser efter kystbeskyttelsesloven skulle
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.
Der skulle ikke længere klages til miljøminister-
en, og Folketinget vedtog ændringen af
3
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 26/1-17 om behandlingen af sagerne vedr. kystbeskyttelse ved Roskilde Fjord, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1727136_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
kystbeskyttelsesloven den 24. februar 2015 med
stemmer fra samtlige partier.
Formålet med at flytte klageadgangen var at ens-
arte klagereglerne i kystbeskyttelsesloven med
den øvrige lovgivning på Miljøministeriets
område, og på miljøområdet er der klageadgang
til Natur- og Miljøklagenævnet, som bl.a. er
etableret og organiseret med det formål at sikre
en god og effektiv behandling af klagesager.
Min bevæggrund for at flytte kystbeskyttelses-
sagerne til Natur- og Miljøklagenævnet var altså
af følge af den lovgivning, Folketinget har
vedtaget.
Efter loven var vedtaget, skulle overflytningen
ske, når nogle underliggende bekendtgørelser var
blevet justeret. Det var de pr. 1. juli 2016, hvilket
var så hurtigt, som det kunne lade sig gøre.
Det er en lovgivning, jeg helt kan tilslutte mig –
efter min mening er der en god fornuft i at lade
klagesager blive behandlet i et klagenævn.
5
Klagesagsbehandlingen er ikke en klassisk
departemental arbejdsopgave, og der er typisk
ikke den tilstrækkelige ekspertise i departementet
til at sikre, at klagesager behandles bedst eller
hurtigst dér.
Jeg begrundede flytningen med, at det var for at
sikre en god og effektiv sagsbehandling af klager i
forbindelse med kystbeskyttelsessagerne. Det er
min overbevisning, at man får en god og effektiv
klagesagsbehandling i Natur- og Miljøklage-
nævnet. Det forventer jeg også, at man vil få i det
nye Miljø- og Fødevareklagenævn fra 1. februar.
Som nævnt var der en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for klager i 2015 på 182 dage,
mens den var steget til 232 dage på tværs af alle
sagsområder i 2016 – dog eksklusiv de nye
kystbeskyttelsessager.
Til sammenligning kan jeg oplyse, at da Natur- og
Miljøklagenævnet overtog de sidste 60 klager
vedr. kystsager fra departementet sidste sommer,
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om oversende talepapiret fra samrådet den 26/1-17 om behandlingen af sagerne vedr. kystbeskyttelse ved Roskilde Fjord, jf. MOF alm. del - samrådsspm. Y, til miljø- og fødevareministeren
1727136_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
Samråd Y om flytning af kystsager 26. januar 2017
var hovedparten mere end 1 år gamle – flere
sager var over 3 år gamle, og en enkelt sag var
tilbage fra 2008. Bestemt ikke tal man kan være
tilfreds med – men det viser, det er en
misforståelse at tro, at klagesager bliver hurtigere
løst i et departement end i et klagenævn.
Som det fremgår af tallene, er sagsbehandlings-
tiderne i Natur- og Miljøklagenævnet desværre
steget, og jeg er også glad for, at den daværende
erhvervs- og vækstminister fik iværksat en
ekstraordinær indsats på i alt 23 mio. kr. for at få
nedbragt sagsbehandlingstiderne igen. Som
bekendt har Erhvervsministeren overtaget
ressortansvaret for Natur- og Miljøklagenævnet
den 1. januar.
Regeringen ønsker med de ekstra midler blandt
andet at prioritere klagesagerne om kystsikrings-
projekter og andre samfundsvigtige sager.
Den ekstraordinære indsats vil bestå af 3
elementer:
Der sammensættes et korps af 20 tidligere
og nye medarbejdere i København, der skal
afvikle sager, så sagsbehandlingstiden
nedbringes. Desuden skal de erfarne folk
bidrage til at kompetenceudvikle den
fremtidige medarbejderstab i Viborg.
I en periode ansættes der 10 nye
medarbejdere i Nævnenes Hus, som også
skal nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Og Kammeradvokaten, der har ekspertise
til hurtigt at bistå behandlingen af sagerne.
Jeg tror, det er det, jeg vil sige, og så bare lægge
vægt på her til sidst, at regeringen er optaget af at
få en effektiv sagsbehandlingstid, og det er derfor
vi har iværksat en ekstraordinær indsats.
7
8