Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1682553_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 02.november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 43 (MOF alm. del) stillet den 10. oktober
2016 efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Spørgsmål nr. 43
”Mener ministeren, at kommunernes tilsyn med håndtering af byggeaffald er tilfredsstillende?”
Svar
Det er kommunalbestyrelsen, der har tilsynskompetencen på byggeaffaldsområdet. Tilsynets omfang
og indhold er ikke normeret i reguleringen. Der er metodefrihed med hensyn til kontrollen. Metoden
er ikke normeret fra statens side, og det er således en kommunal beslutning hvilket omfang, kontrollen
skal have, og hvordan kontrollen udføres.
Deloitte og Incentive har for Energistyrelsen i februar 2016 udarbejdet en rapport, der evaluerer
resultaterne af de to politiske aftaler fra 2007 og 2011 om organisering af affaldssektoren. Rapporten
konkluderer blandt andet:
"At
der ikke altid skelnes mellem almindelig rådgivning, miljøtilsyn (kapitel 5) og affaldstilsyn
(kapitel 6) understøttes af kommunernes bemærkninger i spørgeskemabesvarelserne, der også
indikerer, at tilsyn efter kapitel 6 er begrænsede. Derudover giver alle de interviewede kommuner
udtryk for, at det opsøgende affaldstilsyn ikke i særlig grad prioriteres, og at der generelt ikke
anvendes ressourcer på at føre opsøgende tilsyn efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 6.
Kommunerne oplyser i interview, at det tilsyn, der føres, i langt overvejende grad er miljøtilsyn efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. Det affaldstilsyn, der måtte føres efter kapitel 6, foregår i form af
særlige kampagner, eller hvis der konkret er blevet klaget."
Det er ikke tilfredsstillende, at kommunerne generelt ikke prioriterer tilsynet på affaldsområdet.
Det følger af affaldsbekendtgørelsens kapitel 13, at bygherrer skal indgive en skriftlig anmeldelse til
kommunen senest 2 uger før, et byggearbejde påbegyndes, hvis renoveringen eller nedrivningen
omfatter mere end 10 m2 af en bygning eller frembringer mere end 1 ton affald. Formålet med disse
regler er at sikre, at kommunerne har mulighed for at føre tilsyn i forbindelse med produktion af
byggeaffald. Jeg er imidlertid opmærksom på, at effekten af anmeldelserne efter kapitel 13 er udfordret
af et lavt antal anmeldelser. Med henblik på blandt andet netop at forbedre kommunernes mulighed
for at foretage tilsyn på byggeaffaldsområdet er Miljøstyrelsen i gang med at lave udkast til regler i
affaldsbekendtgørelsen om, at anmeldelserne skal følge affaldet frem til første affaldsbehandler. Dette
skal være med til at understøtte kravet om anmeldelse og skal sikre, at kommunerne fremover
modtager flere anmeldelser. Derudover vil et sådant krav bidrage til, at affaldsstrømmene ikke blandes
sammen efter nedrivning og sortering. Det er endvidere intentionen, at kravet skal kombineres med en
ændring af Affaldsdatasystemet, således at indberetninger fremover også vil skulle indeholde
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om kommunernes tilsyn med håndtering af byggeaffald er tilfredsstillende, til miljø- og fødevareministeren
oplysninger om, hvilken ejendom, bygge- og anlægsaffaldet stammer fra. Dette tiltag vil ligeledes
understøtte muligheden for at føre et effektivt tilsyn.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
2