Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 658
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2016
2016-4468
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 658:
Gate 21, der er et samarbejde mellem kommuner, virksomheder og statslige
institutioner primært i hovedstadsområdet, og Rambøll har udgivet hvidbogen
”Trafikstøj – et overset samfundsproblem” (maj 2016). I rapporten anføres det,
at trafikstøj er det andet største miljøproblem i EU, og at 724.000 boliger – ved
Miljøstyrelsens seneste opgørelse i 2012 – er belastet af vejstøj, heraf 119.000
boliger langs statens veje. Hvad har regeringen af konkrete planer for at ned-
bringe vejstøjen langs statens veje?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der desværre påvirker mange men-
nesker langs vores veje, og der arbejdes i statsligt regi med støjreducerende
tiltag og indsatser på en række forskellige måder.
Ved anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende statsveje, indgår støjhen-
syn som en integreret del af anlægsprojekterne. Ved nyanlæg eller udbygning af
eksisterende veje er der praksis for at søge at begrænse støjen ved sammen-
hængende boligområder, som udsættes for et støjniveau på 58 dB og derover,
som svarer til den grænseværdi, som gælder i forbindelse med planlægning af
nye boliger, jf. Miljøstyrelsens vejledning om ”Støj fra veje” (nr. 4, 2007), ved
hjælp af støjafskærmninger, støjvolde, støjreducerende asfalt, eller ved at sørge
for at den nye vej anlægges i tilstrækkelig afstand fra boligbebyggelser.
Herudover tilbydes boligejere tilskud til støjisolering af boligen, hvor facade-
støjniveauet overstiger 63 dB. Nye vejprojekter betyder almindeligvis, at antal-
let af støjbelastede boliger samlet set mindskes, enten som følge af nye støjre-
ducerende tiltag langs en eksisterende vej, eller som følge af, at en ny vej trafik-
og støjaflaster eksisterende bysamfund.
Transport- og Bygningsministeriet har en overordnet målsætning om at anven-
de støjreducerende slidlag ved byområder, hvor støjbelastningen af boliger
overstiger et støjniveau på 58 dB, og hvor det vurderes hensigtsmæssigt at væg-