Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1721206_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 658
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. september 2016
2016-4468
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 8. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 658:
Gate 21, der er et samarbejde mellem kommuner, virksomheder og statslige
institutioner primært i hovedstadsområdet, og Rambøll har udgivet hvidbogen
”Trafikstøj – et overset samfundsproblem” (maj 2016). I rapporten anføres det,
at trafikstøj er det andet største miljøproblem i EU, og at 724.000 boliger – ved
Miljøstyrelsens seneste opgørelse i 2012 – er belastet af vejstøj, heraf 119.000
boliger langs statens veje. Hvad har regeringen af konkrete planer for at ned-
bringe vejstøjen langs statens veje?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, der desværre påvirker mange men-
nesker langs vores veje, og der arbejdes i statsligt regi med støjreducerende
tiltag og indsatser på en række forskellige måder.
Ved anlæg af nye veje eller udbygning af eksisterende statsveje, indgår støjhen-
syn som en integreret del af anlægsprojekterne. Ved nyanlæg eller udbygning af
eksisterende veje er der praksis for at søge at begrænse støjen ved sammen-
hængende boligområder, som udsættes for et støjniveau på 58 dB og derover,
som svarer til den grænseværdi, som gælder i forbindelse med planlægning af
nye boliger, jf. Miljøstyrelsens vejledning om ”Støj fra veje” (nr. 4, 2007), ved
hjælp af støjafskærmninger, støjvolde, støjreducerende asfalt, eller ved at sørge
for at den nye vej anlægges i tilstrækkelig afstand fra boligbebyggelser.
Herudover tilbydes boligejere tilskud til støjisolering af boligen, hvor facade-
støjniveauet overstiger 63 dB. Nye vejprojekter betyder almindeligvis, at antal-
let af støjbelastede boliger samlet set mindskes, enten som følge af nye støjre-
ducerende tiltag langs en eksisterende vej, eller som følge af, at en ny vej trafik-
og støjaflaster eksisterende bysamfund.
Transport- og Bygningsministeriet har en overordnet målsætning om at anven-
de støjreducerende slidlag ved byområder, hvor støjbelastningen af boliger
overstiger et støjniveau på 58 dB, og hvor det vurderes hensigtsmæssigt at væg-
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller m.m., til miljø- og fødevareministeren
1721206_0002.png
te reduktionen af støjgener højt. Dette gælder både når der anlægges nye veje,
når veje udbygges, og når asfalten udskiftes i forbindelse med den almindelige
vedligeholdelse. Anvendelse af støjreducerende slidlag er forbundet med mer-
omkostninger, bl.a. fordi levetiden for denne type slidlag er kortere end for et
traditionelt slidlag. På den baggrund anvendes støjreducerende slidlag, hvor
den samlede støjbelastning af boliger er forholdsvis høj, dvs. steder med for-
holdsvis høj boligtæthed med tilhørende høj støjbelastning. Vejdirektoratet har
oplyst, at der samlet er udlagt ca. 300 km asfaltslidlag klassificeret som støjre-
ducerende slidlag.
Der er således bl.a. det seneste årti er sket store udbygninger af statens veje i
hovedstadsområdet, som samtidig har resulteret i etablering af støjskærme,
støjvolde, udlægning af støjreducerende asfalt og støjisolering af boliger, som
alt i alt har medført færre støjbelastede boliger. Og dette i en periode, hvor tra-
fikken på statens veje generelt er steget. En afledt effekt af, at kapaciteten på
motorvejene øges, er, at motorvejene tiltrækker trafik fra de omkringliggende
kommuneveje, som dermed får færre biler og mindre støj, end de ellers ville
have fået.
Parallelt med indsatsen i forbindelse med anlæg af ny vej- og jernbaneinfra-
struktur igangsættes initiativer i forhold til den eksisterende infrastruktur.
Vejdirektoratets ”Støjhandlingsplan for statens veje 2013-2018” beskriver prin-
cipperne for statens indsats imod støj langs statsvejene. Støjhandlingsplanen
gennemgår, kommune for kommune, lokaliteter, hvor Vejdirektoratet vurderer,
der kan være behov for en kommende indsats imod støj. Vejdirektoratets kon-
krete indsats imod støj langs det eksisterende vejnet afhænger af særbevillin-
ger, som aftales politisk.
Med ’Aftale om en grøn transportpolitik’ af 29. januar 2009 (V, S, DF, LA, RV,
SF og K), blev det aftalt, at afsætte i alt 400 mio. kr. til en støjpulje med det
formål at nedbringe støjen fra statens veje og jernbaner. Hovedparten af mid-
lerne er anvendt til støjafskærmning og støjisolering ved stærkt støjbelastede
boligområder langs statsveje, hvor der ikke er pågået planlægning eller anlæg af
nye vejprojekter.
I udvælgelsen af støjskærmsprojekter til udmøntning er der på baggrund af
oplæg fra Vejdirektoratet lagt vægt på at prioritere de mest støjbelastede bolig-
områder først, og hvor det har været muligt, at reducere støjen mest på bag-
grund af de nødvendige investeringer. Udmøntningen og prioriteringen af mid-
lerne er sket politisk i forligskredsen. Sidste udmøntning af puljen var med
”Aftale om energieffektive transportløsninger, støjbekæmpelse og trafiksikker-
hedsbyer” af 14. november 2013, og puljen er således fuldt udmøntet.
Støjpuljen har medført i alt 21 støjskærmsprojekter langs det eksisterende
statsvejnet heraf 13 i hovedstadsområdet. Vejdirektoratet vurderer, at støjpul-
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller m.m., til miljø- og fødevareministeren
1721206_0003.png
jeprojekterne samlet har resulteret i ca. 1.200 færre støjbelastede boliger over
58 dB. Det er særligt boliger belastet i de højere kategorier af støjniveauer, der
har fået nedbragt støjen. Således vurderes støjpuljen at have medført ca. 700
færre boliger i støjkategorien 63-68 dB, og ca. 300 færre stærkt støjbelastede
boliger over 68 dB. Endelig har ca. 700 boliger fået tilskud til støjisolering.
Som spørgeren er bekendt med, er vi desværre i en situation, hvor det økono-
miske råderum er meget begrænset. Men støjindsatsen prioriteres højt i den
grønne forligskreds (V, S, DF, LA, RV, SF og K) hvor vi har aftalt, at der skal
sættes penge af til støjbekæmpelse, når der er økonomisk råderum til det.
I første omgang er der med aftalen af 26. august 2016 blevet afsat en samlet
ramme på 45,7 mio. kr. til etablering af støjskærme ved Bramdrupdam i Kol-
ding Kommune og Allingvej i Hvidovre Kommune.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt