Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1721205_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 8. februar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 400 (MOF alm. del) stillet den 16. januar
2017 efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 400
Ministeren bedes oplyse, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje,
jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller (større end 25
kW) og hustandsvindmøller (mindre end 25 kW). Svaret bedes givet i forhold til de gældende
støjgrænser for de syv kategorier, og det bedes specificeret, hvor mange boliger der udsættes for støj,
der er højere end de grænseværdier (vejledende eller bindende), der gælder for den pågældende
kategori. Ministeriet bedes om muligt i svaret anføre afstanden mellem bolig og støjkilde, som ligger til
grund for svaret.
-
Endelig bedes ministeren rangere, hvilke af ovennævnte støjkilder der påvirker flest boliger
over/under grænseværdierne, således at det bliver klart, hvilken kategori, der har størst
indflydelse på de nærliggende boliger.
For hvilke af kategorierne findes der bindende grænseværdier for støj?
Hvad kan ministeren oplyse om regeringens bestræbelser på at belyse sammenhængen mellem
helbred og støj fra de syv støjkilder?
Hvad kan ministeren oplyse om samfundets udgifter til helbredsskader forårsaget af støj fra de
enkelte støjkilder i de syv kategorier?
Hvad kan ministeren oplyse om omkostningerne til at nedbringe støjbelastningen i de syv
kategorier til niveauer, der er under grænseværdierne, og vil ministeren oplyse, hvad det i
givet fald vil koste at gøre støjgrænserne bindende ved alle fremtidige godkendelser,
anlægsarbejder m.v.?
Hvad agter regeringen at foretage sig for at nedsætte støjbelastningen af boliger og dermed
befolkningens udsættelse for sundhedsskadelig støj?
-
-
-
-
-
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålene om regulering af støj og antallet af boliger, der er belastede af støj fra
veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg og vindmøller, samt spørgsmålene om de
samfundsmæssige omkostninger ved støj og omkostninger ved at nedbringe støjforurening for
Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:
”Trafikstøj
Miljøstyrelsen fastlægger hvert 5. år et opdateret skøn over antallet af boliger i Danmark, der er
belastet af støj fra større veje, større jernbanestrækninger og større lufthavne. Kortlægningen sker på
baggrund af indberetninger fra 14 kommuner i Københavnsområdet, Aarhus, Odense og Aalborg
Kommuner samt landets banemyndigheder og Vejdirektoratet. Den seneste nationale kortlægning blev
udført i 2012 og udføres efter retningslinjerne i ”Bekendtgørelse om kortlægning af ekstern støj og
udarbejdelse af støjhandlingsplaner”, der implementerer EU ’s støjdirektiv. Næste støjkortlægning skal
være afsluttet den 30. juni 2017.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller m.m., til miljø- og fødevareministeren
1721205_0002.png
Kortlægningen fra 2012 viste, at:
ca. 723.000 boliger er udsat for støj fra vejtrafik, der overskrider den vejledende grænseværdi for
vejstøj på 58 dB Lden (heraf ca. 120.000 langs statsveje). Ud af de ca. 723.000 boliger er ca.
141.000 boliger stærkt støjbelastede, dvs. støjniveauet er 10 dB højere end grænseværdien eller
endnu højere, heraf er ca. 11.000 beliggende langs statsveje.
ca. 7.000 boliger er udsat for togstøj, der overskrider den vejledende grænseværdi på 64 dB Lden.
Optællingen er jf. støjdirektivet udført for jernbanestrækninger med mere end 30.000
togpassagerer pr. år.
ca. 1.800 boliger er udsat for støj, der overskrider den vejledende grænseværdi for flystøj på 55
dB Lden. Optællingen er udført for civile lufthavne med flere end 50.000 operationer om året.
Lden er en sammenvejning af støjbelastningen i tidsperioderne dag, aften og nat.
Virksomhedsstøj
Der findes ikke noget samlet skøn over antallet af boliger, der er belastet af støj fra virksomheder. I
Danmark findes ca. 4.400 godkendelsespligtige virksomheder og dertil kommer adskillige
virksomheder, der er omfattet af branchebekendtgørelser (f.eks. maskinværksteder og
autoværksteder) eller virksomheder, der er omfattet af miljøbeskyttelseslovens indgrebsmuligheder
efter § 42 (mindre virksomheder så som f.eks. restauranter, idrætsanlæg mv). I forhold til støj fra
virksomheder indeholder Miljøstyrelsens vejledning om ekstern støj fra virksomheder vejledende
grænseværdier for støj, som er et udtryk for en støjbelastning, som efter Miljøstyrelsens faglige
vurdering er miljømæssigt acceptabel. I medfør af proportionalitetsprincippet i Miljøbeskyttelsesloven
kan de vejledende grænseværdier fraviges i en afvejning mellem på den ene side de
beskyttelsesmæssige hensyn over for naboerne og på den anden side virksomhedens tekniske og
økonomiske muligheder for at nedbringe støjen.
Landets kommuner er myndighed for ca. 4.000 godkendelsespligtige virksomheder i Danmark, mens
Miljøstyrelsen er godkendelsesmyndighed for omkring 400 større virksomheder. Af sidstnævnte
virksomheder har ca. 8 % lempede støjvilkår over de vejledende grænseværdier, men Miljøstyrelsen
har ikke kendskab til det præcise antal omkringliggende støjbelastede boliger. Miljøstyrelsen har heller
ikke kendskab til antallet af støjbelastede boliger fra de virksomheder i Danmark, der hører under
kommunerne. Der findes derfor ikke noget samlet estimat over omkostningerne til nedbringelse af
støjbelastningen fra alle virksomheder i Danmark ned til de vejledende grænseværdier. Hvis en
godkendelsespligtig virksomhed har fået lempede støjvilkår, er der tale om, at omfanget af
foranstaltningerne (økonomiske og tekniske), der skal til for at dæmpe støjen, er så
omkostningskrævende, at det ifølge miljømyndighedens vurdering ikke er overkommeligt for
virksomheden og står mål med den miljømæssige gevinst, som en reduktion af støjen kan give.
Støj fra fritidsanlæg (motorsportsbaner, skydebaner m.fl.)
Kommunerne er ligeledes myndighed for regulering af støj fra fritidsanlæg, så som motorsportsbaner,
skydebaner m.fl. For motorsportsbaner er de vejledende støjgrænser udformet som en trappekurve,
således at jo højere støjbelastning en times kørsel på banen giver anledning til, jo færre antal dage om
ugen kan der tillades kørsel på banen. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at miljøgodkendelserne i
praksis udformes således, at der generelt ikke meddeles tilladelse til mere kørsel, end at de vejledende
støjgrænser kan overholdes.
Der er omkring 5-600 skydebaneanlæg i Danmark, hvoraf et stort antal har fået meddelt
miljøgodkendelse på lempede vilkår i forhold til Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for nye
skydebaner. Miljøstyrelsen har ikke kendskab til antallet af boliger, der belastes med støj over disse
vejledende grænseværdier. I en del tilfælde er det ikke fysisk muligt at dæmpe støjen, med mindre
aktiviteten indstilles, mens der i andre tilfælde vil være tale om, at støjdæmpning kan foretages, men
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller m.m., til miljø- og fødevareministeren
1721205_0003.png
med store omkostninger i forhold til skydebaneforeningernes økonomi. Miljøstyrelsen har ikke
kendskab til de samlede omkostninger til at nedbringe støjbelastningen fra skydebaneanlæg, men har
erfaring med, at det for de enkelte anlæg kan det variere fra et antal hundrede tusinde kroner til beløb i
millionstørrelsen.
Støj fra vindmøller
Bekendtgørelsen om støj fra vindmøller fastsætter bindende grænseværdier for støj fra vindmøller og
herunder husstandsvindmøller. Landets kommuner er tilsynsmyndighed, og hvis det konstateres, at de
bindende støjgrænser overskrides, er der tale om et ulovligt forhold, og kommunerne har pligt til at
foranledige det ulovlige forhold lovliggjort. Der bør derfor ikke være boliger, der er udsat for støj over
de bindende grænseværdier for vindmøller ud over vindmølleejernes egne boliger, hvor støjkravene
ikke er gældende.
Samfundsøkonomiske omkostninger og tiltag til begrænsning af støjforurening
Vejstøj er i dag den støjkilde, der påvirker langt det største antal boliger i Danmark. Op mod 1,5 mio.
danskere skønnes således at være udsat for vejstøj over de vejledende grænseværdier. Der er foretaget
to danske vurderinger af de samfundsøkonomiske omkostninger ved vejstøj. Eventuelle
samfundsøkonomiske omkostninger ved andre støjkilder er på nuværende tidspunkt ikke kortlagt.
I den nationale vejstøjsstrategi fra 2003 blev de samfundsøkonomiske omkostninger ved vejstøj
estimeret til 6-9 mia. kr. pr. år. Det var blandt andet baseret på et estimat om 200-500 for tidlige
dødsfald om året som følge af vejstøj. Det Miljøøkonomiske Råd estimerede efterfølgende i 2011 de
samlede samfundsøkonomiske omkostninger ved vejstøj til 2,1 mia. kr. årligt. Det estimeres i denne
rapport, at 120 for tidlige dødsfald hvert år skyldes vejstøj. En årsag til de forskellige resultater skal
blandt andet findes i forskellig vurdering af antal for tidlige dødsfald som følge af vejstøj, men også en
ny og forbedret opgørelse af generne fra vejstøj.
Siden de to analyser er der kommet ny viden om helbredseffekter af vejstøj relateret til risikoen for
udvikling af diabetes, lavere fødselsvægt, slagtilfælde og forekomst af kræft, hvilket således ikke er
afspejlet i de to nævnte analyser. Desuden har ingen af de nævnte undersøgelser medregnet år med
sygdom, og som følge heraf nedsat livskvalitet og produktivitet, men udelukkende medregnet tabte
leveår. Endelig omfatter estimaterne i de to analyser udelukkende personer i husholdninger udsat for
vejstøj og ikke brugere af parker og andre områder udsat for vejstøj, ligesom gevinsterne ved flere og
større veje (kortere transporttid etc.) ikke er medregnet. De samfundsøkonomiske omkostninger af
vejstøj har ikke været genberegnet siden 2011.”
I forhold til spørgsmålet om regeringens bestræbelser på at belyse sammenhængen mellem helbred og
støj har jeg forelagt spørgsmålet for Sundhedsstyrelsen, som oplyser:
”Sundhedsstyrelsen følger løbende med i den videnskabelige litteratur vedr. helbredseffekter af
udsættelse for støj fra det omgivende miljø. Der har været forsket internationalt i dette område
gennem de seneste fire årtier og fra årtusindskiftet i stigende grad, primært vedr. vejtrafikstøj og
flystøj og i mindre grad vedr. støj fra jernbaner og vindmøller. Styrelsen er ikke bekendt med
undersøgelser af helbredseffekter i forbindelse med boligers udsættelse for støj fra racerbaner,
skydebaner og industri. Både internationalt og nationalt foreligger adskillige undersøgelser af
udsættelse for støj på arbejdspladser og internationalt foreligger der enkelte undersøgelser af det
støjniveau som børn og voksnes udsættes for ved brug af våben på skydebaner.
I Danmark har en forskergruppe under Kræftens Bekæmpelse publiceret adskillige videnskabelige
artikler vedr. støj i udemiljøet i løbet af de sidste 5-6 år. Primært vedr. vejtrafikstøj, der er den
væsentligste kilde til boligers udsættelse for støj, men også i forbindelse med jernbanestøj og flystøj.
Aktuelt udfører Kræftens Bekæmpelse en registerundersøgelse med henblik på, om udsættelse for
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om, hvor mange boliger i Danmark der udsættes for støj fra henholdsvis veje, jernbaner, lufthavne, industri, fritidsanlæg (f.eks. racerbaner, skydebaner), vindmøller m.m., til miljø- og fødevareministeren
vindmøllestøj medfører negative helbredseffekter. Undersøgelsen er finansieret af Sundheds- og
Ældreministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Energi-, Klima- og Forsyningsministeriet.”
I øvrigt indeholder planloven bestemmelser om planlægning for støjfølsom arealanvendelse på
støjbelastede arealer. Det er således ikke kun staten, men også kommunerne, der i deres konkrete
planlægning skal tage højde for potentielle miljøkonflikter, når der planlægges for forureningsfølsom
anvendelse som f.eks. boliger.
Jeg henviser i øvrigt til besvarelse af TRU alm. del – spm. 658 (2015-16) i forhold til regeringens
arbejde for at nedbringe vejstøj langs de statslige veje.
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
4