Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1684120_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Veterinærkontoret
Ref. MELHU
Den 7. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 39 (MOF alm. del) stillet den 10. oktober
2016 efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 39
”Ministeren bedes redegøre for processen omkring beslutningen om at nedsætte
vægtningen med tetracyklin i den differentierede gult kort ordning fra
1,5 til 1,2, herunder hvem der traf beslutningen, hvornår den blev truffet og
hvordan DTU’s rådgivning blev inddraget i beslutningen.”
Svar
Fødevarestyrelsen sendte den 20. maj 2016 udkast til ændring af bekendtgørelse om grænseværdier
for antibiotikaforbrug mv. i høring. I Fødevarestyrelsens høringsudkast til bekendtgørelse var
vægtningsfaktoren for Tetracyklin sat til 1,5. Frist for høringssvar angivet til 13. juni 2016.
Den 25. maj 2016 fik jeg forelagt bekendtgørelsesudkastet til min orientering samt et orienterende
notat fra Fødevarestyrelsen om indførelse af det differentierede gule kort. I notatet er det uddybet, at
Fødevarestyrelsen til udvikling af det differentierede gule kort nedsatte en arbejdsgruppe bestående af
L&F (SEGES), Den Danske Dyrlægeforening (DDD), Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF),
Københavns Universitet (KU), Danmarks Tekniske Universitet, Veterinærinstituttet (DTU-Vet), som
bl.a. fastlagde principper for den nye model. Fødevarestyrelsen foreslog på baggrund af arbejdet i
arbejdsgruppen diverse vægtningsfaktorer for de antibiotikatyper, der skulle omfattes af det
differentierede gule kort, herunder 1,5 for Tetracyklin.
Efter endt høring behandlede Fødevarestyrelsen de indkomne høringssvar og udarbejdede på den
baggrund et høringsnotat, som blev indsendt til departementet.
Departementet forelagde sagen til min godkendelse den 24. juni 2016. Forelæggelsen indeholdt
materiale udarbejdet i Fødevarestyrelsen, herunder: Et justeret udkast til bekendtgørelse,
høringsnotatet, det tidligere forelagte orienteringsnotat om det differentierede gule kort, og
Fødevarestyrelsens notat af 23. juni om indførelse af ny model for gult kort. Det fremgår af det
endelige høringsnotat, at Fødevarestyrelsen med henvisning til de indkomne høringssvar har valgt at
fastsætte vægtningsfaktoren for Tetracyklin til 1,2. Fødevarestyrelsen henviser i sin begrundelse til, at
Landbrug og Fødevarer, Veterinærmedicinsk industriforening og Dyrlægeforeningen alle har peget på,
at en grænse på 1,5 for Tetracyklin er for høj. Af forelæggelsen fremgår, at Fødevarestyrelsens
indstilling bl.a. bygger på, at der ifølge DTU Veterinærinstituttet ”ikke foreligger evidens for, hvor
hurtigt forbruget af tetracyklin vil ændre sig som følge af faktorens størrelse.” Jeg godkender sagen
den 28. juni 2016.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om processen omkring beslutningen om at nedsætte vægtningen med tetracyklin i den differentierede gult kort ordning fra 1,5 til 1,2, til miljø- og fødevareministeren
Som jeg oplyste på samrådet den 11. oktober 2016 blev jeg den 26. september orienteret om, at
Fødevarestyrelsen på sagen havde journaliseret et telefonnotat, hvoraf følgende fremgår om DTUs
udtalelse:”[DTU]
vurderede ikke, at der var evidens for, at en udfasning ikke kunne realiseres med en
faktor på 1,2. Men selvfølgelig ville incitamentet ved 1,2 være lavere end ved 1,5 (i sagens natur).
Hvorfor det også må forventes at tage længere tid med en lavere faktor.”
Denne oplysning om, at
DTU skulle have udtalt, at en udfasning må forventes at tage længere tid med lavere faktor fremgik
ikke af den sag, jeg godkendte den 28. juni 2016.
Det er korrekt, at det af coveret til forelæggelsen, som jeg godkendte den 28. juni, fremgik, at der ikke
foreligger evidens for, hvor hurtigt forbruget af tetracyklin vil ændre sig som følge af faktorens
størrelse, og at det også fremgik af coveret, at det bemærkes, at der med en faktor på 1,2 vil være et
mere begrænset incitament til at vælge alternativer til tetracyklin (end ved en faktor på 1,5). Det
afgørende for min beslutning var imidlertid DTU's vurdering, hvorfor jeg valgte at følge en faktor på
1,2. Da det så sidenhen viste sig, at DTU's oplysninger ikke fyldestgørende fremgik, udsendte jeg den
26. september et brev til alle ordførerne samt en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at mit
beslutningsgrundlag i juni var ufuldstændigt, og at jeg i lyset af den nye oplysning om DTU's
rådgivning besluttede at hæve faktoren for tetracyklin til 1,5 med ikrafttræden januar 2017.
Jeg kan i øvrigt henvise til mine svar den 11. oktober 2016 i forbindelse med behandlingen af
samrådsspørgsmål CC: ”Ministeren bedes redegøre for, hvad status er for hvert af initiativerne i
”Handlingsplan for husdyr-MRSA” samt komme med en vurdering af, hvornår de målsætninger, der
indgår i aftalen, vil blive opfyldt samt hvilke tiltag ministeren løbende har gjort for at sikre
progressionen i gennemførelsen af ”Handlingsplan for husdyr-MRSA” indtil dato.”
Esben Lunde Larsen
/
Mette Hulstrøm
2