Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1717557_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2017-340
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 376 stillet den 6. januar 2017 af Simon
Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 376
”Ministeren bedes bekræfte, at der er en risiko for, at landmænd i de enkelte ID15 oplande bliver
tvunget til at udlægge efterafgrøder uden at få tilskuddet på 700 kr. pr. hektar, jf. artiklen ”Brøler
i den nye efterafgrøde-ordning” fra Landbrugsavisen d. 23. december 2016. ”
Svar
Den målrettede efterafgrødeordning med frivillige og eventuelt obligatoriske efterafgrøder skal
sikre mod forringelse af vandkvaliteten i kystvand og grundvand som følge af udfasningen af de
reducerede kvælstofnormer. Ordningen har til formål at indfri det fastlagte indsatsbehov for såvel
grundvandsforekomster og kystvande. Hvis den frivillige del af ordningen mod forventning ikke
indfrier behovet, vil der blive udstedt et obligatorisk krav om supplerende efterafgrøder med
henblik på at sikre, at det beregnede indsatsbehov for 2017 og 2018 indfries.
Der er afsat tilstrækkelige midler under den frivillige efterafgrøde ordning til, at alle landbrugere
kan få fuld kompensation for det antal efterafgrøder, der skal udlægges for at nå det lokale
indsatsbehov, såfremt landbrugerne placerer deres efterafgrøder optimalt. For at imødegå en
situation, hvor støttemidlerne kan blive brugt op, før alle bedrifter med arealer i et område med
et indsatsbehov har haft mulighed for at søge, fordi de ansøgte efterafgrøder ikke er placeret der,
hvor de giver størst miljømæssig effekt, åbner ansøgningsrunden i tre tempi: Først åbnes der for
ansøgninger i ID15-områder med grundvandindsatsbehov, dernæst åbnes der for ID15-områder
med lav til gennemsnitlig retention og slutteligt åbnes der for de resterende ID15-områder i
kystvandoplandet. Denne opdeling hjælper med at målrette efterafgrøderne mod de områder,
hvor effekten er størst.
Det kan i den forbindelse nævnes, at der er afsat midler til en konsulentordning, der skal hjælpe
landbrugerne med at placere deres frivillige efterafgrøder mest optimalt. NaturErhvervstyrelsen
har desuden udarbejdet en rapportfunktion, hvor det løbende gennem ansøgningsperioden er
muligt at følge udviklingen i indmeldte frivillige efterafgrøder. Det er forhåbningen, at denne
rapportfunktion sammenholdt med en hensigtsmæssig søgning på ordningen vil minimere
risikoen for, at der søges til for mange ha i et enkelt kystvandopland.
Esben Lunde Larsen
/
Sarah Børner
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk