Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1710630_0001.png
13. januar 2017
J.nr. 17-0017136
Til Folketinget – Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 362 af 3. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette R. Hansen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 362: Spm. om donation af fødevarer m.v. fra butikker til f.eks. sociale formål i dag bliver momsbelagt, til skatteministeren
1710630_0002.png
Spørgsmål
Bliver donation af fødevarer m.v. fra butikker til f.eks. sociale formål i dag momsbelagt
og med hvor meget uanset, at varerne foræres væk og hvad er begrundelsen for denne
praksis og overvejer regeringen af fjerne en sådan moms?
Svar
Moms er en forbrugsafgift, og hovedreglen i momssystemet er, at moms beregnes af den
salgspris, der opkræves ved salg til en forbruger. I nogle tilfælde forbruges varen, uden at
der er en faktisk salgspris. I disse tilfælde er der fastsat regler for såkaldt ”udtagnings-
moms”.
Når butikker kasserer madvarer mv., medfører dette ikke momspligt. Der er tale om, at
de indkøbte varer blot går tabt og dermed ikke forbruges. Anderledes forholder det sig,
når varerne gives bort (doneres), eller måske bruges af indehaveren selv. I disse tilfælde
bliver varerne forbrugt. Efter momsloven – og det bagvedliggende EU-direktiv – skal der
i sådanne tilfælde betales udtagningsmoms. Udtagningsmomsen beregnes af indkøbs-
eller fremstillingsprisen. Butikker skal derfor betale moms af varernes indkøbspris, hvis
de donerer varer til fx velgørende foreninger. Det betyder, at hvis en virksomhed vil for-
ære fødevarer væk, som har kostet 1.000 kr. inkl. moms, koster det virksomheden 200 kr.
i udtagningsmoms - også selv om varerne ikke længere er 1.000 kr. værd. Da der er tale
om EU-regler, kan de ikke ændres nationalt.
En række indsamlingsorganisationer har i de seneste år haft fokus på madspild og iværk-
sat en række initiativer af varierende karakter med henblik på at indsamle og nyttiggøre
overskudsfødevarer. Jeg anerkender og støtter politisk, at madspil minimeres og bruges til
fx sociale formål, og jeg er af den opfattelse, at der er fundet en for alle parter rimelig
løsning på problemstillingen, som er udmeldt gennem et styresignal fra SKAT offentlig-
gjort i oktober 2015. I henhold til styresignalet (SKM2015.664.SKAT ) kan fødevarepro-
ducenter, fødevaregrossister og supermarkeder m.fl., som udleverer overskudsvarer til
indsamlingsorganisationer mod en enhedspris, fx pr. kg/ton fødevarer, anvende den fak-
tiske salgspris som momsgrundlag, uanset om prisen kun er symbolsk. Det vil sige, at der
skal betales moms af den faktiske salgspris og ikke efter udtagningsreglerne.
Et konkret eksempel på anvendelse af denne mulighed for at indkøbe overskudsfødevarer
fra almindelige butikker mv. for en symbolsk enhedspris pr. kg/ton fødevarer og betale
salgsmoms af denne enhedspris, er en indsamlingsorganisations etablering af "WeFood"
butikker med salg af overskudsmad.
Side 2 af 2