Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1736693_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. marts 2017
Til udvalgets orientering fremsendes hermed orientering om indernes egen holdning til
beaching
I forbindelse med min besvarelse af MOF alm. del – spm. 358 om indernes egen holdning til beaching
svarede jeg, at jeg via Udenrigsministeriet har bedt den danske ambassade i New Delhi om at tage
kontakt til de relevante indiske myndigheder om sagen. Jeg lovede ligeledes at vende tilbage til
udvalget, når der lå en tilbagemelding fra de indiske myndigheder. På grundlag af oplysninger
indhentet af den danske ambassade i New Delhi kan oplyses følgende vedr. Indiens syn på beaching:
”En skibsskrotningsfacilitet i Indien er i lovgivningsmæssig henseende en ’fabrik’ og reguleres af
’Factories Act’ af 1948.
Det mere målrettede arbejde i Indien med at sikre bedre miljø-, sundheds- og
arbejdssikkerhedsmæssige forhold for skibsskrotningsaktiviteter indledtes i 2007 sideløbende med de
internationale bestræbelser i relation til Hongkong Konventionen.
Arbejdet mundede i 2013 ud i vedtagelsen af Indiens første ’Ship Recycling Code’ (regulativ).
Regulativet indeholder detaljerede krav, retningslinjer og anbefalinger vedr. skibsskrotning og de
hermed forbundne miljø-, sundheds- og arbejdssikkerhedsrisici. Det gælder såvel forudgående
indhentelse af myndighedstilladelser som selve operationerne. Ship Recycling Code anses af indiske
myndigheder at være fuldt på højde med Hong Kong Konventionens krav. Regulativet er siden
revideret i februar 2017 med en lang række præciseringer vedr. sikkerhed og navnlig ’hazardous
substances/materials’ (vedhæftet engelsk version starter på side 46:
http://www.egazette.nic.in/WriteReadData/2017/174217.pdf).
Der er bl.a. krav om indhegning/perimetermur omkring faciliteterne. Det fremgår af regulativet, at
der hverken er dok-krav eller krav om overdækning. Beaching faciliteter kræver en række tilladelser
og skal opfylde særlige krav, der bl.a. skærpes når de pågældende skibes middel dybgang er mere
end 8 meter.
Det er overvejende delstaternes maritime myndigheder, herunder State Pollution Control Board og
State Maritime Boards - der giver tilladelse til og står for monitorering af
skibsskrotningsfaciliteterne og sikring af, at de opererer i overensstemmelse med Ship Recycling
Code.”
Esben Lunde Larsen
/
Henrik Pedersen Noe
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk