Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1716339_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 357 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 357
”Hvilke muligheder er der for at forhindre, at skibe, der reelt bør betragtes som affald, sælges som
skibe til drift, for at undgå reglerne om eksport af affald.”
Svar
1
Miljøstyrelsen oplyser, at de relevante regler findes i §§ 6-11 i bekendtgørelse om affald .
Bekendtgørelsens § 6 fastsætter, hvem der har kompetencen til at afgøre, om et skib er affald.
Hovedreglen er, at Kommunalbestyrelsen afgør, om en genstand er affald. Ved vurderingen af, om
skibe er affald, har man valgt at afvige fra hovedreglen, således at Kommunalbestyrelsen alene
vurderer, om mindre skibe er affald. Vurderingen af, om større skibe udgør affald, foretages af
Miljøstyrelsen. Grænsen går ved 1500 ton LDT (egenvægt). Ved vurderingen tages samtidig stilling til,
om skibet skal klassificeres som farligt affald, hvilket typisk er tilfældet for skibe på grund af de farlige
stoffer, der er om bord. F.eks. indeholder mange gamle skibe asbest.
Hvis et skib er ældre end 25 år og har en skroglængde på 15 meter ved vandlinjen og er beliggende i en
dansk havn, er overdrageren eller eksportøren (den der agter at skille sig af med skibet) forpligtet til
straks at give kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor skibet ligger, underretning om
overdragelsen med angivelse af skibets fremtidige destination og formål.
Kommunalbestyrelsen kan også fra anden side få underretning om salg eller overdragelse, der kan
sidestilles med salg, eller forestående eksport af et skib, der ligger i havn, og Kommunalbestyrelsen er
også i sådan en situation forpligtet til at foretage en vurdering af skibet.
Umiddelbart efter underretning enten fra overdrageren/eksportøren eller en udefrakommende, som fx
en borger, om skibets forestående skæbne foretager kommunalbestyrelsen besigtigelse af skibet. Ved
besigtigelsen skal kommunalbestyrelsen inspicere skibets stand og dokumenter, der kan have
betydning for vurdering af en klassificering af skibet, f.eks. information om skibets størrelse og
indhold af farlige materialer.
1
Bekendtgørelse nr. 1309 af 18/12/2012 om affald.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm., om muligheden for at forhindre at skibe, der reelt bør betragtes som affald, sælges som skibe til drift, til miljø- og fødevareministeren
Hvis kommunalbestyrelsen konstaterer, at det konkrete skib har en egenvægt over 1.500 ton LDT
(egenvægt), indsendes sagen med kommunalbestyrelsens bemærkninger og sagens dokumenter til
Miljøstyrelsen hurtigst muligt og senest tre arbejdsdage efter besigtigelsen. Hidtidig og fremtidig ejer
underrettes herom.
Hvis eksportdestinationen ligger uden for EU/EØS og skibets alder, destination og stand m.v.
umiddelbart giver grundlag for at antage, at skibet er affald eller farligt affald, kan myndighederne
straks træffe afgørelse om, at skibet ikke må forlade den danske havn, førend der er truffet afgørelse
om skibet er affald.
Vurderingen af om et skib skal klassificeres som affald, er den samme som for andre genstande –
nemlig om indehaveren skiller sig af med, er forpligtet hertil eller har til hensigt at skille sig af med
genstanden. Ved vurderingen af hensigten spiller skibets alder og stand samt eksportdestination en
væsentlig rolle.
Der er således regler på området, men Miljøstyrelsen har ikke umiddelbart kendskab til, at de har
været bragt i anvendelse.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2