Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1716327_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 354 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 354
”Kan man forestille sig, at beslutningen om ophugning af et skib kan finde sted, mens et skib er ved at
gennemføre et sidste togt, og at den formelle beslutning først tages, når skibet har forladt EU-
farvande, og dermed omgå reglerne om eksport af affald? ”
Svar
Det vil sikkert kunne ske, at beslutningen om at et skib skal ophugges, træffes mens skibet er på togt.
Der kan være helt legitime årsager til, at beslutningen træffes, mens skibet er på togt. F.eks. hvis der
sker en ændring i skibets tilstand som ved maskinnedbrud eller andre former for uheld. Der kan også
være markedsmæssige forhold som medfører, at det ikke længere er rentabelt at drive skibet efter
afslutningen af sidste togt. Det vil i givet fald være skibets geografiske placering, når beslutningen
træffes, der afgør om skibet defineres som affald og vil være omfattet af transportforordningens regler
eller ej. Når skibsophugningsforordningen træder i kraft, vil det være skibsophugningsforordningen og
ikke transportforordningens regler, der gælder. Skibsophugningsforordningen fokuserer ikke på om
skibet er affald men stiller i stedet krav til skibe med henblik på forsvarlig ophugning, og til
ophugningsanlæg med henblik på at sikre, at ophugningen kan ske på en sikker og miljømæssig
forsvarlig måde. Det vil dermed ikke være afgørende, hvor skibet befinder sig, når det besluttes, at
skibet skal ophugges.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk