Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 349 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 349
”Har ministeren gjort sig tanker om at styrke den danske ophugningskapacitet, og hvor stor er den
danske kapacitet i dag? Kan ministeren bekræfte, at der er ny kapacitet på vej i Frederikshavn, og hvad
kan ministeren i givet fald oplyse om status (jf. f.eks. http://www.recyclingtoday.com/article/mars-
ship-dismantling-louisiana-denmark/)? Vil ministeren oversende en oversigt over de væsentligste
parametre indeholdt i de danske ophugningsværfters miljøgodkendelser mv., herunder de som er
indeholdt i ansøgningen til Kommissionen om optagelse på den europæiske liste og sammenholde
disse med de tilsvarende parametre i Alang. Mener ministeren, at det er fair konkurrence, hvis en
indisk facilitet kan opnå konkurrencefordele ved at underbyde på miljøparametre m.v.?”
Svar
Miljøstyrelsen oplyser, at et kommende anlæg er på vej i Frederikshavn, og at dette anlæg er i proces
med at få en miljøgodkendelse. Miljøstyrelsen har endvidere oplyst, at der i øjeblikket er fem anlæg i
Danmark, som hugger skibe op. To af disse anlæg har ansøgt om og er blevet optaget på den
europæiske liste. Det drejer sig om Smedegaard AS og Fornæs APS. De to anlæg har en samlet
kapacitet på 50.000 tons LDT (Light displacement tonnes). Vurderingen af de to danske anlæg er
foretaget af anlæggenes godkendelsesmyndighed, hvilket i dette tilfælde er de respektive kommuner.
Godkendelsesmyndighederne skal ikke indsende deres vurdering til Miljøstyrelsen.
./.
Konsulentfirmaet Litehauz har i 2015 udarbejdet en analyse for Miljøstyrelsen, der beskriver
udeståender på de danske anlæg i forhold til skibsophugningsforordningens krav. Der blev ikke fundet
afgørende/opsættende mangler i forhold til forsvarlig drift mht. til miljø og arbejdsmiljø, men der blev
dog fundet mangler i forhold til krav om planer, procedurer og lignende, samt registrering og
journalføring. Rapporten var udgangspunkt for en dialog mellem Miljøstyrelsen og anlæggene om
udbedring af disse mangler forud for godkendelsesmyndighedernes vurdering af anlæggene.
Rapporten oversendes til udvalgets orientering.
Miljøstyrelsen har ikke en konkret vurdering af de indiske værfter i Alang i forhold til specifikke krav
under konventionen, men henviser til rapporten ”Intertidal Zone Study” af 5. oktober 2015, som
konsulentvirksomheden Litehauz APS har udarbejdet for Mærsk.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk