Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1716221_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 347 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 347
”Vil ministeren redegøre for forhandlingerne omkring skibsophugningsforordningen og mandatet fra
2013, herunder:
a.om regeringen er enig i de synspunkter, som den daværende regering gjorde gældende i
samlenotaterne op til mandatgivning i Europaudvalget i marts 2013? Ministeren bedes begrunde
eventuelle uenigheder.
b.om regeringen aktivt vil forfølge disse synspunkter fremadrettet i EU, Baselkonventionen og Hong
Kong Konventionen i forbindelse med forhandlinger om konkrete forslag om ændringer, fortolkning
eller beslutninger vedr. skibsophugning, og
c. hvordan den endelige COREPER-text adskiller sig fra det mandat, som et enigt Europaudvalg gav
regeringen i marts 2013.”
Svar
Jeg henviser til det forhandlingsoplæg, der blev forelagt Folketingets Europaudvalg i marts 2013. I
oplægget er der bl.a. en beskrivelse af Kommissionens forslag, dets konsekvenser for Danmark,
høringssvar fra danske interessenter, forhandlingssituationen, regeringens foreløbige generelle
holdning samt regeringens indstilling.
Jeg hæfter mig ved, at den daværende regering indstillede, at Danmark kunne tilslutte sig et
forhandlingsresultat, hvor forordningen blev en ren implementering af Hong Kong-konventionen.
I afsnit 8, der omhandler regeringens foreløbige generelle holdning, fremgår bl.a., at regeringen
erkender, at det pga. den almindelige økonomiske udvikling er fordelagtigt at ophugge skibe i Asien, og
at markedet derfor er flyttet fra Europa til Asien for 10-25 år siden. Endvidere fremgår det, at
regeringen støtter etableringen af den europæiske liste og støtter kriterier, som beskrevet i
Kommissionens forslag.
I afsnit 8 fremgår endvidere, at regeringen mener, at det er helt centralt, at EU ikke bidrager til
"hvidvaskning" af sundheds- og miljømæssigt dårlige skibsophugninger i ikke-OECD-lande. Det
fremgår også, at det er vigtigt for regeringen, at kravene til affaldshåndteringen ”downstream” - dvs.
efter ophugningen - sikrer miljømæssig forsvarlig behandling svarende til standarder, som beskrevet i
Kommissionens forslag. Endelig fremgår det, at regeringen ikke støtter Europa-Parlamentets forslag
om en finansiel mekanisme.
Alle disse synspunkter er jeg enig i.
./.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om, hvilken praktisk forskel gør det, om den engelske eller danske version af skibsophugningsforordningen anvendes m.m., til miljø- og fødevareministeren
./.
Jeg vedlægger den parallelopstilling af hhv. Kommissionens forslag, Europa Parlamentets
ændringsforslag samt Rådets position, som blev udarbejdet af formandskabet til brug ved trilog-møde
i juni 2013.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2