Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1716186_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 336 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 336
”Kan beachinganlæg godkendes, hvis man ligger den engelske oversættelse af
skibsophugningsforordningen til grund for godkendelser af anlæg – altså at det ikke kun er farligt
affald men alt affald, der skal håndteres på fast grundlag, eller er ministeren enig med
rederiforeningen i at forordningens engelske tekst, som anvendes af kommissionen, umuliggør
beaching jf. rederiforeningens brev til ministeren dateret 13. maj 2016, hvori der henvises til
rederiforeningens møde med ministeren den 10. marts 2016?”
Svar
Som jeg oplyste ved samrådet den 14. december 2016, er ordlyden i den engelske udgave af
skibsophugningsforordningen ikke fuldstændig klar og entydig. Storbritannien mener således, at den
engelske version fastsætter, at det kun er farligt affald, som skal håndteres på fast underlag. Irland
mener, at det er alt affald. Uanset hvilken tolkning der lægges til grund, er denne problemstilling ikke i
sig selv afgørende for, om beaching er muligt. Af Kommissionens tekniske vejledning til forordningen
fremgår, at håndtering af affald, der frembringes i forbindelse med ophugning af skibe, skal ske på
impermeabelt underlag. Kommissionens fokus er således på affald, der frembringes ved ophugning, jf.
sætningen: ” Alle elementer, der fjernes fra skibet, herunder store blokke, udgør enten »farlige
materialer« eller »affald, der frembringes under skibsophugningsprocessen”:
http://eur-
lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0412(01)&qid=1484644684982&from=DA
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at selve skibet ikke skal betragtes som farligt affald i forhold til kravet
om impermeabelt belægning, fordi vejledningen nævner, at skibsbunden under visse betingelser kan
fungere som impermeabelt underlag. Det er endvidere Miljøstyrelsens vurdering, at et krav om at alt
affald der stammer fra skibet, skal håndteres på impermeabelt underlag, vil betyde at materialer, der
normalt vil blive opbevaret på permeable underlag i EU, vil skulle håndteres på impermeabelt
underlag. Typisk stiller myndighederne i EU krav til opbevaring på impermeabelt underlag for
materialer, der kan skade jorden eller vandmiljøet. Ikke alle affaldsfraktioner udgør en risiko for jord
og vandmiljø.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk