NOTAT
J.nr. 001-15429
Den 29.november 2016
Redegørelse om ophugning af Mærsk skibe i Bangladesh og
Indien
Redegørelsen vedrører Mærsks ophugning af skibe i henholdsvis Bangladesh og Indien. Mærsk har i
maj 2016 sendt de 2 skibe ”Maersk Georgia” og ”Maersk Wyoming” til ophugning på værftet Shree
Ram på Alang i Indien. Det tidligere Mærsk skib ”North Sea Producerblev i august 2016 sendt til
ophugning på en strand i Bangladesh efter at være opkøbt af en såkaldt ”cash buyer”. Endelig er
"Starflotte" (14 skibe som har været chartret af Mærsk) ophugget på strandene i Bangladesh og Indien
i 2014 og 2015.
Indledningsvist redegøres for de gældende regler, og derefter besvares de stillede spørgsmål enkeltvist.
Gældende regler
Eksport af skibe til ophugning reguleres på nuværende tidspunkt på internationalt niveau af FN’s
Basel-konvention (Basel Konventionen af 22. marts 1989 om kontrol med grænseoverskridende
overførsel af farligt affald og bortskaffelse heraf). Basel-konventionen fastsætter regler for, hvornår
affald må importeres og eksporteres.
Basel-konventionens regler er i EU implementeret via transportforordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald). Både Basel-
konventionen og transportforordningen tager udgangspunkt i skibets geografiske lokalisering, på det
tidspunkt, hvor det bliver affald. Skibets flag eller ejerens nationalitet har dermed ingen betydning.
Basel-konventionen indeholder som udgangspunkt ikke et forbud mod transport af affald mellem
parterne til konventionen. Som en undtagelse hertil vedtog parterne i 1995, et totalforbud mod eksport
af farligt affald fra OECD-lande til ikke-OECD-lande. Forbuddet er dog ikke trådt i kraft endnu, da det
ikke er blevet ratificeret af tilstrækkelig mange kontraherende parter. EU har imidlertid valgt at
gennemføre forbuddet i transportforordningen, hvorfor forbuddet gælder for eksport fra EU-lande.
På grund af de farlige materialer, som et skib typisk indeholder, vil en eksport af skibe fra en EU
medlemsstat til ophugning i et ikke-OECD land som udgangspunkt være forbudt i henhold til
transportforordningen. Hvis alle skibets farlige materialer, affald og last fjernes, vil skibet dog i
princippet kunne sendes til ophugning i et ikke-OECD land, og der kan så være krav om, at eksporten
af skibet til ophugning anmeldes og godkendes af myndighederne. Under alle omstændigheder
medfører transportforordningen, at en dansk afsender af affald til ikke-OECD lande altid skal sikre sig,
at affaldet behandles forsvarligt, også selv om affaldet ikke er farligt.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk