Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1716143_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 319 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 319
”Det fremgår af ministerens besvarelse af spørgsmål 220, at Scandlines i 2001 indgik forlig med
anklagemyndigheden mod betaling af en bøde på 50.000 kr. for uagtsomhed i forbindelse med eksport
til ophugning af den gamle DSB-færge ’Knudshoved’ på en strand i Indien. Kan ministeren afvise, at
Mærsk har begået noget ulovligt, herunder uagtsomt, da North Sea Producer blev solgt til en kendt
’cash-buyer’ og nu befinder sig på en strand i Bangladesh jf. ministeriets definition af ’cash-buyer’ i
fodnote 1 til samlenotatet om rådsmødet (miljø) marts 2014, dateret 6. marts 2013, side 35: ”En ”cash-
buyer” er en mægler, der ofte overtager/køber skibet forud for ophugning med henblik på netop at
udføre arbejdet med at organisere ophugning”
http://www.eu.dk/samling/20131/raadsmoede/538249/bilag/5/1223197.pdf ?”
Svar
Der er ikke noget, der indikerer, at Mærsk har begået noget ulovligt i Danmark ved salget af North Sea
Producer. Den Britiske fødevare- og miljøminister, Andrea Leadsom, oplyser, at de britiske
myndigheder for nuværende er af den opfattelse, at North Sea Producer forlod Storbritanniens farvand
som et arbejdsfartøj. Den engelske Miljøstyrelse, The Environment Agency (EA), undersøger i
øjeblikket om Mærsk har handlet i overensstemmelse med Basel-konventionen og EU’s
Transportforordning.
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk