Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1708841_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 268 (MOF alm. del) stillet 15. december
2016 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 268
”JydskeVestkysten (jv.dk) skriver den 25. November om giftig røg fra et skib under ophugning ("Giftig
røg: Esbjergensere skal holde sig inden døre"). Vil ministeren kommentere billederne i artiklen, hvor
et skib ligger halvt i vandet selv om det ser ud til at være halvt ophugget? Er det normalt, at skibe -
også i Danmark - ligger i vandet, mens de ophugges, og hvor den eneste afspærring til havet - ser det
ud til på billeder - er en flydespærre? Mener ministeren, at det er miljømæssigt forsvarligt?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Miljøstyrelsen har indhentet oplysninger om den konkrete hændelse hos Esbjerg kommune, som er
tilsyns- og godkendelsesmyndighed for den pågældende skibsophugningsvirksomhed.
Esbjerg kommune oplyser, at der er tale om ophugning af et skib hos skibsophugningsvirksomheden
Smedegaarden A/S. Hændelsen er sket den 25. november 2015, hvor en gnist antændte gas- eller
olierester i en varmeveksler, der kortvarigt var startet op med henblik på at opvarme den sidste rest
fuelolie i en tank, så det blev pumpbart og kunne tømmes af skibet inden opskæring. Branden var
hurtigt under kontrol, og der skete ikke udslip af slukningsvand til havnebassinet.
Den pågældende virksomhed er miljøgodkendt til ophugning af skibe op til 200 meter. Ophugning af
et skib foregår på virksomheden ved, at skibet hales op fra vandet med spil på en bedding/slidske, og
ophugning af skroget sker på den del af skibet, som er på land. Der stilles vilkår om, at ophalingen skal
foregå på en måde, så der ikke sker afskrabning af maling til havnebassinet. Dette for at undgå en evt.
forurening med TBT og andre forurenende stoffer til havnebassinet. Der er endvidere stillet vilkår om,
at opklipning af skibet skal foregå ovenover et afskærende dræn, der sikrer opsamling af forurenende
stoffer. Der er også stillet krav om, at der ved ophugning desuden skal udlægges flydespærre for at
undgå forurening af havnebassinet.
Miljøstyrelsen kan oplyse, at virksomheden er det ene af to danske skibsophugningsanlæg, som på
nuværende tidspunkt er optaget på den europæiske liste over godkendte skibsophugningsanlæg (jf.
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1257/2013 af 20. november 2013 om ophugning
af skibe og om ændring af forordning (EF) nr. 1013/2006 og direktiv 2009/16/EF).
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om det normalt, at skibe også i Danmark ligger i vandet, mens de ophugges m.m., til miljø- og fødevareministeren
Skibsophugning foregår flere steder - i Danmark og i andre europæiske lande - mens skibet ligger
delvist i vandet. Der stilles vilkår i ophugningsvirksomhedernes miljøgodkendelser, der tager hånd om
forurening af vandmiljøet, jord og grundvand.”
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
2