Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
BUSINESS CONSULT INTERNATIONAL
Business Consult International
Langballevænget 112
DK-8320 Maarslet
mail: [email protected]
ph.: +45 4029 4130
www.bcinternational.dk
CVR/SE 12753306
Åbent brev til fødevareministeren
Aarhus, den 3. november 2016
Kære Esben Lunde Larsen.
Du gav os en både hyggelig og indholdsrig formiddag, da du inviterede interesserede borge-
re på kaffe i Hvide Sande i august. Det var interessant at høre om livet som minister, og de
udfordringer dette medfører. Vi hørte bl.a. om dine manglende muligheder for at gå i dyb-
den med de fleste enkeltsager grundet den store arbejdsmængde, men også, at det ikke
giver anledning til bekymring, da de mange ledelses-lag i administrationen er med til at for-
hindre det værst tænkelige, at der bliver begået fejl. Det blev gentaget flere gange, hvor
vigtigt det er for embedsmændene, at fejl bliver undgået, og hvor nødvendigt det derfor er,
at sagerne bliver gennemgået og kontrolleret flere gange, før de implementeres eller frem-
sendes til dit kontor.
Din inspirerende fortælling fik mig til at tænke på de oplevelser, jeg havde i forbindelse med
ansøgninger om projekttilskud, nærmere betegnet uddelingen af midler fra årets pulje til
fiskeriets ”Afsætningsfremme”, hvor der i 2016 var 10,4 mio. kr. til rådighed. Til trods for din
invitation til spørgsmål, skulle jeg ikke ødelægge den gode stemning, du havde skabt, og
undlod at bringe sagen på banen. Nu er der imidlertid igen her fra 1. november åbnet for
ansøgninger til projektstøtte under denne pulje, og det ville være befriende om sagsbehand-
lingen denne gang kunne gennemføres fair og uden fejl, således at det er støtteberettigede,
nyttige og bæredygtige projekter, der får del i tilskudsmidlerne.
Der findes en vejledning til hjælp for projektansøgerne. Gennemgående fremstår vejlednin-
gen med en intention om specielt at tilgodese det trængte kystfiskererhverv. Kystfiskerpro-
jekter kan opnå en større støtteprocent end øvrige projekter. Og kystfiskerprojekter får et
ekstra point ved prioriteringen, så chancen forøges for i det hele taget at opnå støtte. Trods
alle disse gode intentioner om at hjælpe det lukningstruede danske kystfiskeri med de små,
blå kuttere, der skaber liv og autenticitet for såvel befolkningen som turisterne i havnebyer-
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Business Consult International, Maarslet omdelt som MOF alm. del - bilag 57, til miljø- og fødevareministeren
2
ne, så resulterede sagsbehandlingen ved dette års uddeling i, at ingen kystfiskerprojekter
opnåede tilsagn om støtte.
Som konsulent for ansøgere, der ikke opnåede projektstøtte, valgte jeg at søge aktindsigt i
sagsbehandlingen for at forstå den nærmere sammenhæng. Efter min bedste vurdering gik
95% af de afsatte midler til projekter, der enten ikke var støtteberettigede eller fejlagtigt
havde fået en for høj prioritering! Jeg skal gengive nogle af mine observationer i flæng:
Ved pointlighed skal projekterne prioriteres ud fra deres omkostningseffektivitet.
Dette er ikke gennemført i den prioriteringsliste, der ligger til grund for støttetilsag-
nene.
Betingelsen
for at være tilskudsberettiget er, at ”de
samlede, tilskudsberettigede
udgifter beløber sig til mindst 200.000 kr. og maksimalt 7,4 mio. kr.”. Tre mindre
projekter under min. grænsen bliver afvist, men Danmarks Fiskeriforenings kam-
pagneprojekt til 9,9 mio. kr.
”justeres ned” til nøjagtigt 7,4 mio.
efter ansøgningsfri-
stens udløb, således at foreningen kan få tilsagn om støtte på 5,55 mio. kr.
Et projekt om afsætning i Kina modtager støtte, dog mindre end ansøgt i overens-
stemmelse med, at det ikke vurderes som et
”kystfiskerprojekt”. Men
under priori-
teringen har projektet fået ekstra point for at være et kystfiskerprojekt! Uden dette
ville det have været så lavt prioriteret, at det slet ikke skulle have modtaget støtte!
Alle støtteberettigede projekter skal modtage støtte i forhold til deres prioritering,
så længe der er ubrugte midler til rådighed. Men tildelingen afsluttes med ubrugte
1,5 mio. kr., der kunne være gået til flere mindre kystfiskerprojekter.
Danmarks Fiskeriforening har i alt indsendt 3 projektansøgninger og modtaget støt-
te til de to. Alle har tilsyneladende gennemgået en sagsbehandling, der er forskellig
fra øvrige ansøgninger, bl.a. er indstillingsformularerne ikke behørigt udfyldt med
oplysninger om støtteberettigelse, prioritering samt indstilling.
En af de mekanismer, der er iværksat til afhjælpning af fejl, er klageadgangen, såfremt en
projektholder føler sig forbigået. Desværre er denne mekanisme i realiteten sat ud af funk-
tion. I herværende tilfælde har mindst 2 ansøgere med ”kystfiskerprojekter” klaget. Klagen
vurderes først af den instans, der har stået for sagsbehandlingen, NaturErhvervstyrelsen.
Afslaget på støtte er givet primo april 2016. I skrivende stund kan det fortsat ikke oplyses,
hvornår klagerne behandles, men oplysningerne tyder på, at det vil ske i løbet af foråret
2017. Såfremt klagen i første omgang afvises, videresendes den til det egentlige Klagecenter
under Fødevareministeriet. På Klagecentrets hjemmeside fremgår det, at sagsbehandlings-
tiden fra modtagelse af en sag pt. er 9 måneder. Altså, en projektansøger, der ved støttetil-
sagn kunne have påbegyndt sit projekt i april 2016 kan resultere i en udskydelse af afgørel-
sen til april 2018 eller senere. Det er så blot at håbe på, at projektet stadigvæk er relevant til
den tid, og at omkostningsbilledet er uændret! Eller skal ansøgeren igen søge til samme
projekt i den pulje, der lige er åbnet, for så at håbe på et tilsagn om støtte allerede nu til
foråret?
Naturligvis er det vanskeligt, grænsende til umuligt for en minister at udøve et direkte leder-
skab over for de flere tusinde medarbejdere, som han har ansvaret for. Derfor er det nød-
vendigt, men selvfølgeligt også positivt, at kunne udvise ubetinget tillid til, at fejl i alt væ-
sentlighed undgås. Men hvis realiteterne viser sig anderledes på trods af embedsmændenes
forsikring om tilstrækkelige procedurer til sikring mod fejl, så kan konklusionen jo desværre
blive, at ”tillid er godt, men kontrol er bedre”.
Business Consult International – Langballevænget 112 – DK-8320 Maarslet - Denmark
www.bcinternational.dk – mail: [email protected] – ph. +45 4029 4130
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Business Consult International, Maarslet omdelt som MOF alm. del - bilag 57, til miljø- og fødevareministeren
1719957_0003.png
3
Måske er nævnte eksempel af politisk og samfundsmæssig mindre betydning, men for de
kystfiskere, der ikke fik mulighed for at forbedre deres økonomiske situation, er det alvor-
ligt. Og hvis det skulle vise sig, at bare en mindre del af det øvrige tilskudsområde, hvor der
hvert år uddeles 9 mia. EU-kr.
til dansk landbrug og fiskeri er ”fejlbehæftet” i samme grad,
så stiller sagen sig vel ganske anderledes alvorlig.
Jeg kan kun stille mig i koret bag Kim Larsen, når han i en af sine populære viser spørger
ministeren: ”Hvad gør vi nu, lille du!”
Med venlig hilsen
Business Consult International
Kurt Krogsgaard
Business Consult International – Langballevænget 112 – DK-8320 Maarslet - Denmark
www.bcinternational.dk – mail: [email protected] – ph. +45 4029 4130