Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1719955_0001.png
Kurt Krogsgaard
Langballevænget 112
8320 Maarslet
Den 02. februar 2017
Kære Kurt Krogsgaard
Tak for din henvendelse af 12. december 2016, hvor du følger op på mit svar af 6.
december 2016 på din forrige henvendelse.
Indledningsvist vil jeg orientere dig om, at jeg på baggrund af dine breve har haft
en dialog med Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, hvor jeg har bedt Landbrugs- og
Fiskeristyrelsen om at opprioritere kvalitetssikringen af sagsbehandlingen.
Jeg har bedt Landbrugs- og Fiskeristyrelsen kommentere på de punkter, som du
har fremført samt at sende svaret til
fiskerforum.dk
med henblik på offentliggørel-
se.
”Business Consult International” har ved Kurt Krogsgaard i et åbent brev til miljø-
og fødevareminister Esben Lunde Larsen reageret på indholdet i ministerens svar-
brev af 6. december 2016. Kurt Krogsgaard præsenterer i sit nye brev en række
opfølgende bemærkninger og spørgsmål, der alle vedrører tilskudsordningen ”Af-
sætningsfremme – fisk”. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen (LFST) ønsker med dette
svar at opklare misforståelser samt at uddybe svarene i ministerens tidligere svar.
Ændring af tilskudsbetingelser på tilskudsordningen ”Afsætningsfremme – Fisk”
Som Kurt Krogsgaard korrekt bemærker, var det en betingelse for tilsagn
1
, at pro-
jektudgifterne maksimalt måtte være på 7,4 mio. kr
1
. da tilskudsordningen ”Afsæt-
ningsfremme – Fisk” var åben i perioden 2. november 2015 til 4. januar 2016.
Denne tilsagnsbetingelse var ikke særlig for
”Afsætningsfremme – Fisk”,
men der-
imod gældende for samtlige tilskudsordninger under Hav- og fiskeriudviklings-
programmet.
Som det blev beskrevet i forrige svar, blev LFST i foråret 2016 opmærksom på, at
denne afgrænsning på de samlede tilskudsberettigede udgifter ikke er i overens-
stemmelse med EU-reglerne. Fortolkningen af bagatelgrænsen som en maksi-
mumgrænse blev ikke vurderet at være i overensstemmelse med forordningens
formål, da forordningen og dens præambel ikke giver holdepunkter for, at det har
været EU-lovgivers hensigt at lægge en begrænsning på det enkelte projekts sam-
lede størrelse. LFST besluttede derfor at fjerne denne tilskudsbetingelse i maj
3
2016
2
, og i stedet indsætte et loft på tilskuddet på 5,5 mio. kr. Eftersom EU-retten
er supranational, var Danmark nødt til at rette ind med tilbagevirkende kraft.
Maksimumgrænsen stod oplistet som en betingelse under §9 i bekendtgørelse nr. 1210 af 27. oktober
2015 om tilskud til afsætningsfremme.
2
NaturErhvervstyrelsen udsendte den 4. maj 2016 en pressemeddelelse om ændringen i betingelsen for
at opnår tilsagn
3
5,5 mio. kr. svarer til 75 pct. (den maksimale støttesats) af 7,4 mio. kr., der udgør bagatelgrænsen for,
hvornår et projekt skal indtægtsreguleres.
1
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Business Consult International, Maarslet omdelt som MOF alm. del - bilag 57, til miljø- og fødevareministeren
1719955_0002.png
LFST vurderede, at en fortolkningsfejl i styrelsen ikke skulle lægges ansøgerne til
last, og eftersom der var tale om en såkaldt begunstigende forvaltningsakt, hvor
ansøgerne ikke blev stillet dårligere, besluttede LFST ikke at afvise projektansøg-
ningerne modtaget i perioden 2. november 2015 til 4. januar 2016.
LFST blev først opmærksom på uoverensstemmelsen med EU-reglerne godt tre
måneder efter, at ansøgningsrunden var lukket og projektansøgninger var ind-
sendt til LFST. Denne nye tilsagnsbetingelse kunne derfor udelukkende finde an-
vendelse på tilsagnstidspunktet – ikke på ansøgningstidspunktet.
Eftersom den nye tilsagnsbetingelse ikke skulle stille ansøgerne dårligere, beslut-
tede LFST at tage kontakt til de ansøgere, der blev påvirket af ændringen. I den
pågældende ansøgningsrunde var der tale om ét projekt fra Danmarks Fiskerifor-
ening PO (DFPO), hvis samlede støtteberettigede udgifter var over 7,4 mio. kr.
DFPO fik derfor mulighed for at justere projekts budget i lyset af den nye tilsagns-
betingelse. De øvrige projektansøgere blev ikke kontaktet, da ændringen ikke på-
virkede deres projekter og dermed ikke gav anledning til justeringer i deres pro-
jektansøgninger. Det skal tilføjes, at en ansøger på et hvert tidspunkt har mulighed
for at reducere et projekts samlede tilskudsberettigede udgifter. Til gengæld kan
projekttilskuddet aldrig forøges efter ansøgningsfristens udløb.
DFPOs projektansøgning blev ved prioriteringen rangeret højest og var således det
bedste projekt i denne ansøgningsrunde.
Pointtildeling og tilskudsprocent for kystfiskerprojekter
LFST er ikke enig i Kurt Krogsgaards betragtning om, at en støttesats på 50 pct. er
ensbetydende med, at et projekt ikke har tilknytning til kystfiskeriet og dermed
ikke kan få tildelt ekstrapoint i prioriteringen.
Af EU-reglerne fremgår det, at støtteintensiteten for operationer med tilknytning
til ’kystfiskeri af mindre omfang’ kan hæves fra udgangspunktet på 50 pct.
4
med op
til 30 procentpoint
5
. Med hjemmel heri fastsatte LFST den maksimale støttesats til
75 pct. I EU-reglerne defineres ’kystfiskeri af mindre omfang’ som ”fiskeri, der
udøves af fiskerfartøjer med en længde overalt på under 12 m, som ikke anvender
trukne fiskeredskaber […]”
6
. LFST tolker forordningen således, at der ikke er
hjemmel i EU-reglerne til at give den høje støttesats til projekter, der omhandler
afsætning af fisk fra fartøjer over 12 meter.
Modsat tilskudsprocenten, hvor reglerne er fastlagt i EU forordningen, er priorite-
ringen og pointtildeling et nationalt anliggende. På tilskudsordningen ”Afsæt-
ningsfremme – Fisk” har LFST udmøntet en prioriteringsmodel, hvor projekter
med tilknytning til kystfiskeriet tildeles et ekstra point. Prioriteringen udspringer
af et bredt politisk ønske om at fremme dansk kystfiskeri, og LFST har søgt en
løsning, der kunne understøtte dette ønske. Hvis Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
udelukkende skulle prioritere kystfiskerprojekter med 100 pct. kystfisk-afsætning,
ville det sandsynligvis føre til færre tilsagn af kystfiskeres afsætningsmuligheder,
end det bliver med den nuværende model.
Artikel 95, 1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 508/2014 af 15. maj 2014 om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond ” Medlemsstaterne anvender en maksimal intensitet af offentlig bi-
stand på 50 % af de samlede støtteberettigede udgifter til operationen”.
5
Art. 95, 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 508/2014 af 15. maj 2014 om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond ”Uanset stk. 1 anvendes der ekstra procentpoint for intensitet af of-
fentlig bistand for specifikke typer operationer som fastsat i bilag I (i samme forordning (EU) nr.
508/2014 af 15. maj 2014)
6
Artikel 3, 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 508/2014 af 15. maj 2014 om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond
4
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om at kommentere henvendelsen fra Business Consult International, Maarslet omdelt som MOF alm. del - bilag 57, til miljø- og fødevareministeren
1719955_0003.png
LFST har den 28. november 2016 præciseret betingelsen for at opnå den høje støt-
tesats for kystfiskerprojekter (75 pct.) i vejledningen for 2016-ansøgningsrunden.
Forkerte indstillingsskemaer sendt ifm. aktindsigt
LFST skal beklage, at Kurt Krogsgaard har fået tilsendt forkerte indstillingsskema-
er. Dette skyldes en journaliseringsfejl på tilskudsordningen, der gav problemer
med at fremsøge de korrekte indstillingsark i LFSTs sagsbehandlingssystem.
LFST skal understrege, at der på intet tidspunkt er blevet rettet i indstillingsarkene
efter prioriteringen, og de korrekt udfyldte indstillingsark lå til grund for tilsagns-
givningen. LFST har ikke bevidst tilbageholdt information for Kurt Krogsgaard og
beklager, at sagen har givet Kurt Krogsgaard indtryk af, at sagsbehandlingen ikke
er foregået korrekt.
De korrekte indstillingsskemaer blev sendt den 23. december 2016.
Fremskyndelse af klageproces
LFST behandler som udgangspunkt klagesager i den rækkefølge, de kommer ind,
og sager under samme ordning vil blive vurderet på det samme grundlag i forhold
til, om de skal genoptages i styrelsen, eller om de skal oversendes til ministeriets
klagecenter. LFST kan således ikke uden videre oversende sagen direkte til klage-
centret, da det afhænger af vurderingen i klagesagsbehandlingen i LFST.
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har desværre lige nu længere sagsbehandlingstider
end normalt. Vi er i gang med at flytte dele af styrelsen og bygge vores nye afdeling
op i Sønderjylland. I den forbindelse har vi mistet flere erfarne sagsbehandlere, og
vi er i fuld gang med at oplære nye medarbejdere. Vi behandler sagerne hurtigst
muligt og beklager de gener, forsinkelserne medfører.”
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
3