Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1705610_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. december 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 198 (MOF alm. del) stillet den 28. november
2016.
Spørgsmål nr. 198
”Vil ministeren kommentere pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd om Trekløverets grønne
regeringsgrundlag: flere gode principper, men få konkrete handlinger, jf. MOF alm. del - bilag 125?”
Svar
Jeg er ikke enig med Det Økologiske Råd. Regeringsgrundlaget indeholder på natur-, miljø- og
klimaområdet udover det, som rådet kalder "gode principper", også en række konkrete handlinger.
Hvad angår miljø- og fødevareområdet kan jeg oplyse, at regeringen med videreførelse af Aftale om
Fødevare- og Landbrugspakke fra december 2015 og Aftale om Naturpakke fra maj 2016 vil sikre, at
der skabes grundlag for vækst i landbrugserhvervet samtidig med en målrettet beskyttelse af naturen.
I regeringsgrundlaget understreger regeringen således, at vi vil prioritere indsatsen for at standse
tilbagegangen i biodiversiteten og understøtte, at mere af Danmarks vigtige natur plejes, så der skabes
bedre vilkår for truede dyre- og plantearter og naturtyper. Regeringen vil blandt andet igangsætte
arbejdet med formulering af en række ambitioner på naturområdet frem mod henholdsvis 2020 og
2030.
Med Naturpakken gennemføres der i de kommende år en række konkrete indsatser for forbedring af
naturen i både skov, det åbne land og byer, herunder udlægges der 13.300 ha skov til
biodiversitetsformål på Miljø- og Fødevareministeriets arealer, herunder 10.000 ha urørt skov.
Hermed vil der i alt være mindst 25.000 ha statslig og privat urørt skov og anden biodiversitetsskov.
Herudover gennemføres en række naturindsatser i det åbne land, blandt andet større LIFE-projekter,
sø- og vandløbsrestaurering samt bekæmpelse af invasive arter. I 2016 gennemføres en lang række
lokale naturprojekter til fremme af mere fri dynamik til natur, et bedre fødegrundlag for vilde dyr og
insekter samt bedre friluftsmuligheder.
Ud over de indsatser, der allerede følger af Naturpakken, vil regeringen søge at genoprette to større
naturområder: Den afvandede Søborg Sø i Nordsjælland og et af Bornholms største moseområder
Ekkodalen.
Regeringen ønsker også at gøre mere for enge og overdrev, herunder den vådområde- og
lavbundsindsats, som gennemføres af kommuner og stat fra 2017. Indsatsen skal primært bidrage til
opfyldelse af vandområdeplanerne og klimamål. Samtidig vil der være synergi med genskabelse af flere
enge.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd om Trekløverets grønne regeringsgrundlag: flere gode principper, men få konkrete handlinger, jf. MOF alm. del - bilag 125, til miljø- og fødevareministeren
I forbindelse med beslutningen i Aftale om Fødevare- og Landbrugspakke om at udfase de reducerede
kvælstofnormer blev det aftalt, at den negative miljøeffekt af denne ændring delvist skulle håndteres
gennem en ordning om frivillig udlægning af flere efterafgrøder med en kvælstofeffekt fra 2017 og
2018.
Der er efterfølgende sket en videreudvikling af ordningen til en målrettet ordning for frivillig og
eventuelt obligatorisk udlægning af supplerende efterafgrøder. Den obligatoriske ordning indføres
kun, hvis der konstateres manglende etablering af efterafgrøder under den frivillige ordning i forhold
til indsatsbehovet for reduktion af kvælstofudvaskningen til såvel grundvand som kystvande. Den
målrettede efterafgrødeordning etableres således med henblik på at sikre, at det beregnede
indsatsbehov for 2017 og 2018 indfries.
Miljø- og Fødevareministeriet har ikke grundlag for at estimere et ændret niveau for antallet af
producerede husdyr i forbindelse med initiativet i Aftale om Fødevare- og Landbrugspakke om
hævelse af harmonikravet fra 1,4 til 1,7 dyrenheder pr. hektar. Det hænger sammen med, at
udviklingen i husdyrproduktionen er påvirket af en lang række andre faktorer end ændringer i
reguleringen, herunder bl.a. finansieringsmuligheder, noteringer og markedssituation. Det fremgår
samtidig af Aftale om Fødevare- og Landbrugspakke, at der i forbindelse med hævelsen af
harmonikravet vil blive fastlagt de nødvendige regler vedrørende fosfor for at modvirke en øget risiko
for fosfortab til vandmiljøet. Der er således i udkast til lovforslag om ny husdyrregulering lagt op til en
model, der tager hånd om det hævede harmonikrav i forhold til kvælstof og over tid håndterer en
eventuel stigning i anvendelse af organisk gødning ift. kvælstof og fosfor.
Det Økologiske Råd kritiserer regeringsgrundlaget for at ville udlicitere en større del af skovdriften til
private skovejere uden en garanti for, at der vil blive stillet ligeså høje krav til naturværdier i
skovbruget. Dette er en misforståelse. Der er ikke tale om private skovejere, men om private
skovoperatører. Det vil sige skoventreprenørvirksomheder, som Naturstyrelsen allerede har en praksis
for at hyre til maskinindsatsen omkring skovdriften på sine arealer. Som det er nu, er 60 pct. af disse
opgaver udliciteret. Regeringen vil udlicitere en større del og fremlægge en plan herfor.
Det Økologiske Råd kritiserer desuden regeringen for ikke at angive tiltag til at sænke landbrugets
klimagasbidrag eller modvirke effekten af landbrugspakkens negative effekt. I forhold hertil vil jeg
henvise til, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen inden udgangen af 2017 vil udarbejde
en omkostningseffektiv strategi for opfyldelse af Danmarks reduktion i 2030. Det ville ikke være
hensigtsmæssigt at lægge sig fast på konkrete indsatser frem mod 2030 på nuværende tidspunkt, bl.a.
fordi diskussionerne i EU om en byrdefordeling mellem medlemsstaterne og håndtering af
udledninger og optag af drivhusgas i jorder og skove endnu er på et tidligt stadie.
For så vidt angår klimaeffekten af fødevare- og landbrugspakken, så er det på nuværende tidspunkt
vanskeligt at vurdere Fødevare- og Landbrugspakkens betydning for opfyldelsen af det kommende
2030-mål. Det kan ikke udelukkes, at vedtagelsen af Fødevare- og Landbrugspakken vil medføre, at
udfordringen frem mod 2030 bliver marginalt større. Dette vil dog have begrænset betydning i lyset af
det samlede 2030-mål. Hvis der skulle vise sig at være et marginalt større behov for indsatser som
følge af pakken frem mod 2030, vil det blive indtænkt i forbindelse med den generelle indsats til
opfyldelse af 2030-målet, som det endnu er for tidligt at lægge sig fast på.
Hvad angår regeringens ambitioner på klima- og transportsområdet er der indhentet bidrag fra
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet oplyser følgende vedrørende regeringens klimamålsætninger:
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd om Trekløverets grønne regeringsgrundlag: flere gode principper, men få konkrete handlinger, jf. MOF alm. del - bilag 125, til miljø- og fødevareministeren
”Danmark er et forgangsland inden for grøn omstilling, og det er en position, vi skal fastholde. For
regeringen er det afgørende, at omstillingen til vedvarende energi sker på en måde, der er så
omkostningseffektiv som mulig. Regeringen vil i løbet af 2017 komme med et udspil til en nye bred
energiaftale for perioden efter 2020. Heri vil de konkrete virkemidler til at nå målsætningen om 50
pct. vedvarende energi i 2030 blive præsenteret.
Danmark står ifølge EU-Kommissionens udspil til en ny byrdefordeling af EU’s udledninger uden for
kvotesystemet til at få et af de mest ambitiøse nationale reduktionsmål i EU. Regeringen er parat til at
påtage sig et ambitiøst 2030 mål, og har derfor besluttet, at der i 2017 skal udarbejdes en
omkostningseffektiv strategi for, hvordan man bedst sikrer målopfyldelse.
Det er essentielt, at indsatsen tilrettelægges intelligent og under hensyntagen til de parter, der
eventuelt måtte blive berørt. En samlet strategi vil derfor være et godt redskab til at sætte rammerne
for en indsats, som peger et godt stykke ind i fremtiden. I udarbejdelsen af strategien vil der blive taget
højde for Klimarådets anbefalinger, men det vurderes endnu at være for tidligt at lægge sig fast på
konkrete indsatser.”
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser følgende vedrørende transportsektoren:
"Helt overordnet vil transportsektorens udledning af CO2 skulle tilpasses EU’s 2030-ramme for klima-
og energipolitikken, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i oktober 2014.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget er Danmark parat til at påtage sig et ambitiøst 2030 mål for
reduktion af udledninger uden for kvotesystemet, der primært dækker transport, landbrug og
individuel opvarmning. Regeringen vil udarbejde en omkostningseffektiv strategi for opfyldelse af
Danmark reduktion i 2030 inden udgangen af 2017. Denne strategi vil derfor også skulle omfatte
transportsektorens udledning af CO2.
Hastighedsgrænser fastsættes primært ud fra en afvejning af hensyn til mobilitet og sikkerhed i
trafikken. De fastsatte grænser bør samtidig give mening for den enkelte bilist. Der skal desuden
løbende ske en afvejning af mobilitetshensynet overfor hensyn til trafikkens bidrag til luftforurening
og støj samt trafikkens udledning af CO2. I relation til de højere hastighedsgrænsers betydning for
antallet af trafikulykker kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyse, at den tilladte hastighed
kun bliver forhøjet på strækninger, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved både forhøjelse af
hastigheden fra 80 til 90 km i timen på landevejstrækninger og opgradering af motorveje til den
generelle hastighedsgrænse på 130 km i timen sker der en trafiksikkerhedsmæssig opgradering af
strækningerne. Den højere tilladte hastighed forventes således ikke at medføre flere trafikulykker.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget er en stærk infrastruktur en forudsætning for at tiltrække
virksomheder og skabe vækst i hele Danmark. Derfor ønsker regeringen blandt andet at gennemføre
flere samfundsøkonomisk fornuftige investeringer i infrastruktur.
For så vidt angår anlæg af veje kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet desuden oplyse, at
Vejdirektoratet arbejder med forskellige tiltag til at reducere CO2-udledningen. Her drejer det sig især
om de tiltag, der kan hjælpe vejens brugere med at reducere brændstofforbruget, som for eksempel at
reducere modstanden mellem dæk og vejoverflade, kaldet rullemodstand. Derudover følger
Vejdirektoratet i øvrigt gældende lovgivning for energioptimering i anlægs- og driftsfasen.
Det er ikke korrekt, når der i pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd står, at regeringen ingen
ambitioner har, hvad angår kollektiv transport. Som det fremgår af regeringsgrundlaget vil regeringen
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen fra Det Økologiske Råd om Trekløverets grønne regeringsgrundlag: flere gode principper, men få konkrete handlinger, jf. MOF alm. del - bilag 125, til miljø- og fødevareministeren
i de kommende år investere i en elektrificering af jernbanen på strækningerne Fredericia-Aalborg og
Roskilde-Kalundborg. Samtidig elektrificeres strækningen Ringsted-Rødby som led i Femern
projektet. Elektrificeringen giver mulighed for at anvende moderne eldrevne tog, som vil nedbringe
rejsetiden og gavne miljø og klima."
Esben Lunde Larsen
/
Charlotte Brøndum
4