Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1700162_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. december 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 149 (MOF alm. del), stillet 11. november
2016 efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 149
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 4/11-16 fra Danmarks civile Hundeførerforening, Kreds
4, om øre- og halekupering, jf. MOF alm. del - bilag 59?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
”Forbuddet mod udstilling af halekuperede – og senere ørekuperede – hunde blev indført i
dyreværnsloven i 1996. Ved en lovændring i 2003 blev forbuddet yderligere præciseret, så det
udtrykkeligt omfatter alle fremvisninger med henblik på bedømmelse, herunder også fremvisninger
med henblik på at vurdere en hunds brugsegenskaber og færdigheder.
Udstillings- og fremvisningsforbuddet skal understøtte forbuddet i dyreværnsloven mod operative
indgreb, der har til formål at ændre hundens udseende, og forbuddet gælder således også, selvom hale-
eller ørekuperingen har været begrundet i veterinære hensyn, eller hvor kuperingen er foretaget
lovligt, f.eks. hunde, der er blevet hale- eller ørekuperet i udlandet, hvor sådanne kosmetiske indgreb
er lovlige.
Fem hunderacer er undtaget fra udstillings- og fremvisningsforbuddet. Dette skyldes, at disse fem
racer normalt anvendes til jagt, og at de i den forbindelse har risiko for at pådrage sig haleskader, hvis
de ikke er halekuperede. Der gælder derfor nogle særlige hensyn for disse fem racer.
Dispensationsmuligheden blev indsat i dyreværnsloven i forbindelse med præciseringen af udstillings-
og fremvisningsforbuddet i 2003. Det fremgår af bemærkningerne til loven, at dispensationsadgangen
forudsættes anvendt i et meget begrænset omfang, f.eks. hvor det af veterinære årsager har været
nødvendigt at hale eller ørekupere en hund, der i øvrigt er ved at gennemgå et træningsforløb med
henblik på aflæggelse af en brugsprøve og efterfølgende anvendelse som f.eks. politihund eller
servicehund for handicappede. Den begrænsede adgang til dispensation betyder i praksis, at en hund,
der er hale- eller ørekuperet, som altovervejende udgangspunkt ikke må udstilles eller fremvises.
Spørgsmålet om ændring af dispensationsbestemmelsen i dyreværnslovens § 11, stk. 3, vil blive
adresseret i det igangværende arbejde med modernisering af lovgivningen på dyrevelfærdsområdet.
Dette arbejde er indledt i 2016, og det forventes, at lovforslag vil kunne fremsættes i folketingåret
2018/2019.”
Esben Lunde Larsen
/
Charlotte Røgild Knudsen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk