Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1698920_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. december 2016
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr.144 (MOF alm. del) stillet 9. november 2016
efter ønske fra Carsten Bach (LA).
Spørgsmål nr. 144
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan dansk lovgivning vedrørende produktion af cannabis
adskiller sig fra lovgivningen i vores nabolande, hvor produktion af cannabis til medicinsk brug er
tilladt.”
Svar
Miljø- og Fødevareministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 144 indhentet følgende svar
fra Sundhedsministeriet:
”Reglerne
for dyrkning af cannabis i Danmark:
FNs Enkelt Konvention om Narkotika
Cannabis og harpiks af cannabis er omfattet af FNs Enkelt Konvention af 30. marts 1961 om kontrol
med narkotiske midler (også kaldet enkeltkonventionen), som praktisk talt alle stater har tiltrådt.
Det betyder bl.a., at staterne er forpligtede til at begrænse produktion, eksport, import af, handel
med samt brug og besiddelse af cannabis og harpiks af cannabis udelukkende til medicinske og
videnskabelige formål, jf. enkeltkonventionens art. 4, litra c.
Enkeltkonventionen indeholder særskilte bestemmelser om dyrkning af cannabisplanter.
Det fremgår heraf, at en konventionspart, som tillader dyrkning af cannabisplanter med henblik på
produktion af cannabis og harpiks af cannabis, skal etablere et regeringsbureau, jf. art. 28, stk. 1, jf.
art. 23, stk. 1. Regeringsbureauet skal udpege de arealer og jordstykker, hvor det tillades at dyrke
cannabisplanter med henblik på produktion af cannabis og harpiks af cannabis, jf. art. 28, stk. 1, jf.
art. 23, stk. 2, litra a. Dyrkningen skal være forbeholdt dem, der af regeringsbureauet har modtaget
dyrkningstilladelse, jf. art. 28, stk. 1, jf. art. 23, stk. 2, litra b., og de skal aflevere deres samlede
cannabishøst til regeringsbureauet, som skal købe og fysisk overtage høsten, jf. art. 28, stk. 1, jf. art.
23, stk. 2, litra d.
Af de særskilte bestemmelser om dyrkning af cannabisplanter fremgår det, at enkeltkonventionen
ikke finder anvendelse på dyrkning af cannabisplanter til industrielle formål (fiber og frø) eller
havebrugsformål, jf. art 28, stk. 2.
Bekendtgørelsen om euforiserende stoffer
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om, hvordan dansk lovgivning vedrørende produktion af canabis adskiller sig fra lovgivningen i vores nabolande, til mlijø- og fødevareministeren
1698920_0002.png
Cannabis – dog undtaget cannabisfrø og -fibre – er omfattet af bekendtgørelse nr. 557 af 31. maj
2011 om euforiserende stoffer, jf. nr. 1 på liste A i bekendtgørelsens bilag 1.
Det betyder bl.a., at cannabis som hovedregel ikke må forefindes her i landet, medmindre
Lægemiddelstyrelsen under ganske særlige omstændigheder og på nærmere fastsatte vilkår
meddeler tilladelse dertil, jf. § 2, stk. 1. Som undtagelse fra hovedreglen er det fastsat, at
tilberedninger af cannabis kan ind- og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles,
forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed.
I bekendtgørelse om euforiserende stoffer er der fastsat særskilte bestemmelser om dyrkning af
cannabisplanter. Det fremgår heraf, at Lægemiddelstyrelsen efter ansøgning kan tillade
erhvervsmæssig dyrkning for ét år ad gangen på nærmere angivne arealer, der hver for sig udgør et
sammenhængende areal på mindst 0,3 hektar, af cannabisplanter med et indhold af THC på højst
0,3 %, jf. § 2 a, stk. 1. THC er et euforiserende stof, som i sig selv er omfattet af bekendtgørelsen, jf.
nr. 223 på liste B i bilag 1.
Ansøgning om dyrkningstilladelse indgives skriftligt til NaturErhvervstyrelsen, som efter indhentet
udtalelse fra Rigspolitichefen videresender ansøgningen med en indstilling til Lægemiddelstyrelsen,
jf. § 2 a, stk. 2. Lægemiddelstyrelsen underretter NaturErhvervstyrelsen og Rigspolitichefen om hver
enkelt tilladelse og det i forbindelse hermed udpegede dyrkningsareal samtidig med, at tilladelsen
meddeles, jf. § 2 a, stk. 3. NaturErhvervstyrelsen fører i fornødent omfang kontrol, herunder
prøvetagning og analyse, med de tilladte dyrkninger, jf. § 2 a, stk. 4.
Det fremgår af § 2 a, stk. 5, at salg, køb, modtagelse, forarbejdning og besiddelse af cannabisplanter,
der er dyrket med tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen, er tilladt. I tilfælde af overdragelse af høstede
planter eller dele heraf skal overdrageren senest samtidig med overdragelsen give
NaturErhvervstyrelsen skriftlig meddelelse om, til hvem overdragelsen sker. Denne forpligtelse
ophører fra det tidspunkt, hvor de omhandlede planter eller plantedele måtte være forarbejdet
således, at udnyttelse af en euforiserende egenskab ikke er mulig.
Forholdet mellem bekendtgørelsen om euforiserende stoffer og enkeltkonventionen
Den danske ordning med dyrkning af cannabisplanten, jf. § 2 a i bekendtgørelse om euforiserende
stoffer, giver mulighed for at, at der erhvervsmæssigt kan produceres fiber og frø. Dyrkningen falder
uden for enkeltkonventionen. Det er baggrunden for, at Danmark ikke har været konventionsretligt
forpligtet til at etablere et regeringsbureau i forbindelse med ordningens indførelse.
Dyrkning af cannabis til medicinsk brug
Inden for rammerne af den danske ordning kan der ikke dyrkes cannabisplanter med henblik på
produktion af cannabis og harpiks af cannabis. Ved en udvidelse af ordningen, således at der også
måtte dyrkes cannabisplanter med henblik produktion af cannabis og harpiks af cannabis, ville
Danmark være konventionsretligt forpligtet til at etablere et regeringsbureau. Etableringen af
ordningen vil være udgiftsdrivende og forudsætte finansiering.
Andre landes regler
I både Holland, Canada og Israel er der egenproduktion af cannabis i overensstemmelse med
enkeltkonventionen.
Holland:
Den hollandske stat har oprettet et bureau for medicinsk cannabis (Bureau voor Medicinale
Cannabis – BMC) under det hollandske sundhedsministerium.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om, hvordan dansk lovgivning vedrørende produktion af canabis adskiller sig fra lovgivningen i vores nabolande, til mlijø- og fødevareministeren
Canada:
Den canadiske stat har oprettet et kontor for medicinsk cannabis (Office of Medical Cannabis).
Israel:
Den israelske stat har oprettet en styrelse for medicinsk cannabis (Medical Cannabis Agency).
Derudover er der i Tyskland fremsat et lovforslag, hvor Tyskland påtænker at etablere et
regeringsorgan i overensstemmelse med konventionen til tysk egenproduktion af cannabis til
medicinsk brug.”
Esben Lunde Larsen
/
Sarah Børner
3