Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1687623_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 133 (MOF alm. del) stillet 4. november 2016
efter ønske fra Simon Kollerup (S), Andreas Steenberg (RV), Trine Torp (SF), Christian Poll (ALT),
Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 133
”Vil ministeren oversende en redegørelse til udvalget, der gennemgår:
1) Den ”dialog mellem Fødevarestyrelsen og departementet”, som Fødevarestyrelsen i en
pressemeddelelse (https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Intet-nyt-vedrørende-
Fødevarestyrelsens-rolle-i-MRSA-sagen.aspx) anfører som baggrunden for, at Fødevarestyrelsen
ender med at udelade eller tilpasse anbefalinger fra DTU fra den MRSA-redegørelse, som daværende
fødevareminister Mette Gjerskov ønskede oversendt til Folketinget.
2) Hvem der anmoder om, at anbefalingerne fra DTU udelades eller tilpasses undervejs i justeringen af
den første MRSA-redegørelse (fra 3. maj 2012), herunder om det sker på baggrund af ønske fra
eksterne interessenter mm.
3) Hvem der beslutter, at anbefalingen skal tages ud inden ministeren forelægges den reviderede
rapport.
4) Baggrunden for at ministeren i sit cover ikke oplyses om, at DTU’s top-down-anbefaling er slettet
fra den reviderede rapport ved forelæggelse hos ministeren.
5) hvornår den nuværende minister blev gjort opmærksom på, at det ikke var den tidligere
fødevareministerminister, som bad om at få anbefalingen fjernet, men at dette er sket ”i en dialog
mellem Fødevarestyrelsen og departementet”
Svar
For så vidt angår nr. 1-4) henviser jeg til
Redegørelse for Fødevarestyrelsens
håndtering af husdyr-MRSA fra 2006 til 30. september 2016
og departementets
bemærkninger hertil, begge sendt til Miljø- og Fødevareudvalget den 26. oktober
2016. Af sidstnævnte fremgår:
”Den daværende fødevareminister bestiller i marts 2012 en redegørelse fra
Fødevarestyrelsen over problemstillingerne vedrørende MRSA. Redegørelsen
modtages i departementet den 3. maj og forelægges ministeren uredigeret den 16.
maj. På s. 6 fremgår:
”Det er DTU’s vurdering, at der bør bruges en top-down approach med fokus på
avlsbesætninger for at minimere og begrænse spredning af MRSA så meget som
muligt.”
Desuden står det videre, [..at
]”Der foreligger dog ikke videnskabelig
dokumentation for, at MRSA smitte kan forhindres udelukkende via MRSA frie
handelsmønstre”.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om redegørelse for udladelse af DTUs anbefalingen m.m., til miljø- og fødevareministeren
Ministeren modtager sagen til godkendelse og har følgende ønsker til justeringer,
idet ministeren samtidigt bemærker, at MRSA er en højt prioriteret
problemstilling:
-
Materialet bedes justeret til en form hvor det er egnet til oversendelse til
Folketinget.
-
Der anmodes endvidere om en vurdering af, hvorvidt der kan udarbejdes en
metode til at anerkende besætninger som MRSA-fri, inkl. offentliggørelse af
denne status.
-
Der udarbejdes en handlingsplan, herunder tidsplan, for det videre arbejde.
Departementet sender den 1. juni 2012 en bestilling til Fødevarestyrelsen om at
justere redegørelsen på baggrund af ministerens ønsker og besvare de øvrige
spørgsmål fra ministeren, jf. ovenfor.
I en periode fra den 7. til den 12. juni 2012 udveksles en række mails imellem
Fødevarestyrelsen og departementet med udkast til den justerede redegørelse.
Korrespondancen er udtryk for en helt sædvanlig dialog imellem departement og
styrelsen i sager som den foreliggende, hvorved en række forhold bliver afklaret og
uddybende spørgsmål til materialet bliver stillet og besvaret. I denne periode
justeres redegørelsen på en række områder særligt med henblik på dels at give en
kortere og afklarende dækning og dels at identificere hvilke emner, der kunne
behandles i den arbejdsgruppe, som samtidigt blev foreslået nedsat. Forslagene fra
det første forelagte udkast til redegørelse blev derfor tilpasset til i stedet at skulle
indgå i det videre arbejde i den foreslåede arbejdsgruppe, herunder om
smittespredning i almindelighed og i den forbindelse forslaget fra DTU om et
særligt fokus på avlsbesætninger.
I den endelige redegørelse, som ministeren godkender den 26. juni 2012, herunder
indstillingen om at etablere en arbejdsgruppe vedr. MRSA med en bemærkning
om
”Godt, at vi går dybere ned i problemstillingen” og som samme dag
oversendes
til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, lyder det
pågældende afsnit, under underoverskriften
”Minimering af overførsel
mellem MRSA-frie besætninger”
på s.6 som følger:
”Ved spredning af dyresygdomme er handel med dyr af afgørende betydning for
overførsel af smitstoffer mellem besætninger. Derfor bør det være muligt at
minimere eller muligvis forhindre ny introduktion i MRSA-frie besætninger. Ud
fra erfaringer med andre tilsvarende tiltag er det vigtigt, at der kan
demonstreres en cost-effektivitet inden igangsættelse. Dette må derfor drøftes
både med forskere, der har erfaring og viden med sygdomsbekæmpelse i
svinebesætninger, og med svineerhvervet. Der foreligger dog ikke videnskabelig
dokumentation for, at MRSA overførsel kan forhindres udelukkende via MRSA
frie handelsmønstre.”
Dette uden direkte at nævne DTU’s anbefaling om en særlig indsats i avlstoppen.
Uddrag af cover til forlæggelsen:
”Redegørelsen er blevet justeret, så den har en form, der kan oversendes til
Fødevareudvalget. Samtidig er redegørelsen opdateret med hensyn til, at
Fødevarestyrelen stiller med en anbefaling om at nedsætte en arbejdsgruppe til
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om redegørelse for udladelse af DTUs anbefalingen m.m., til miljø- og fødevareministeren
at belyse hvilke tiltag, der kan iværksættes for at minimere MRSA-forekomsten i
svinebesætninger samt minimere overførslen af MRSA til mennesker fra svin.
Arbejdsgruppen vil have til formål at diskutere, hvad der umiddelbart kan gøres
i forhold til at smittebarriere og forbedre hygiejnen i staldene.
Fødevarestyrelsen foreslår sig selv som formand for arbejdsgruppen og foreslår
deltager som DTU-Food, DTU-Vet, KU-Sund og Videnscenter for
Svineproduktion (VSP).”
Det fremgår videre på side 4: ”Som opfølgning på redegørelsen etablerede
fødevareministeren sammen med sundhedsministeren aktionsgrupper på hvert af
de to resistensområder MRSA og ESBL. Aktionsgrupperne (opdelt arbejdsgruppe
og styregruppe) var bredt sammensat med deltagelse af forskningsinstitutioner,
erhverv samt sundhedsmyndighederne og de havde til opgave at komme med
forslag til tiltag, der på den korte bane kunne reducere risikoen for smitte med
hhv. MRSA og ESBL. Arbejdsgruppen om MRSA bestod af repræsentanter fra
Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, DTU
Fødevareinstituttet, DTU Veterinærinstituttet, Københavns Universitet KU Sund,
Landbrug & Fødevarer og Arbejdstilsynet. Grupperne havde en fælles styregruppe,
hvor de enkelte forslag til initiativer blev fremlagt og prioriteret. Styregruppen
bestod af repræsentanter fra Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Sundhedsministeriet, Statens Serum Institut,
DTU Fødevareinstituttet, DTU Veterinærinstituttet, Københavns Universitet KU
Sund, Landbrug & Fødevarer.
Jf. ovenfor blev de konkrete emner, som var præsenteret i det første udkast til
MRSA redegørelse (den 3. maj 2012) inddraget i aktionsgruppernes arbejde,
herunder forslaget fra DTU om et særligt fokus på avlsbesætninger i forbindelse
med smittespredning.
MRSA aktionsgruppen fremlagde i 2013 en række forslag til indsatser, der blev
behandlet på det afsluttende møde i styregruppen den 9. oktober 2013. Et af
forslagene var, at der udover den på det tidspunkt igangværende undersøgelse af
slagtesvin, skulle gennemføres stikprøveundersøgelser af samtlige besætninger for
forekomst af MRSA. Forslaget blev ikke prioriteret af styregruppen, som fandt at
det i aktuelle situation med begrænsede midler var mest relevant at fokusere på
indsatser, der var egnet til at mindske spredningen af husdyr-MRSA fra
svinebesætninger til mennesker. En enig styregruppe besluttede på mødet den 9.
oktober 2013 at der skulle arbejdes videre med anbefalingerne om etablering af en
national sundhedsfaglig rådgivningstjeneste vedrørende husdyr-MRSA samt et
projekt i samarbejde med Landbrug og Fødevarer, der havde som formål at
mindske risikoen for spredning af MRSA ud af stalden ved forbedrede
hygiejnetiltag, og et ”Forum for husdyr-MRSA” til udmøntning af arbejdsgruppens
anbefalinger om et styrket myndighedssamarbejde. De tre tiltag blev alle
igangsat.”
Som nr. 5) spørges der til, hvornår jeg blev ”gjort opmærksom på, at det ikke var den tidligere
fødevareministerminister, som bad om at få anbefalingen fjernet, men at dette er sket ”i en dialog
mellem Fødevarestyrelsen og departementet””.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om redegørelse for udladelse af DTUs anbefalingen m.m., til miljø- og fødevareministeren
Debatten om DTU's anbefaling er foranlediget af DR's dokumentar "Den dag penicillinen ikke virker".
Fødevarestyrelsens redegørelse fra 2016 havde bl.a. til formål at redegøre for dokumentarens påstand
om, at DTU's anbefaling ikke nåede frem til det politiske niveau.
I forbindelse med, at jeg modtog Fødevarestyrelsens Redegørelse for Fødevarestyrelsens håndtering af
husdyr-MRSA fra 2006 til 30. september 2016 og departementets bemærkninger hertil blev jeg oplyst
om, at den daværende minister fik forelagt det første 16 sider lange udkast til redegørelse den 16. maj
2012, der indeholdt anbefalingen, og havde følgende bemærkninger:
-Materialet bedes justeret til en form hvor det er egnet til oversendelse til Folketinget.
- Der anmodes endvidere om en vurdering af, hvorvidt der kan udarbejdes en metode til at anerkende
besætninger som MRSA-fri, inkl. offentliggørelse af denne status.
- Der udarbejdes en handlingsplan, herunder tidsplan, for det videre arbejde.
Desuden blev jeg oplyst, om at redegørelsen herefter blev justeret på en række områder særligt med
henblik på dels at give en kortere og afklarende dækning og dels at identificere hvilke emner, der
kunne behandles i den arbejdsgruppe, som samtidigt blev foreslået nedsat inden den 10 sider
lange redegørelse blev forelagt ministeren og derefter oversendt til Folketinget den 26. juni 2012.
Jeg er herudover hverken blevet oplyst om af hvem eller hvornår, ændringerne er foretaget.
Min interesse har været, om DR's påstand i dokumentaren "Den dag penicillinen ikke virker" om, at
DTU's anbefalinger aldrig var blevet forelagt minister og Folketing af Fødevarestyrelsen, var sande.
Jeg kunne konstatere, at DR's påstande ikke var sande, da anbefalingerne var forelagt den daværende
fødevareminister 3. maj 2012. Hvordan disse anbefalinger er blevet håndteret af den daværende
minister og hendes embedsværk, har jeg ikke blandet mig i.
Esben Lunde Larsen
/
Mette Hulstrøm
4