Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1695001_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Erhverv og grøn teknologi
Ref. PEHA
Den 29. november 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr.130 (MOF alm. del) stillet den 4. november
2016.
Spørgsmål nr. 130
”Hvad kan ministeren oplyse om konsekvenserne af Alternativets finanslovforslag-2017 på fødevare-
og landbrugsområdet, herunder forslaget om afgift på oksekød og genindførelse/forhøjelse af NOx-
afgift?”
Svar
Alternativets finanslovsforslag: ”Tal – til et bedre samfund”, indeholder 55 forslag, der har mange
vanskeligt kvantificerbare konsekvenser for fødevare- og landbrugsproduktionen i Danmark. Generelt
må det dog forventes, at et øget afgiftstryk i den størrelsesorden, der lægges op til, vil have en negativ
effekt på erhvervslivets vækst- og konkurrencemuligheder på fødevare- og landbrugsområdet. Hvad
angår klimaeffekterne af forslaget om afgift på oksekød og genindførelse/forhøjelse af NOx-afgift kan
jeg oplyse følgende:
Afgift på oksekød
Klimaeffekterne af en afgift vil bl.a. afhænge af effekten på produktionen af dansk oksekød, da alene
udledningerne fra produktionen af oksekød i Danmark har indflydelse på de danske
drivhusgasopgørelser, således som disse opgøres efter internationale retningslinjer. I den forbindelse
vil afgiftens effekt blandt andet afhænge af i hvilket omfang, der vil være et fald i dansk
oksekødsforbrug, som følge af en højere pris for forbrugeren samt af mulighederne for en øget eksport
af dansk oksekød. Det kan være vanskeligt at indføre en afgift på oksekød i praksis blandt andet på
grund af EU-retten. Det bemærkes samtidig, at klimaeffekten ved produktion af oksekød i Danmark
ligger langt under EU-gennemsnittet.
NO
X
-afgiften
I forbindelse med finansloven for 2016 blev NOX-afgiften nedsat fra ca. 25 kr. pr. kg til 5 kr. pr. kg
udledt NOx fra 1. juli 2016. I lovforslaget fremgår skønnet for den øgede udledning af drivhusgasser.
Hvis samme forudsætninger ligges til grund kan der på sigt ved en genindførelse/forhøjelse af NOx-
afgiften opnås en samlet reduktion på op til ca. 0,16 mio. ton CO2, heraf skønnes ca. 0,10 mio. ton CO2
at vedrøre den ikke-kvoteomfattede sektor, og ca. 0,05 mio. ton CO2 skønnes at skyldes grænsehandel
i udenlandsk favør.
For konsekvensvurderinger af Alternativets forslags øvrige økonomiske effekter, herunder vedrørende
en klimaafgift på oksekød, henvises til FIU alm. Del spørgsmål nr. 80-96 stillet til finansministeren.
Esben Lunde Larsen
/
Peter Hallenberg
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk