Dok. 156703/CJ
31-03-2016
Forbrugerrådet Tænk Kemi:
Succeskriterier 2016
Baggrund
Forbrugerrådet Tænk Kemi fungerer som en økonomisk uafhængig kemirådgiver, der først og fremmest giver
oplysninger om kemikalier i forbrugerprodukter, så borgerne kan træffe et oplyst valg, samt fokuserer på, at
den kommende regulering af kemiske stoffer på EU plan tilgodeser beskyttelsen af mennesker og miljø.
Forbrugerrådet Tænk Kemi er en del af Forbrugerrådet Tænk og foreløbigt finansieret af en bevilling i
perioden 2014-2016 på finansloven.
Succeskriterier for Forbrugerrådet Tænk Kemi 2016
Med udgangspunkt i projektbeskrivelsen for ”Forbrugerrådet Tænk Kemi” opstilles nedenstående
succeskriterier for 2016.
1) Målrettet og anvendelsesorienteret indsamling af viden og Forbruger Hotline
Forbrugerrådet Tænk Kemi rådgiver min. 600.000 forbrugere i 2016:
o
100.000 unikke klik på gode råd på kemi.tænk.dk
o
500.000 unikke klik på test på kemi.tænk.dk
o
1.000 direkte henvendelser på mail, telefon, chat, sociale medier mm.
Vores opslag på Forbrugerrådet Tænk Kemis Facebook-side rækker ud til mere end 60.000 brugere
om ugen og har over 40.000 likes på Facebook-siden pr. 31. december 2016.
Vi har en kendskabsgrad til navnet Forbrugerrådet Tænk Kemi i befolkningen på 25 %, og 10 % af
dem, der kender Forbrugerrådet Tænk Kemi siger, at vores arbejde har tilskyndet dem til at fravælge
produkter, der indeholder uønsket kemi.
Vores website kemi.tænk.dk har 60.000 unikke brugere om måneden pr. 31. december 2016.
Vi har rundet 1,0 mio. scanninger af kosmetik og plejeprodukter med vores gratis app med
Kemiluppen og 90.000 scanninger af andre produkter med vores anden gratis app, Tjek Kemien,
inden udgangen af 2016.
2) Samarbejde med andre EU-landes NGO’er
Forbrugerrådet Tænk Kemi arrangerer min. en fælles test sammen med de nordiske
forbrugerorganisationer og min. en test sammen med miljø- og/eller forbrugerorganisationer på
europæisk plan med det formål, at myndighedernes indsatser i EU kan suppleres af en stærk og
fælles NGO-stemme.
Vi deler vores alle vores test med interesserede forbruger-, miljøorganisationer og andre på
europæisk plan.
3) Uafhængig viden som grundlag for EU regulering
Forbrugerrådet Tænk Kemi gennemfører min. 24 kemiske test og/eller undersøgelser, der
kortlægger, hvor den uønskede kemi forekommer, med henblik på at bidrage til en bedre regulering
af den uønskede kemi og ikke mindst som oplysning til forbrugerne om hvilke produkter, de med
fordel kan vælge. Når der informeres om testresultater, vil det for hvert enkelt produkt gøres tydeligt
for forbrugerne, når der er tale om lovlige stoffer. Virksomhederne bag de testede produkter sikres
gennemsigtighed og vil herunder altid blive orienteret i rimelig tid forinden offentliggørelse af
testresultater.
Forbrugerrådet TÆNK Kemi deltager i standardiseringsarbejdet på legetøjsområdet fra efter
sommerferien 2016 og frem, herunder deltager i CEN-møder.
4) Afprøvning af 45 dages reglen (REACH artikel 33)
Forbrugerrådet Tænk Kemi gennemfører min. to ’scanningsevents’ i 2016, hvor vi målretter
scanningerne til bestemte typer af produkter, der kan indeholder kandidatlistestoffer. Derudover vil
vi teste min. 10 produkter for at kontrollere rigtigheden af de svar, vi får fra virksomhederne.