Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1809332_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. oktober 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1227 (MOF alm. del) stillet 2. oktober 2017
efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 1227
”Vil
ministeren kommentere det materiale, som udvalget har modtaget i forbindelse med en
deputation fra Landbrug & Fødevarer om kvælstofudledning til Norsminde Fjord og give udvalget et
nationalt overblik over konsekvenserne af reduktionskravene for kvælstof, jf. MOF alm. del
bilag
659?”
Svar
Regeringen er meget opmærksom på, at der skal være balance mellem miljøkravene og
konsekvenserne for landbruget. Netop derfor er en del af kvælstofindsatsen blevet udskudt til efter
anden vandplanperiode, blandt andet ved Norsminde Fjord og Limfjorden.
Landbrug & Fødevarer er på baggrund af rapporten fra Københavns Universitet, IFRO, nu bekymret
for, at der efter 2021 skal ske betydelige reduktioner i det dyrkede areal, fx i oplandet til Norsminde
Fjord og til Limfjorden.
Det er min vurdering, at IFRO med rapporten har lavet en skrivebordsanalyse på baggrund af nogle
forudsætninger, som ikke ligger fast.
Med Fødevare- og landbrugspakken har et politisk flertal indgået aftale om vandmiljøindsatserne frem
mod 2021, men der er stadig mange ubekendte i forhold til reguleringens udformning efter 2021, hvor
en ny generation af vandområdeplaner træder i kraft. Den fremtidige regulering i disse
vandområdeplaner afhænger af en politisk beslutning, hvis faglige grundlag endnu ikke foreligger.
Regeringen lægger vægt på, at det faglige fundament for den næste generation af vandområdeplaner
bliver så solidt som muligt. Det faglige grundlag skal således videreudvikles, bl.a. gennem de nye
forskningsprojekter, som er igangsat på baggrund af Fødevare- og landbrugspakken.
Regeringen har særligt fokus på at udvikle viden om de mindre fjorde og områder, hvor behovet for
indsatser er størst. I den forbindelse skal vores viden om de enkelte vandområder forbedres. Der skal
kunne gennemføres en differentieret indsats, hvor indsatsen rettes mod det, som reelt er problemet i
de enkelte vandområder, og hvor der vælges virkemidler, der reelt virker. Det skal således fx afklares,
om andre presfaktorer end kvælstof er årsag til eller bidrager til, at der ikke er god miljøtilstand i et
konkret vandområde.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1227: Spm. om kommentar til Landbrug & Fødevarers materialet fra foretrædet for udvalget 2/10-17, jf. MOF alm. del - bilag 659, til miljø- og fødevareministeren
Sideløbende med styrkelsen af det faglige grundlag gennemfører Miljø- og Fødevareministeriet i 2019
den nye tilstandsvurdering, der skal fastslå effekterne af den hidtidige indsats. Først når alt dette er på
plads, er der grundlag for en politisk aftale om indsatserne i tredje vandplanperiode fra 2021.
Esben Lunde Larsen
/
Johnny Machon
2