Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1803610_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2017-9802
Den 13. oktober 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1226 (MOF alm. del) stillet 2. oktober 2017
af formand Pia Adelsteen efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 1226
”Vil
ministeren oplyse, hvordan det sikres, at der ikke opstår habilitets- og ligebehandlingsproblemer
i behandlingen af projektansøgninger, der indsendes til Fonden for Økologisk Landbrug og herunder
oplyse, hvilke objektive kriterier, der lægges til grund?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, der er tilsynsmyndighed for Fonden
for Økologisk Landbrug. Styrelsen oplyser, at:
”Fonden
for Økologisk Landbrug er ligesom de øvrige promille- og produktionsafgiftsfonde etableret
med hjemmel i landbrugsstøtteloven. Fonden er en særlig forvaltningsmyndighed med et selvstændigt
ansvar for tilskudsforvaltningen og er omfattet af reglerne for den offentlige forvaltning, f.eks. forvalt-
ningsloven, offentlighedsloven og alle de øvrige ikke-lovfæstede principper, der gælder for afgørelser i
den offentlige forvaltning, herunder lighedsprincippet.
Habilitet
Ift. spørgsmål om habilitet er fonden således omfattet af forvaltningslovens regler. Det betyder bl.a., at
et bestyrelsesmedlem altid skal gøre bestyrelsen opmærksom på et muligt habilitetsproblem, så besty-
relsen kan foretage en konkret habilitetsvurdering. Hvis der foreligger inhabilitet, må medlemmet ikke
træffe afgørelse i sagen eller i øvrigt medvirke ved selve behandlingen af sagen.
Reglerne er beskrevet i Landbrugs- og Fiskeristyrelsens vejledning til promille- og produktionsafgifts-
fondene om reglerne for habilitet/inhabilitet, som fonden skal følge. Denne vejledning er senest opda-
teret i januar 2017 i som opfølgning på Rigsrevisionens beretning 17/2015, hvor vejledningen indførte
skærpet praksis ift. bestyrelsesmedlemmmer, som har underskrevet projektansøgningen, fagligt har
ansvaret for projektet, eller har en betydelig karrieremæssig interesse i projektet.
For at styrke tilsynet med overholdelsen af reglerne om habilitet har det siden 1. januar 2017 været et
krav, at fondene i deres bestyrelsesreferater bl.a. skal dokumentere, at bestyrelsen har taget stilling til
habilitet i forbindelse med behandlingen af projektansøgninger og har begrundet sine afgørelser. Be-
styrelsesreferaterne skal sendes til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen senest 6 uger efter mødet. Det
fremgår af bekendtgørelsen om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde.
Ligebehandling
For så vidt angår spørgsmålet om objektive kriterier og ligebehandling har styrelsen lagt til grund, at
der spørges til de kriterier, som Fonden for Økologisk Landbrug anvender i prioriteringen af projekt-
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1226: Spm. om, sikring af, at der ikke opstår habilitets- og ligebehandlingsproblemer i behandlingen af projektansøgninger, til Fonden for Økologisk Landbrug, til miljø- og fødevareministeren
ansøgninger. Styrelsen kan oplyse, at fonden har fastsat seks tildelingskriterier, som er offentliggjort
på fondens hjemmeside. Kriterierne vedrører projektets behov og bredde, praksisnærhed, nyskabel-
sesværdi, kvalitet og faglighed, økonomisk effektivitet og gennemførelse og effektpotentiale. Til hvert
af de seks kriterier hører nogle underspørgsmål.
Pr. 1. januar 2017 er ovennævnte bekendtgørelse ændret og præciseret på en række områder for at
sikre ligebehandling og understøtte en gennemsigtig og ensartet sagsbehandling. Det betyder bl.a., at
det er specificeret, at fonden systematisk skal anvende tildelingskriterier, når de prioriterer mellem
ansøgningerne. Fonden skal desuden offentliggøre kriterierne på deres hjemmeside og anvende dem
aktivt i afslagsbegrundelserne. I de bestyrelsesreferater, som fonden indsender til styrelsen, skal fon-
den angive de hovedhensyn, der ligger til grund for bestyrelsens beslutning om at tildele tilskud og
meddele afslag. Det skal sikre opfyldelse af lighedsprincippet.
Endelig bemærkes det, at ovennævnte bekendtgørelse også stiller et nyt krav til fonden om at udføre og
dokumentere egenkontrol med tilskudsforvaltningen og opsummere resultatet af den udførte egen-
kontrol i en årlig revisorattesteret rapport. Egenkontrollen skal bl.a. omfatte en kontrol af formulering
og offentliggørelse af tildelingskriterier, om fonden har forvaltet i overensstemmelse med sine sags-
gange, og om fordelingen af midler har været saglig og gennemsigtig. Fondens revisor skal i tilknytning
hertil gennemgå fondens sagsgangsbeskrivelser og egenkontrolprogrammet og udtage stikprøver med
henblik på at vurdere, om tilskudsforvaltningen har været i overensstemmelse med de forvaltningsret-
lige regler og principper. Egenkontrolprogrammet bidrager således også til at styrke ligebehandlingen i
fondens administration.
Fonden skal sende rapporten om egenkontrol til styrelsen, som gennemgår den som en del af tilsynet.
Folketinget orienteres om egenkontrolprogrammet ifm. årsrapporten om promille- og produktionsaf-
giftsfondenes virksomhed.
Esben Lunde Larsen
/
Jacob Nielsen
2