Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1800715_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljø- og fødevareministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål
nr. BE stillet af Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
Ministeren er kaldt i samråd om Maersk Oils
udledning af ulovlige kemikalier.
Samrådsspørgsmål BE
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for
samt sin holdning til, at Miljøstyrelsen først den
10. august 2017 politianmeldte Mærsk for
udledning af ulovlige kemikalier i stedet for at
politianmelde i umiddelbar forlængelse af, at
man fik kendskab til den ulovlige udledning.
Endvidere bedes ministeren redegøre for, hvorfor
man ikke straks, da man fik kendskab til den
ulovlig udledning, pålagde Mærsk at ophøre med
at udlede de ulovlige kemikalier samt ministerens
holdning til denne afventende tilgang.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Maria
Reumert Gjerding (EL).
”Det talte ord gælder”
Svar:
Jeg skal for en god ordens skyld nævne, at sagen
ikke er oversendt til politiet endnu, idet styrelsen
for indeværende fortsat er i færd med at
udarbejde politianmeldelsen. Miljøstyrelsen
forventer at kunne oversende anmeldelsen til
politiet i starten af oktober.
Lad mig starte med kort at redegøre for, hvordan
udledning af offshore-kemikalier reguleres:
Virksomheder, som efterforsker og producerer
olie og gas i Nordsøen, herunder Maersk Oil, skal
have en udledningstilladelse, før de kan bruge og
udlede offshore kemikalier.
Det er Miljøstyrelsen, der, som myndighed på
området, udsteder udledningstilladelserne.
Tilladelserne bliver givet med udgangspunkt i
havmiljøloven og de beslutninger og
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
anbefalinger, som er vedtaget i regi af OSPAR-
konventionen.
Med baggrund i OSPARs harmoniserede
kontrolkriterier inddeles kemikalierne alt efter
kemikaliernes Miljøfarlighed. I Danmark
betegner vi opdelingen efter et farvekodesystem i
grønne, gule, røde og sorte kemikalier, hvor sort
udgør den højeste miljørisiko, og grønt har ingen
eller lav miljørisiko.
OSPAR vedtog i 2006 en anbefaling om at udfase
røde kemikalier, hvor der ikke kan findes
alternativer og derigennem opfordre til at sætte
gang i udviklingen af mindre miljøskadelige
alternativer. Der blev samtidig vedtaget et mål
om at udfase røde kemikalier, som kan udskiftes,
inden 1. januar 2017.
I Danmark er udfasningen sket siden 2006 som
en del af offshore-handlingsplanen fra december
2005. Status for arbejdet med at nå
målsætningen er frem til 2013 løbende blevet
3
afrapporteret til Folketinget. I den sidste
statusrapport fra 2013 blev det konkluderet, at
målene med handlingsplanen var nået.
Miljøstyrelsen giver, som nævnt, tilladelse til
brug og udledning af grønne og gule kemikalier
efter en række kriterier.
For røde kemikalier skal virksomhedens
ansøgning leve op til en række udvidede kriterier
om tilladelse til brug og evt. udledning.
Ansøgningen om røde kemikalier skal indeholde
dokumentation for miljømæssige egenskaber, at
brugen af det givne produkt er den teknisk og
sikkerhedsmæssigt set bedste løsning, og at
anvendelsen af kemikaliet også er den
miljømæssigt set bedste løsning.
På baggrund heraf kan Miljøstyrelsen meddele
tilladelse til brug og udledning af et rødt
kemikalie.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Jeg vil med denne introduktion gå over til at
besvare det første del af spørgsmål BE:
Baggrunden for samt ministerens holdning til,
at Miljøstyrelsen først den 10. august 2017
politianmeldte Mærsk for udledning af ulovlige
kemikalier i stedet for at politianmelde i
umiddelbar forlængelse af, at man fik kendskab
til den ulovlige udledning.
Lad mig indledningsvist præcisere, at
Miljøstyrelsen besluttede at politianmelde
Maersk Oil den 10. august.
Jeg vil gerne gøre det klart, at jeg ser meget
alvorligt på denne sag om Maersk Oils
udledninger af ulovlige kemikalier.
Miljølovgivningen skal overholdes, og det er
utilfredsstillede, at Maersk Oil i en periode ikke
har levet op til sin pligt til at oplyse
Miljøstyrelsen om de anvendte kemikaliers
miljømæssige egenskaber.
Sagen er, at Maersk Oil i april måned 2017 tog
kontakt til Miljøstyrelsen vedrørende kemikaliet
Scavtreat. Maersk Oil oplyste, at de af deres
kemikalieleverandør havde fået oplyst, at der
indgik et udeklareret stof i Scavtreat - uden at de
påkrævede test for miljøegenskaber var blevet
foretaget.
Miljøstyrelsen indskærpede herefter, at
udledningstilladelsens vilkår skulle overholdes og
bad Maersk Oil om en handlingsplan med
henblik på at udfase stoffet eller finde et
alternativ. Maersk Oil fik en frist til hurtigst
muligt, og senest den 1. juli 2017, at stoppe det
ulovlige forhold.
Maersk Oil henvendte sig derudover i maj over 2
omgange til Miljøstyrelsen og fortalte, at der for
kemikalierne WT-1099 og MB-5952 forelå test,
der viste, at kemikalierne skulle klassificeres som
røde og ikke som gule, som tidligere oplyst.
5
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
For WT-1099 var der tale om et rødt kemikalie,
hvor Maersk Oil allerede havde fundet et
alternativ gult kemikalie, hvorfor Miljøstyrelsen
umiddelbart efter den fik viden om at kemikaliet
var rødt, trak Maersk Oils tilladelse til brug og
udledning af WT-1099.
For MB-5952 var der tale om et kemikalie med et
aktivt indholdsstof- natrium hypoklorit (klor)
som benyttes bredt indenfor offshore-branchen.
Natrium hypoklorit nedbrydes hovedsagligt til
salte i kontakten med havvand, og udgør, efter
styrelsens vurdering, ikke en risiko for
havmiljøet. Maersk Oil, har den 1. september
2017 fremsendt en ansøgning om, at natrium
hypoklorit - udover at være det teknisk og
sikkerhedsmæssigt bedste - også er det
miljømæssigt bedste valg. Miljøstyrelsen afventer
yderligere oplysninger fra Maersk Oil, førend der
kan træffes afgørelse om at give tilladelse til
fortsat brug og udledning af natrium hypoklorit
som rødt kemikalie.
Miljøstyrelsen har ikke trukket tilladelsen, og det
er derfor stadig lovligt for Maersk at bruge
stoffet.
Miljøstyrelsen indskærpede også i forhold til WT-
1099 og MB-5952, at udledningstilladelsens
vilkår skal overholdes og udbad sig også her en
redegørelse, der nærmere beskrev årsagerne til,
at informationer om miljøoplysninger for WT-
1099 og MB-5952 ikke var givet tidligere til
Miljøstyrelsen.
Maersk Oil skulle i samme redegørelse beskrive,
hvilke tiltag Maersk Oil ville iværksættes for at
undgå lignende overtrædelser fremover.
Miljøstyrelsen modtog en samlet redegørelse fra
Maersk Oil den 30. juni 2017 og kunne
konstatere, at de ulovlige udledninger var
stoppet. Miljøstyrelsen kunne samtidig
konstatere, at redegørelsen ikke var tilstrækkelig
fyldestgørende. Den indeholdt ikke alle de
informationer, som Miljøstyrelsen havde
8
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
efterspurgt i forbindelse med indskærpelserne,
herunder de nærmere omstændigheder, der var
skyld i vilkårsovertrædelserne.
Miljøstyrelsen udbad sig derfor en supplerende
redegørelse, som styrelsen modtag den 7. august
2017.
Miljøstyrelsen kunne derefter konstatere, på
baggrund af oplysningerne i den supplerende
redegørelse, at Maersk Oil i flere tilfælde, i strid
med havmiljølovens regler, har udledt røde
kemikalier i forbindelse med olieudvindingen i
Nordsøen, og styrelsen besluttede derfor den 10.
august at politianmelde Maersk Oil, fordi der,
efter styrelsens vurdering, kan være tale om så
alvorlige forhold, at de bør undersøges af politiet.
Jeg kan ikke komme ind på de nærmere
overvejelser, der har ført til Miljøstyrelsens
beslutning om at politianmelde, netop fordi det
nu bliver en politimæssig sag.
Det er almindelig praksis, at styrelsen på
virksomhedsområdet beder om en redegørelse,
for herefter - på et oplyst grundlag - at kunne
vurdere, hvorledes der skal håndhæves, herunder
vurdere om de administrative midler er
tilstrækkelige til at standse et ulovligt forhold,
eller om der er grundlag for en politianmeldelse.
Jeg synes, at Miljøstyrelsens håndtering af sagen
er velovervejet.
Den næste del af samrådsspørgsmål BE, stillet af
Maria Reumert Gjerding lyder således:
Hvorfor Miljøstyrelsen ikke straks, da man fik
kendskab til den ulovlig udledning, pålagde
Mærsk at ophøre med at udlede de ulovlige
kemikalier samt ministerens holdning til denne
afventende tilgang.
Ift. WT-1099 havde Maersk Oil, som nævnt,
allerede fundet et alternativt gult kemikalie, og
9
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
tilladelsen blev trukket tilbage umiddelbart efter,
at Miljøstyrelsen fik viden om, at WT-1099 skulle
omklassificeres til rødt.
For så vidt angår MB-5952 har Miljøstyrelsen,
som nævnt, vurderet, at natrium hypoklorit ikke
udgør en risiko for havmiljøet. Miljøstyrelsen
afventer dog yderligere oplysninger fra Maersk
Oil, førend der kan træffes afgørelse om at give
tilladelse til fortsat brug og udledning af natrium
hypoklorit som rødt kemikalie.
Jeg antager derfor, at spørgsmålet angår
Scavtreat, hvor Maersk Oil, som sagt, henvendte
sig i april måned og fortalte Miljøstyrelsen om
forholdet vedrørende stoffet med de ukendte
miljøegenskaber i Scavtreat, og de fik en frist til
at bringe forholdet i orden.
Det er helt almindelig praksis, at virksomheder -
på land - får en frist til at bringe et ulovligt
forhold til ophør. Dog kan Miljøstyrelsen, såfremt
der er tale om overhængende alvorlig fare for
sundheden, nedlægge forbud imod fortsat drift.
Miljøstyrelsen er som tilsynsmyndighed
underlagt almindelig forvaltningspraksis
herunder proportionalitetsprincippet. Det
betyder, at der skal være et rimeligt forhold
mellem mål og middel.
Maersk oplyste, at Scavtreat anvendes til at
forebygge korrosion af rørene på deres
produktionsplatforme og er nødvendigt for at
forhindre gaseksplosioner i forbindelse med
olieproduktionen.
Maersk Oil oplyste desuden Miljøstyrelsen om, at
hvis brugen af Scavtreat skulle stoppe, før et
alternativ var på plads, det ville nødvendiggøre et
produktionsstop på Dan-, Halfdan- og Gorm-
felterne, hvilket ville forårsage et tab i omsætning
på 32 millioner kroner om dagen.
11
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Der har siden 1989 hvert tredje år været
gennemført havbundsundersøgelser ved en
række produktionsplatforme, herunder ved flere
af Maersk Oils produktionsplatforme. Den
seneste undersøgelse er fra 2015.
Undersøgelserne har gennem årene vist det
samme billede, nemlig, at der er en signifikant
påvirkning af bundfaunaen tæt på platformene,
men at påvirkningerne ved de undersøgte
platforme aftager desto længere væk man
kommer. Ved afstande over 750 meter kan der
ikke længere identificeres påvirkninger, der
adskiller sig fra det, der er naturligt
forekommende pga. temperatur, strøm mm.
Det var på den baggrund, at Miljøstyrelsen
vurderede, at den aktuelle sag om Maersk Oils
udledninger af ulovlige kemikalier, ikke aktuelt
ændrede ved det overordnede risikobillede
overfor havmiljøet.
Som jeg redegjorde for indledningsvist kan
Miljøstyrelsen give tilladelse til brug og
13
udledning af røde kemikalier, såfremt der ikke
kan findes et gult eller grønt kemikalie, som lever
op til operatørens sikkerhedsmæssige og tekniske
krav. Der indgik således også i Miljøstyrelsen
vurderinger, at der muligvis kunne gives
tilladelse til Scavtreat efter reglerne som rødt
kemikalie, såfremt det levede op til disse krav.
Samtidig konstaterede Miljøstyrelsen, at Maersk
Oil forventede en afklaring om enten de
manglende oplysninger om stoffet i Scavtreat
eller alternativer indenfor en tidshorisont på 12
uger.
I dette tilfælde tog Miljøstyrelsen i deres
overvejelser hensyn til, at der var
sikkerhedsmæssige grunde til at anvende
kemikaliet i produktionen, og at der var
betydelige økonomiske konsekvenser for Maersk
Oil af et øjeblikkeligt stop. Dette blev
sammenholdt med, at Maersk Oil inden 12 uger
havde mulighed for på en teknisk og
sikkerhedsmæssig forsvarlig måde at lovliggøre
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 27/9-17 om politianmeldelsen af Mærsk, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BE, til miljø- og fødevareministeren
1800715_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål nr. BE
forholdene samt, at de samlede miljømæssige
påvirkninger af udledningerne til havet i den
afgrænsede periode ikke aktuelt ændrede ved det
overordnede risikobillede overfor havmiljøet.
På den baggrund vurderede Miljøstyrelsen, at det
ikke var proportionelt at trække tilladelsen
tilbage, før et eventuelt alternativ var på plads.
Jeg er derudover tilfreds med, at Miljøstyrelsen
har meddelt, at styrelsen, som følge af denne sag,
vil føre et skærpet tilsyn med Maersk Oil for at
sikre, at vilkårsovertrædelserne ikke gentager sig.
Jeg er enig i Miljøstyrelsens håndtering af sagen.
15
16