Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1675932_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 12. oktober 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 (MOF alm. del) stillet den 6. oktober
2016.
Spørgsmål nr. 12
” Vil ministeren oversende talepapiret fra samrådet 5/10-16 om indstillingen til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 10. og 11. oktober 2016, jf. MOF alm. del -
samrådsspm. E.”
Svar
"Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for Miljø- og Fødevareministerens
besvarelse af 5. oktober 2016 af samrådsspørgsmål E (MOF alm. del)".
./.
Esben Lunde Larsen
/ Jesper Wulff Pedersen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 5/10-16 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 10. og 11. oktober 2016, til miljø- og fødevareministeren
1675932_0002.png
Den 12. oktober 2016
EU og internationalt
Den 5. oktober 2016
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål E
stillet den 5. oktober 2016 af Pia Adelsteen (DF).
Samrådsspørgsmål E:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 10.-11. oktober
2016 samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i
Europaudvalget. Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 20151, jf. MOF alm. del - samrådsspm. CD.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Først vil jeg gennemgå rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 10.
oktober 2016, hvor fiskerimuligheder i Østersøen er til
forhandlingsoplæg.
1.
-
Det første punkt er
fiskerimuligheder i Østersøen i 2017,
som
formandskabet har sat på dagsordenen med henblik på politisk
enighed. Der må dog forudses meget vanskelige forhandlinger særligt
om torsk.
-
For torsk foreslår Kommissionen en voldsom reduktion af kvoten på
88 % i den vestlige del af Østersøen. I den østlige del af Østersøen
foreslås en reduktion af torskekvoten på 39 %. På de andre bestande
som brisling, sild, rødspætte og laks foreslås der pæne stigninger.
-
Der er en positiv udvikling for brisling, sild, laks og rødspætte, men
det ser sværere ud for de to torskebestande i Østersøen. Derfor
arbejder vi også parallelt med dette forslag med andre regionale
tiltag til at regulere fiskeriet.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 5/10-16 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 10. og 11. oktober 2016, til miljø- og fødevareministeren
-
Som generelt princip støtter regeringen, at kvoterne i Østersøen
fastsættes på grundlag af videnskabelig rådgivning, målsætningen
om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til den fælles
fiskeripolitik og forvaltningsplaner.
-
Regeringen har noteret sig, at den vestlige torskebestand fortsat er
under målsætningen for bæredygtig udnyttelse med udsigt til en
markant kvotereduktion. Det vil have alvorlige økonomiske
konsekvenser for de berørte fiskere.
-
Regeringen finder, at de negative økonomiske konsekvenser i en vis
udstrækning kan afhjælpes ved at udskyde opnåelse af maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY) til efter 2017.
-
Grundforordningen giver os indtil 2020 til at nå maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY). Regeringen forudsætter derfor en
betydelig mere begrænset kvotereduktion med henvisning til de
socioøkonomiske konsekvenser.
-
Regeringen forudsætter også en mere begrænset kvotereduktion for
torsk i den østlige Østersø, end rådgivningen lægger op til.
-
I forlængelse heraf kan regeringen tilslutte sig en fælles henstilling
om supplerende tiltag for torsk forudsat, at lukkeperioderne ikke
gøres permanente, og at der gives de nødvendige undtagelser for
mindre fartøjer og/eller kystnære fiskerier (herunder
dybdebegrænsning på 20 meter).
-
Endvidere arbejder regeringen for, at område 24 undtages, og
regeringen er indstillet på at overveje andre foranstaltninger for det
rekreative fiskeri, afhængigt af kvoten for torsk i den vestlige Østersø.
-
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag for
brisling, sild, rødspætte og laks.
-
For at opsummere, så er det en forudsætning for, at vi kan støtte et
kompromisforslag, at reduktionerne på torsk bliver mindre end
foreslået, at lukkeperioderne ikke gøres permanente samt at der
gives de nødvendige undtagelser for mindre fartøjer og/eller
kystnære fiskerier.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 5/10-16 om indstillingen til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 10. og 11. oktober 2016, til miljø- og fødevareministeren
1675932_0004.png
-
Det er ikke en let forhandlingssituation, hvor særligt spørgsmålet om
torsk bliver meget vanskeligt at få løst.
2.
-
Punkt 2 er
EU-Norge fiskeriforhandlingerne for 2017.
Aftalen
med Norge har stor betydning for de danske fiskere. Balancen i
aftalen skal sikres, så de danske fiskere får deres rimelige andel. Det
er også vigtigt, at aftalen træder i kraft fra 1. januar 2017.
-
I forhandlingerne støtter jeg fastsættelse af kvoterne for 2017 på
grundlag af den videnskabelige rådgivning, målsætningen om
maksimalt bæredygtigt udbytte og fastlagte forvaltningsplaner.
-
Jeg vil lige bemærke, at der også skal sættes midlertidige
fiskerimuligheder for sperling. Her vil vi presse på for, at det sker
hurtigt, så der ikke kommer et stop i fiskeriet.
3.
-
Punkt 3 handler om
årsmødet i den internationale
Kommission for tunfiskeri i Atlanterhavet (ICCAT).
Generelt
ønsker vi her at sikre et bæredygtigt fiskeri.
-
Punkt 4 er det såkaldte
omnibusforslag
– altså et forslag, der
dækker en lang række forskellige forordninger. På rådsmødet giver
Kommissionen en præsentation af forslagene om ændring af
landbrugspolitikken.
-
Kommissionen foreslår en række mindre forenklinger blandt andet,
at definitionen af aktiv landmand gøres frivillig, hvilket vi fra dansk
side arbejdede for i 2013-reformen.
-
Det er klart, at jeg gerne så, at Kommissionen var mere ambitiøs, når
det kommer til forenkling, og det gælder også i
gennemførelsesbestemmelserne.
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen punkter.
---o0o---
4.
3