Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1782963_0001.png
NOTAT
Fiskerikontrol
J.nr. 15-7100-000015
Ref. alan
Den 19. maj 2016
Notat om koncentrationsregler for selskaber og bestemmende
indflydelse over kvoteandele
Problemstilling
På baggrund af debatten om kvotekoncentration har DFPO stillet forslag om, at der fastsættes regler
om kvotekoncentration i erhvervsfiskerselskaber samt forslag om begrænsning af, hvor store
kvoteandele enkeltpersoner kan have bestemmende indflydelse over. Det er DFPOs vurdering, at de
nævnte forslag vil være medvirkende til at sikre, at hensigten med kvotekoncentrationsreglerne
overholdes.
NaturErhvervstyrelsen har gennemgået og vurderet forslagene, som ligeledes er blevet drøftet i
forbindelse med servicetjek af fiskeriområdet.
Indstilling
NaturErhvervstyrelsen indstiller, at forslagene for DFPO evt. kan indgå i forhandlingerne vedr.
servicetjek af fiskeriområdet, hvis de øvrige foreslåede tiltag ikke vurderes at være tilstrækkelige. Ud
fra en faglig vurdering, er det dog NaturErhvervstyrelsens opfattelse, at de nævnte forslag ikke vil have
en reel effekt på kvotekoncentrationen.
Baggrund
DFPO har givet udtryk for, at de er enige i, at der skal indføres koncentrationsregler for de resterende
FKA-arter og krav om oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel i et erhvervsfiskerselskab, jf.
bilag 1. DFPO har samtidig oplyst, at de herudover ønsker en drøftelse af følgende:
Koncentrationsregler for erhvervsfiskerselskaber.
Begrænsninger mht. hvor store kvoteandele enkeltpersoner kan have bestemmende indflydelse
over.
Efter anmodning fra NaturErhvervstyrelsen har DFPO skriftligt redegjort for de nævnte forslag.
Forslagene blev drøftet på et møde den 11. april 2016 med deltagelse af DFPO og
NaturErhvervstyrelsen.
Koncentrationsregler for erhvervsfiskerselskaber
Koncentrationsreglerne gælder for fartøjer og personer. Der er ikke fastsat maksimale grænser for,
hvor mange kvoteandele, der kan være tilknyttet et erhvervsfiskerselskab. Det betyder, at hvis der er
mange fartøjer og mange personer i et selskab, kan der være tilsvarende mange kvoteandele i
selskabet. Koncentrationsreglerne betyder dog, at jo flere kvoteandele der skal være i et selskab, jo
flere fartøjer og erhvervsfiskere skal der være i selskabet.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om NaturErhvervsstyrelsens undersøgelse om regelsættet for koncentration af fiskekvoter, til ministeren for fiskeri og ligestilling
DFPOs forslag
DFPO har anført, at idet der ikke er fastsat maksimale grænser for, hvor mange kvoteandele, der kan
være i et erhvervsfiskerselskab, betyder det, at det er muligt for selskaber at råde over meget store
kvoteandele, og i yderste konsekvens kan det betyde, at et enkelt selskab vil kunne
”sidde” med
alle
Danmarks kvoteandele. Der skal blot være tilstrækkelig mange fartøjer og fiskere i selskabet. DFPO
har yderligere anført, at:
Det vil være politisk kontroversielt, hvis et enkelt eller nogle få selskaber kommer til at råde over
alle kvoteandelene.
Det vil være væsentligt nemmere at benytte sig af stråmænd og benytte sig af
aktionæroverenskomster, hvis ”store” fiskere tilsammen har et enkelt selskab, frem for hvis der er
tale om flere selvstændige selskaber.
DFPO foreslår derfor følgende skærpelse:
Der fastsættes koncentrationsregler for erhvervsfiskerselskaber.
Det betyder, at der kun må kunne være et nærmere fastsat antal kvoteandele i et erhvervsfiskerselskab.
DFPO er ikke kommet med bud på, hvad de maksimale kvoteandele for selskaber så bør være.
NaturErhvervstyrelsens vurdering af ovennævnte forslag
NaturErhvervstyrelsen er enig i, at det vil være politisk kontroversielt, hvis alle Danmarks
kvoteandele ligger i et enkelt eller i nogle få selskaber, jf. dog nedenstående.
Styrelsen har ikke grundlag for at antage, at det skulle være lettere at benytte sig af stråmænd ved
at oprette et enkelt selskab frem for flere selskaber.
Det er styrelsens vurdering, at indførelse af koncentrationsregler for selskaber ikke vil have effekt på
den reelle kvotekoncentration, idet fartøjer og kvoteandele i stedet kan fordeles i flere selskaber.
Styrelsen har forstået, at DFPO principielt er enig i denne opfattelse.
Koncentrationsregler for selskaber kan samtidig betyde, at de såkaldte puljeselskaber, hvor et stort
antal fiskere har sluttet sig sammen i et selskab, ikke længere vil være mulige, idet der i givet fald vil
ligge for mange kvoter i selskabet.
Herudover vil det betyde en økonomisk byrde for fiskerne, hvis de skal oprette flere selskaber.
Indskudskapitalen for et anpartsselskab er 50.000 kr. og 500.000 kr. for et aktieselskab. Herudover
kommer udgift til at etablere selskabet, hvilket oftest foretages af en revisor eller en advokat samt
administrative eller økonomiske byrder i forbindelse med f.eks. udarbejdelse af årsregnskab for
selskabet.
Endelig skal anføres, at det vil betyde en unødvendig administrativ byrde for NaturErhvervstyrelsen,
hvis der oprettes flere erhvervsfiskerselskaber, idet alle erhvervsfiskerselskaber skal godkendes af
styrelsen, ligesom styrelsen skal godkende ændring af vedtægter og ændring af ejerforhold.
Bestemmende indflydelse
Gældende koncentrationsregler er knyttet til ejerskab af kvoterne og indeholder ingen begrænsninger
for, hvor store kvoteandele en enkelt person reelt kan råde over.
DFPOs forslag i hovedtræk
DFPO foreslår derfor følgende skærpelse:
Der fastsættes grænser for, hvor store kvoteandele enkeltpersoner kan have bestemmende
indflydelse over.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1047: Spm. om NaturErhvervsstyrelsens undersøgelse om regelsættet for koncentration af fiskekvoter, til ministeren for fiskeri og ligestilling
1782963_0003.png
I tvivlstilfælde kan NaturErhvervstyrelsen forlange dokumentation bl.a. i form af oplysning om
kaution og pant i virksomheden.
Personer, som befinder sig over eller omkring koncentrationsgrænserne skal sende en årlig
indberetning af forholdene omkring kvotekoncentration til NaturErhvervstyrelsen.
De pågældende købere/ejere skal så dokumentere, at de selv har råderet over de kvoter, der
erhverves.
Kvoteandele, der overstiger koncentrationsloftet i relation til bestemmende indflydelse skal
afhændes. Evt. suppleret med bøde i grovere tilfælde.
NaturErhvervstyrelsens vurdering af ovennævnte forslag
Det er styrelsens vurdering, at forslaget indeholder en række principielle problemer:
Det skal afklares, hvad der menes med bestemmende indflydelse. Der har tidligere været regler
herom på landbrugsområdet, idet man ønskede, at det var landmænd, som havde indflydelsen og
dyrkede jorden. På samme vis er der på fiskeriområdet regler om, at det er fiskere, som driver
fiskeriet, ejer kvoteandelene og har indflydelsen, via stemmeret, i selskaberne. Det er ikke direkte
sammenligneligt med bestemmende indflydelse over kvoteandele. Efter sigende er der tale om
skjulte aftaler om, at f.eks. en kautionist som betingelse for kaution får ret til at bestemme over
den anden parts kvoteandele.
Det forekommer reelt umuligt at kontrollere og løfte bevisbyrden for, at der er personer, som har
indgået en aftale om bestemmende indflydelse i strid med reglerne. Det forhold, at en fisker
kautioner for en anden fisker eller har pant i fartøj og rettigheder er ikke ensbetydende med
bestemmende indflydelse over kvoteandelene. Som på andre områder er det formentlig ikke
usædvanligt, at fiskere kautionerer eller låner penge ud til f.eks. en søn eller et andet
familiemedlem, som ønsker at komme ind i fiskeriet eller udvide bedriften.
Hvis NaturErhvervstyrelsen skal træffe afgørelse om, at en fisker skal afhænde kvoteandele, der
overstiger koncentrationsloftet i relation til bestemmende indflydelse, skal det konkret kunne
bevises, at den pågældende har overtrådt reglerne. Bøde for overtrædelse af bestemmelserne vil
selvsagt også kræve bevis.
Hvordan skal købere/ejere kunne dokumentere, at de selv har råderet over de kvoter, de
erhverver. Det er styrelsens vurdering, at det ikke vil være muligt at dokumentere, at man selv
og ikke andre reelt råder over kvoterne.
Løsning
NaturErhvervstyrelsen indstiller, at forslagene for DFPO om nødvendigt kan indgå i forhandlingerne
vedr. servicetjek af fiskeriområdet, hvis de øvrige foreslåede tiltag ikke vurderes at være tilstrækkelige.
Ud fra en faglig vurdering, er det dog NaturErhvervstyrelsens opfattelse, at de nævnte forslag ikke vil
have en reel effekt på kvotekoncentrationen.
3