Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1687798_0001.png
15. november 2016
J.nr. 16-1634428
Til Folketinget – Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 101 af 25. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvad det vil betyde for skatteprovenuet hvis landbruget betalte den fulde energiafgift på motorbrændstof frem for 1,8 pct., til skatteministeren
1687798_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på MOF alm. del – spørgsmål 835 (2015) oplyse, hvad
det vil betyde for skatteprovenuet (før og efter adfærd og tilbageløb), hvis landbruget
betalte den fulde energiafgift på motorbrændstof frem for 1,8 pct., som tilfældet er i dag?
Svar
Som det fremgår af min besvarelse på MOF, alm. del, spørgsmål 835, har landbrugsvirk-
somheder mulighed for at få godtgjort størstedelen af afgiften til motorbrændstof til fx
traktorer, der anvendes til landbrugsformål.
Det betyder, at landbruget betaler en afgift, som er lavere end andre procesvirksomheder,
hvor energiafgiften til procesformål udgør 4,5 kr./GJ. Hvis man i stedet sammenligner
landbrugets afgift på motorbrændstof med afgiften på motorbrændstof til transportfor-
mål, er afgiftsforskellen større. Afgiftsforskellen udgør knap 3 kr. pr. liter, svarende til ca.
83 kr. pr. GJ i 2017.
Det umiddelbare provenu i 2017 ved at forhøje satsen for brændstof til landbrugsmaski-
ner til satsen for motorbrændstof til transportformål skønnes med usikkerhed at udgøre
knap 1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mio. kr.
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Det er forudsat, at der landbruget anvender anden gas- og dieselolie som motorbrændstof.
Kilde: Egne beregninger.
2017
960
480
Hvis afgiften på motorbrændstof, der anvendes til landbrugsformål, forhøjes til 4,5 kr. pr.
GJ (svarende til processatsen), skønnes det at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
35 mio. kr. i 2017. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 20
mio. kr.,
jf. min besvarelse af MOF, alm. del, spørgsmål 835.
Side 2 af 2