Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del
Offentligt
1765866_0001.png
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Att.: Mette Louise de Bang
Udviklingsplan for KVINFOs
Mentornetværk 2.0 2017
KVINFOs Mentornetværk har siden 2002 matchet nydanske indvandrer-og
flygtningekvinder med kvinder, der er etableret på det danske
9. Februar 2017
Det Nationale Videns-
center for Køn, Ligestilling
og Mangfoldighed (KVINFO)
Christians Brygge 3
1219 København K
Telefon: 33135088
Mail:
[email protected]
Web: www.kvinfo.dk
Direktør: Suzanne Moll
Kontakt via PA Jette Sandager
Telefon: 50 76 33 52
Mail:
[email protected]
arbejdsmarked, og i det danske samfund generelt.
I de 12 år netværket har eksisteret har vi haft over 8000 kvinder igennem
vores program. Vi har vundet en integrationspris
(1),
og vi er blevet udnævnt
som Best Practice af bl.a. Ligestilingsministeriet og OECD. Desuden har vi
etableret søster-programmer i 27 lande.
Netværket har gennem årene haft succes med at skabe afklaring for
nydanske kvinder, og sikre, at de bliver aktive i uddannelsessystemet, eller
på det danske arbejdsmarked. 50 % af de nydanske kvinder, der har været
en del af programmet, har fået job under deres mentorforløb
(2).
Udviklingen inden for teknologien betyder, at vi i 2016 så muligheden for at
opgradere Mentornetværket til version 2.0. Mentornetværket 2.0
indbefatter, at det i mindre grad er personalet i netværket, der matcher de
nydanske kvinder med erhvervsaktive kvinder. I stedet finder de nydanske
og erhvervsaktive kvinder hinanden gennem et online matching system,
hvor de selvstændigt håndtere matching-processen.
Ved at give vores brugere ejerskab over matching-processen, har vi fået
mulighed for at bruge ressourcer på at skabe mere viden om: Brugernes
behov; hvordan vi støtter brugerne yderligere i deres vej til beskæftigelse;
og hvordan vi kan engagere virksomheder og erhvervslivet i brugerne.
(1) Offentlig arbejdsmarkedspris 2004, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
(2) Evaluering af mentorforløb i Mentornetværket 2015
1
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0002.png
Med denne udviklingsplan ønsker vi at udbygge og udvikle vores succes men
mentornetværket, så vores metoder og resultater kan bruges af andre netværk, og
eksterne parter, der har interesse i mentoring som integrationsværktøj.
I punkterne herunder, vil vi uddybe vores udviklingsplan for 2017, og beskrive, hvordan
Mentornetværket 2.0 arbejder vidensbaseret, for løbende at kunne tilpasse sig ændringer i
samfundet.
Formål
Mentornetværkets formål er at facilitere et program, der understøtter, at potentialet hos
nydanske kvinder i Danmark, forløses i samfundet, såvel som på arbejdsmarkedet. Når det
lykkes, er det en stor gevinst for det danske samfund; de arbejdspladser, de nydanske
kvinder kommer ud på; og for den enkelte nydanske kvinde og hendes mentor.
Mange nytilkomne kvinder oplever en frustration, når de kommer til Danmark. Det er både
et resultat af manglende netværk, sparsom introduktion til samfundet, og manglende
forståelse af arbejdsmarkedet.
Frustrationen de mange nytilkomne kvinder oplever, kan i værste tilfælde lede til en følelse
af eksklusion og ensomhed, og det er derfor vigtigt, at kvindernes integration i det danske
samfund understøttes.
Vi ved, at der ligger en stor styrke i den personlige mentor-relation, og i den fælles
integrationsproces, der kan katalysere den forandring, der er nødvendig for, at nytilkomne
kvinder føler sig som en del af det danske samfund.
2
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0003.png
Samtidig ved vi, at der i den personlige mentor-relation ligger en styrke i, at danske
erhvervsaktive kvinder, kan få en indsigt i nye kulturer, der kan bringe nye perspektiver
på arbejdet og livet. Forskningen(3) viser os, at Danmarks konkurrencedygtighed er
afhængig af, at virksomheder og organisationer, har en diversitet i arbejdsstyrken, og
derfor er det også en del af vores formål at bringe danske erhvervsaktive kvinder i
kontakt med nydanske kvinder, bl.a. gennem virksomhedssamarbejder.
Målgruppen
Målgruppen er stort set alle veluddannede, men står med en række udfordringer som
nydanskere: De kender ikke det danske arbejdsmarked; de har ikke et netværk at
trække på; de kan ikke sproget; og de mangler afklaring på om deres arbejdserfaring
eller uddannelse rækker til den type arbejde de søger. Alle udfordringer gør, at de er i
høj risiko for arbejdsløshed og social eksklusion.
Det er ikke muligt at finde et helt præcist tal på størrelsen af vores målgruppe, men
ved at bruge Danmarks Statistik (statistikbanken.dk), og læse tabellerne over
indvandring (VAN8 og VAN1KVT), har vi nærmet os et realistisk tal.
Der kommer årligt ca. 70.000 indvandrere til Danmark. En stor andel af dem (ca. 55 %),
bossætter sig i Københavns omegn og Sjælland
(4).
Ca. 70 % af den andel, der
bosætter sig i København og omegn er arbejdssøgende, og ca. 50 % af de
arbejdssøgende er kvinder. Ud af de arbejdssøgende kvinder er ca. 30 % mellem 25-
50 år, og vores målgruppe rammer derfor et cirkatal på 4000 kvinder om året.
(3) Diversity Matters, McKinsey & Company 2015
(4) Den primære geografiske ramme i 2016
3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
Der vil være flere i vores målgruppe, der søger andre tilbud eller ikke er interesserede i
et mentorforløb. Derfor er vi bevidste om, at vi kun kan servicere en mindre andel af
de 4000 kvinder.
Vi har ca. 450 brugere om året, hvoraf ca. 250 er nydanske kvinder. Vi etablerer ca.
200 mentorløb, hvilket betyder, at 400 kvinder årligt er aktive i mentorforløb. De
brugere, der ikke er aktive i matches, får skabt netværk, når de er aktive til workshops,
eller i forbindelse med andre udbudte aktiviteter, indtil de er klar til at indgå i et
match.
I øjeblikket opererer mentornetværket primært i København og omegne, men med
det nye online matching system, arbejder vi løbende på at kunne henvende os til en
større målgruppe, bl.a. gennem en bredere national dækning i samarbejde med
virksomheder.
Mentorer (danske, erhvervsaktive kvinder, der kan rådgive om forholdende på danske
arbejdspladser) er også en del af vores målgruppe. Mentorer er i alderen 25-65 år og
er motiveret af en interesse for integration og interkulturelle møder.
Vi henvender os strategisk til mentorer, der befinder sig inden for de fagområder, der
er relevante ift. de former for jobs som nytilkomne kvinder søger, sådan at matches
bliver målrettet arbejdsmarkedet.
Det kommende års indsats
Målet for det kommende års indsats er konkret at lave:
200 mentorforløb med erfarings- og kulturudveksling og arbejdsmarkedsafklaring
Afholde 10 introduktionskurser, hvor de ca. 150-200 deltagere får værktøjer og
indsigter, som de kan bruge både i deres mentorforløb og i deres arbejdsliv.
Kurserne er åbne for alle, der er interesserede i vores metoder.
Skabe 4 kollektive mentoring-aktiviteter, hvor de ca. 120-150 deltagere skaber
netværk og udveksling af erfaringer på andre måder end i 1 til 1 mentorrelationen.
Aktiviteterne er åbne for, at medlemmer af netværket inviterer folk som er uden for
netværket med.
4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0005.png
Udvikle og udbygge vores virtuelle platform med henblik på at styrke vores
kommunikation og rekruttering, samt at stille vores viden og erfaring til rådighed for
andre programmer i Danmark.
For at kunne nå de mål, der er sat for vores arbejde i 2017, vil Mentornetværket 2.0s
arbejde være fokuseret på 4 områder:
1. Kommunikation og rekruttering
2. Samarbejder med virksomheder
3. Kollektiv mentoring og introkurser
4. Programudvikling og evaluering
1.Kommunikation og rekruttering
Vi ønsker at styrke kommunikation af vores identitet, så vi fastholder vores brugere. Det
gælder også promoveringen af Mentornetværket 2.0 til en bredere del af befolkningen.
Intentionen med at promovere Mentornetværket 2.0 er at få sat mere fokus på de
muligheder, der er ligger i at indgå i et mentorforløb, både for nytilkomne kvinder og
danske, erhvervsaktive kvinder.
Rekrutteringen af nye mentorer læner sig op af promoveringsindsatsen, dog med den
overbygning, at vi vil kommunikere gennem for eksempel virksomheder, fagforeninger og
brancheorganisationer.
Kommunikationen
understøttes af den viden, vi har om mentees’ udfordringer og
behov.
Fx skal vi, med baggrund i et succesfuldt samarbejde med Novo Nordisk IT, søge nye
samarbejder med andre virksomheder, der udbyder de former for jobs som mentees
søger.
Vores virtuelle platform skal udvikles, så den fungerer som bindeledet for vores
kommunikation. Den skal informere brugerne om vores services, metoder og værdier,
samtidigt med, at den skal udgøre et forum, hvor de kan dele information, som de finder
relevant for netværket.
5
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0006.png
Platformen skal desuden promovere kvinderne og deres potentiale, så den fungerer
som en central del af rekrutteringen - både af frivillige mentorer og virksomhederne. Vi
ønsker, at platformen skal inspirere andre programmer, og at den skaber mulighed for
samarbejde med organisationer og virksomheder.
Billeder af vores virtuelle platform
2.Samarbejde med virksomheder
I 2016 har vi etableret et samarbejde med Novo Nordisk IT (NNIT), der ønsker at
engagere sig aktivt i integrationsarbejdet. Det gør virksomheden ved at opfordre
ansatte til at være mentorer for kvinder, der ønsker at arbejde med IT. I 2017 har vi
som mål at etablere 2-3 lignende virksomhedssamarbejder.
Disse samarbejder med virksomheder har 3 formål:
At sikre de nytilkomne kvinder kontakt med kvinder, der har samme
uddannelsesmæssige baggrund, så de får en start på deres arbejdsliv i Danmark,
der svarer til deres uddannelse og erfaring.
At sikre, at danske virksomheder bliver opmærksomme på det talent, der kommer
til landet, og det potentiale, der ligger i at engagere flere nytilkomne kvinder i
virksomhederne.
At sikre et bidrag til større mangfoldighed på det danske arbejdsmarked. Vi ved fra
forskningen, at diversitet (se note 3) på arbejdsmarkedet er med til at generere
social innovation og økonomisk kapital. I en samfundsmæssig kontekst er det derfor
væsentligt, at vi får flere nytilkomne kvinder ind på det danske arbejdsmarked.
6
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0007.png
3. Kollektiv mentoring og introkurser
Som en vigtig del af vores udvikling i Mentornetværket 2.0, sætter vi i 2017 fokus på at
afholde aktiviteter og arrangementer, der kan styrke det netværk, der er mellem
brugerne af netværket.
Vi arbejder med et koncept vi kalder kollektiv mentoring, der har til formål at give
mentees mulighed for at etablere et større socialt netværk, og derigennem flere ’touch-
points’ ift. det danske arbejdsmarked.
Samtidig har kollektiv mentoring til hensigt at skabe et uformelt rum, hvori mentorer og
mentees mødes som ligeværdige. Når udgangspunktet ikke er, at den ene skal hjælpe
den anden, er der mere plads til, at mentorer og mentees kan lære hinanden at kende,
og dermed skabe netværk på tværs.
Et eksempel på kollektiv mentoring
I efteråret 2016 afholdte vi en sportsdag. Den bestod i, at en gruppe på 35 mentorer og
mentees mødtes i forskellige aktiviteter som basket, fodbold og problemløsning med
LEGO. Dagen var en stor succes, og både mentees og mentorer gav udtryk for, at de
havde haft glæde af muligheden for at netværke med andre end blot deres ene
mentor eller mentee.
Udover kollektiv mentoring-aktiviteter, så vil vi månedligt afholde introduktionskurser i
vores nye metoder. Metoderne har samme udgangspunkt som kollektiv mentoring, og
har til formål at skabe et fælles grundlag for det ligeværdige forhold mellem mentorer
og mentees.
De nye metoder, der er funderet i Design Thinking, sætter fokus på, at mentorforløbet er
en fælles proces, hvor det er vigtigt at forstå hinandens baggrunde og rationaler, før der
tænkes i løsninger.
7
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0008.png
Samtidig sætter de nye metoder fokus på, at både mentorer og mentees lærer af den
refleksive proces, der ligger i at udtænke løsninger, selvom løsningerne oftest kun er rettet mod
udfordringer, mentee ønsker løst.
4. Programudvikling og evaluering
Med Mentornetværket 2.0 har vi skabt en transition, hvor vi har større fokus på at producere
viden om målgruppen og problemstillingerne. Det betyder, at vores arbejde kan udvikles og
målrettes bedre til gavn for brugerne.
Med baggrund i flere dataudtræk, har vi bl.a. haft mulighed for at kortlægge, hvilke kvinder,
der hovedsageligt opsøger mentornetværket; hvilke primære behov, de har; og hvordan vi
bedst understøtter de behov. Derudover har vi, på baggrund af en række kvalitative
dybdeinterviews, fået adgang til information om, hvilke tiltag, det har været nødvendigt for os
at iværksætte. Bl.a. har vi iværksæt flere events og arrangementer, da vores brugere udtrykte
behov for at netværke med andre end deres ene mentor eller ene mentee.
Dokumentation
Vi arbejder med at dokumenterer vores resultater på flere måder.
Dels dokumenteres de forskellige mentorforløb løbende gennem vores software, hvor mentorer
og mentees efter hvert endt møde rapportere, hvad de har arbejdet med. Afrapporteringerne
giver os mulighed for hele tiden at gå ind og monitorere mentorforløbene.
Ved hjælp af surveys foretager vi kvantitative evalueringer af mentorforløbene, når de
afsluttes.
I 2017 vil vi yderligere understøtte kvantitative resultater fra vores survey med kvalitative
interviews. Gennem disse kan vi få dybere indsigt i de mønstre og tendenser, vi kan læse ud af
vores surveys. Dette vil igen hjælpe os til at forstå vores brugere og målrette og forbedre vores
service.
8
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0009.png
I vores surveys tager vi afsæt i de samme indikatorer som Oxford Research har anvendt i
deres evalueringer af frivillige integrationsindsatser (bl.a. KVINFOs Mentornetværk).
Indikatorerne (bl.a. arbejde, uddannelse, netværk og afklaring) supplerer vi med
indikatorer, der er målrettet vores program. Vi måler fx på, hvor mange af vores tidligere
mentees, der efter et forløb er blevet mentorer, da denne måling giver os en føling med
den sociale position som tidligere mentees har opnået gennem programmet.
I 2017 introducerer vi en mindre survey i starten af mentorforløbene. Surveyen skal
afdække mentees udfordringer, og skal sammenlignes med den afsluttende survey, ved
et endt mentorforløb, så resultaterne af mentorforløbet er målbare og kan sammenlignes
1:1.
KVINFOs mentorprogram undergår således en kraftig udvikling i 2017. Vi ønsker derfor, at
inddrage analysefirmaer som LG-insight og ALS-research, for at høre om mulighederne for
et delvist samarbejde. Målet med samarbejdet er, at få en ekstern kvalificeret partner, der
kan garantere validiteten af vores dokumentation og evaluering.
Organisation
KVINFOs mentornetværk er en del af den selvejende institutions kerneafdelinger. Vi
arbejder i tæt samarbejde med husets øvrige afdelinger og udveksler viden og erfaring
dagligt.
Mentornetværkets koordinatorer er organiseret i et team af 4 medarbejdere, med
forskellige faglige baggrund (sociologi, antropologi, samfundsvidenskab, formidling og
forretningsudvikling).
9
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at oversende de forelæggelser og faglige input, herunder vurderinger af Kvinfos aktuelle mentornetværk og Kvinfos kompetencer i forhold til den målgruppe, som ministeren ønsker fokus for netværket ændret til, til udlændinge- og integrationsministeren
1765866_0010.png
Teamet suppleres af en studentermedhjælper og 2 praktikanter, der samtidig med, at de
lærer fra os i teamet, kommer med relevante inputs fra deres igangværende uddannelser.
I teamet sidder de enkelte koordinatorer med hver deres ansvarsområde, men teamet sørger
for at afstemme løbende, så udviklingsprocesserne, får det bedste fælles output.
De ca. 200 frivillige mentorer spiller en stor rolle i organisationen, da det er deres motivation og
forpligtelse over for de nydanske kvinder, der
sammen med de nydanske kvinderne
driver
programmet.
I Oxford Researchs evaluering af 6 indsatser med frivilligt integrationsarbejde fra 2010-2014,
bemærkede de, at vi i mentornetværket er i stand til at tiltrække og fastholde en gruppe
frivillige, som ikke normalt har tid til at udføre integrationsarbejde: Kvinder med høje
uddannelser, gode jobs og nøglepositioner i samfundet(5). Det er vi glade for, men er
samtidigt også klar over, at det kræver en indsats fra vores side at vedholde vores mentorers
interesse, og at tiltrække endnu flere af dem. Derfor er det for os også afgørende at arbejde
aktivt videre med udviklingsprocessen med Mentornetværket 2.0, der kan medvirke til at gøre
KVINFOs Mentornetværk attraktivt for civilpersoner såvel som virksomheder.
Særligt virksomhederne vil have vores fokus i 2017, da vi ved at organisere os i samarbejde
med virksomheder, skaber muligheder for at udbrede os nationalt. Vores samarbejde med
NNIT betyder fx, at vi udover at have mentorforløb i København og omegn, også har forløb i
Århus, da virksomheden har afdelinger i begge byer.
Med udgangspunkt i denne udviklingsplan ser vi frem til at udbygge dialogen med Ministeriet
og præsentere vores resultater og tanker på et møde snarest belejligt.
10