Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del
Offentligt
1742404_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1621
Doknr.
458609
Dato
07-04-2017
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 13. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 68
(alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 68:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er hver enkelt kommune der beslutter, om der kan
sendes digital post til begge forældre
eksempelvis både til en
”bopælsforælder” og
en ”samværsforælder”, eller om der kun kan sendes til en
forælder, og der således
kan være nogle kommuner, der sender til begge forældre, mens andre ikke gør?”
Svar:
Lovgivningen om digital post hører under finansministerens ressortområde. Jeg har
derfor indhentet et bidrag fra Finansministeriet, der har oplyst følgende:
”Digitaliseringsstyrelsen i Finansministeriet har oplyst, at den offentlige Digital
Post-løsning stilles til rådighed for de offentlige myndigheder i overensstemmel-
se med ’Lov om Offentlig Digital Post’, som sikrer, at myndighederne har mulig-
hed for at sende Digital Post til alle virksomheder samt alle borgere over 15 år,
som ikke er fritaget for Digital Post.
Ved fremsendelse af Digital Post er det
som ved anden skriftlig kommunikati-
on med borgere
de specifikke regler indenfor sektorlovgivningen på det på-
gældende sagsbehandlingsområde, som fastsætter rammerne herfor. Det gæl-
der bl.a., når der skal træffes afgørelse om, hvorvidt en specifik Digital Post-
meddelelse skal sendes til en eller flere modtagere. Teknisk understøtter Digital
Post-løsningen muligheden for, at en offentlig myndighed kan afsende samme
Digital Post-meddelelse til op til 10 forskellige modtagere
herunder begge
forældre til et fælles barn”.
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Finansministeriet.
Herudover kan jeg oplyse, at forældreansvarsloven, der bl.a. regulerer forældremyn-
dighed over børn, ikke indeholder konkrete bestemmelser om kommunikationen til
forældre.
Forældreansvarslovens generelle bestemmelser om indholdet af forældremyndighed
medfører bl.a., at en forældremyndighedsindehaver har ret til oplysninger om barnet
og f.eks. kan kontakte barnets skole, daginstitution, kommunen, lægen m.v. Bestem-
melserne medfører også, at oplysninger om barnet som udgangspunkt bør tilgå foræl-
dremyndighedsindehaveren, således at denne får mulighed for at varetage sit ansvar i
forhold til barnet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om det er hver enkelt kommune der beslutter, om der kan sendes digital post til begge forældre, til børne- og socialministeren
Det bemærkes, at der kan være regler i sektorlovgivningen på det pågældende områ-
de, hvor den almindelige generelle adgang for en forældremyndighedsindehaver til
oplysninger om barnet kan være begrænset eller på anden måde er fraveget. Dette
kan også have betydning for, hvem post om barnet skal sendes til.
Når kommuner og andre myndigheder skal sende post om et barn, er det således på
baggrund af forældreansvarslovens generelle bestemmelser om forældremyndighed
og eventuelle regler i sektorlovgivningen på det pågældende område nødvendigt kon-
kret at tage stilling til, hvem der skal have posten om barnet.
Sammenfattende kan jeg således oplyse, at man som indehaver af forældremyndig-
hed som udgangspunkt har ret til oplysninger om barnet, og at dette gælder uanset
om man er bopæls- eller samværsforælder.
Jeg er i øvrigt bekendt med, at der i KL regi med input fra relevante myndigheder ar-
bejdes på en vejledning om digital post til forældre.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2