Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
Svar på Ligestillingsudvalgets spørgsmål nr. 67 (Alm. del) af 13.
marts 2017 stillet efter ønske fra Trine Torp (SF)
Spørgsmål
Hvordan er samarbejdet imellem kommuner og digitaliseringsstyrelsen i forhold til
spørgsmål om oversendelse af digital post til forældre om deres børn?
Svar
Digitaliseringsstyrelsen stiller, som kontraktholder med e-Boks A/S, it-
infrastrukturen Digital Post til rådighed for de offentlige myndigheder, som i hen-
hold til ’Lov om Offentlig Digital Post’,
tillader at sende Digital Post til ca. 4,4
mio. tilmeldte borgere. Siden sommeren 2016 har den tekniske løsning understøt-
tet muligheden for at sende samme Digital Post-meddelelse til op til 10 modtagere
- herunder begge forældre til et fælles barn.
Det er de gældende regler indenfor pågældende sektorlovgivning og forvaltnings-
område, som sætter rammerne for den skriftlige kommunikation med borgere,
herunder fremsendelsen af Digital Post. Digitaliseringsstyrelsen bistår således ikke
i konkrete spørgsmål om, hvorvidt en specifik Digital Post-meddelelse skal frem-
sendes til en eller begge forældre til et fælles barn, eftersom dette alene afgøres
hos den forvaltende myndighed i overensstemmelse med gældende lovgivning på
området.
I regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 er der i samarbejde
med bl.a. KL taget initiativ til udarbejdelsen af en fælles vejledning, som skal bi-
drage til at tydeliggøre i hvilke situationer, der skal sendes information om et fæl-
les barn til en eller begge forældre, og derigennem fremme ligestillingen mellem
forældre mht. modtagelse af information om et fælles barn. Udarbejdelsen af vej-
ledningen påbegyndes i løbet af 2017.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk