Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del
Offentligt
1723238_0001.png
TALE
29-01-2017
Talepapir til samråd i Ligestillingsudvalget den 8. fe-
bruar 2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet og
anonymiserede jobansøgninger
J.nr. 2017 - 282
CAL
Samrådsspørgsmål F-H er stillet den 14. december 2016 efter ønske fra Ca-
rolina Magdalene Maier (ALT).
Samrådsspørgsmål F
Spørgsmålets ordlyd:
”Ministrene bedes forholde sig til den nye dansk undersøgelse der viser, at
ansøgere med et ikke-vestligt klingende navn skal søge 52 % flere jobs end
ansøgere med et vestligt-klingende navn, for at blive indkaldt til det samme
antal samtaler i Danmark. Dette på trods af, at de på papiret har de samme
kvalifikationer, jf. artiklen: ”Søg job anonymt og undgå at Mads bliver fore-
trukket frem for Muhammed”, bragt på Politikken.dk den 8. december
2016.”
Samrådsspørgsmål G
Spørgsmålets ordlyd:
”Ifølge en undersøgelse lavet af Gallup i 2015 for Institut for Menneskeret-
tigheder og en undersøgelse fra DJØF fra 2016, udsættes kvinder i stort
omfang for indirekte diskrimination på arbejdsmarkedet. Ministrene bedes
redegøre for ministrenes kendskab til status på problemets omfang og her-
under for aktuelle og kommende indsatser for at imødekomme problematik-
ken med indirekte diskrimination for alle grupper beskyttet mod diskrimina-
tion på arbejdsmarkedet og i ansøgningsproceduren?”
Samrådsspørgsmål H
Spørgsmålets ordlyd:
”Hvad synes ministrene om en forsøgsordning med anonyme ansøgninger
på udvalgte statslige arbejdspladser og med private virksomheder på frivil-
lig basis, evalueret med følgeforskning, jf. de gode erfaringer med at mind-
ske diskrimination i forhold til køn, etnicitet, alder mv. i Holland, Tyskland
og Sverige jf. http://ftp.iza.org/dp7096.pdf og http://nltimes.nl/2016/11/03/
hague-implements-anonymous-job-applications-successful-trial”
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
1723238_0002.png
Det talte ord gælder
Besvarelse
Tak for spørgsmålene, som jeg vil kaste mig direkte ud i at
besvare.
-o0o-
I samrådsspørgsmål F bliver jeg bedt om at forholde mig til
en undersøgelse, der viser, at ansøgere med et ikke-vestligt
klingende navn skal søge 52 procent flere job end ansøgere
med et vestligt klingende navn, for at blive indkaldt til det
samme antal samtaler.
Undersøgelsen, som spørgeren henviser til, er som bekendt
gennemført i forbindelse med et universitetsspeciale, der ik-
ke er offentliggjort.
Derfor vil jeg for god ordens skyld understrege, at jeg kun
kender det til undersøgelsen, der fremgår af den avisartikel,
som spørgeren henviser til i spørgsmålet.
Men lad mig slå fast, at det selvfølgelig gør indtryk på mig,
hvis jobansøgere bliver sorteret fra, fordi deres navn ikke er
vestligt klingende.
Det er for mig at se helt forkert, at det kan forekomme. Fordi
det står i vejen for
jobansøgerens
udvikling og livudfoldelse.
Og fordi
arbejdsgiveren
går glip af talentfuld og dygtig ar-
bejdskraft.
Regeringen finder det ganske enkelt helt uacceptabelt, hvis
jobansøgere eller lønmodtagere bliver udsat for diskriminati-
on på det danske arbejdsmarked.
Derfor er jeg også glad for, at vi har en klar lovgivning på
det her område, som indeholder tydelige regler for at forhin-
dre ulovlig forskelsbehandling.
2
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
1723238_0003.png
Det følger blandt andet af lovgivningen, at enhver arbejdsgi-
ver skal behandle jobansøgere lige ved ansættelser. Og det er
et helt ufravigeligt princip, at arbejdsgivere ikke må for-
skelsbehandle negativt – for eksempel i forhold til en joban-
søgers etnicitet eller køn.
Og jeg har selvfølgelig en klar forventning om, at alle ar-
bejdsgivere overholder lovgivningen – også i forbindelse
med rekruttering.
Ligesom jeg er sikker på, at vi er enige om, at det altid er
uacceptabelt, når nogen udsættes for diskrimination.
Derfor er det også positivt, at en organisation som Dansk
Arbejdsgiverforening melder ud, at de finder det problema-
tisk, hvis jobansøgere vælges fra på grund af deres navn. Og
at arbejdsgiverne risikerer at overse talenter, hvis man ikke
går fordomsfrit til ansøgningsbunken og ansætter den bedst
kvalificerede.
-o0o-
Med andre ord tilsiger både lovgivningen og den sunde for-
nuft, at der ikke finder diskrimination sted. Ikke desto min-
dre må vi desværre konstatere, at vi stadig ser enkeltsager og
undersøgelser, som viser, at der er udfordringer.
Jeg er derfor ikke afvisende for, at der kan være behov for
flere initiativer, for eksempel oplysende kampagner målrettet
arbejdsgivere.
Det fører mig videre til samrådsspørgsmål G.
I spørgsmålet henvises der til en undersøgelse lavet af Gal-
lup i 2015 for Institut for Menneskerettigheder og en under-
3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
søgelse fra DJØF fra 2016, som viser, at der er kvinder, der
udsættes for indirekte diskrimination på arbejdsmarkedet.
Jeg bliver bedt om at redegøre for mit kendskab til status på
problemets omfang samt for aktuelle og kommende indsatser
for at imødekomme problematikken.
-o0o-
Min forgænger var som bekendt i to samråd her i udvalget
sidste år om de pågældende undersøgelser – ét i foråret og ét
i efteråret.
Ved det seneste af samrådene blev udvalget orienteret om, at
Beskæftigelsesministeriet ville iværksætte en undersøgelse
af sager vedrørende forskelsbehandling.
Undersøgelsen omhandler forskelsbehandling på grund af
alle
beskyttelseskriterier i ligebehandlingsloven og forskels-
behandlingsloven. Det vil sige køn, race, hudfarve, religion,
politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap og
national, social eller etnisk oprindelse.
Undersøgelsen omhandler forskelsbehandling i forbindelse
med
ansættelsessituationer, under
ansættelsesforholdet eller
i forbindelse med
afskedigelse.
Arbejdsmarkedets parter er inddraget i undersøgelsen og har
i løbet af januar måned indsendt deres høringssvar til mini-
steriet. Nu går ministeriet i gang med at gennemgå hørings-
svarene, så vi kan få et samlet overblik over området.
Og jeg vil – ligesom min forgænger også stillede udvalget i
udsigt – dele resultaterne af gennemgangen med jer, så vi
sammen kan drøfte, hvilke yderligere initiativer der måtte
være behov for.
4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
Indtil da vil jeg igen understrege, at regeringen finder det
helt uacceptabelt, hvis jobansøgere eller ansatte bliver for-
skelsbehandlet i strid med ligebehandlingsloven eller for-
skelsbehandlingsloven.
I forhold til den undersøgelse om oplevet diskrimination i
forbindelse med graviditet og barsel, som Institut for Menne-
skerettigheder har udarbejdet i 2016, er der ingen tvivl om, at
arbejdsgivere for eksempel i ansættelsessituationer har en
pligt til kun at lægge vægt på forhold, der er relevante for det
pågældende job.
Arbejdsgiverne skal i ansættelsessituationer holde sig til at
tale om ansøgernes kvalifikationer, kompetencer og andet,
der er relevant i forhold til stillingens indhold – så der und-
gås misforståelser.
Spørgsmål om for eksempel graviditet eller familieplanlæg-
ning hører slet ikke hjemme ved ansættelsessamtaler.
I den forbindelse vil jeg gerne nævne, at den undersøgelse,
som Gallup i 2015 lavede for Institut for Menneskerettighe-
der slår fast, at lovgivningen på området er stærk.
I Danmark er lønmodtagere, som venter barn eller er på bar-
selsorlov, beskyttet i ligebehandlingsloven, barselsloven og
ligelønsloven.
Det er et ufravigeligt princip, at der ikke må finde nogen
form for negativ forskelsbehandling sted i forbindelse med
graviditet og barselsorlov.
En arbejdsgiver skal behandle mænd og kvinder lige i for-
bindelse med ansættelse.
Og en arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager eller
udsætte en lønmodtager for anden mindre gunstig behand-
5
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
1723238_0006.png
ling, fordi den pågældende ønsker at holde barsels- eller for-
ældreorlov.
Alle, der har en oplevelse af at blive forskelsbehandlet på
grund af graviditet eller barsel, bør derfor overveje, om der
kan rejses en konkret sag mod arbejdsgiveren.
Det er en vurdering, som for eksempel den pågældendes til-
lidsrepræsentant eller faglige organisation kan hjælpe med at
foretage.
Der er også skærpede bevisbyrderegler i ligebehandlingslo-
ven, når det drejer sig om forskelsbehandling på grund af
graviditet, barsel eller adoption.
For at understøtte kendskabet til ligebehandlingslovens reg-
ler blev der før sommerferien i 2016 som opfølgning på et
samråd her i udvalget lagt en vejledning ud på Beskæftigel-
sesministeriets hjemmeside om beskyttelse mod afskedigelse
på grund af graviditet og barsel.
Vejledningen gennemgår reglerne i ligebehandlingsloven,
herunder også reglerne om ligebehandling af mænd og kvin-
der ved ansættelse.
Det er således ikke et nyt initiativ, men et initiativ som er
yderst aktuelt. For jeg tror på, at vi kommer længst gennem
oplysning og dialog.
Det bringer mig videre til det sidste samrådsspørgsmål.
I samrådsspørgsmål H bliver jeg bedt om at tage stilling til
en forsøgsordning med anonyme jobansøgninger på udvalgte
statslige arbejdspladser og med private virksomheder på fri-
villig basis.
6
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
Den ansættelsesretlige regulering på statslige arbejdspladser
hører under ministeren for offentlig innovation, og jeg har
fået oplyst, at den eksisterende lovgivning ikke udelukker en
forsøgsordning som den foreslåede.
Det samme gælder i øvrigt på det private arbejdsmarked.
Men spørgsmålet er, om det er vejen frem.
For så vidt angår det private arbejdsmarked er jeg meget op-
taget af at sikre, at lovgivningen overholdes. Men jeg vil nø-
digt blande mig i, hvordan private arbejdspladser konkret
tilrettelægger deres ansættelsesprocesser.
Hvad angår staten, er det generelt min klare opfattelse, at
rekrutteringspraksis i forvejen altid bygger på en saglig vur-
dering af jobansøgeren ud fra de formelle krav i et stillings-
opslag, og at der ikke lægges vægt på for eksempel etnicitet
eller køn.
Fordi det er forbudt at forskelsbehandle. Og fordi det er sund
fornuft at ansætte den bedst kvalificerede. Men vi kan ikke
løbe fra, at vi stadig kan se eksempler, hvor det ikke går så-
dan til.
Hvordan imødegår vi så det? Det gør vi ved at
fastholde fo-
kus
på udfordringerne – for eksempel ved at sidde her i dag
og tage en politisk drøftelse. Og ved at blive
endnu mere kla-
re
på fortællingen om, hvorfor det er dumt både for den en-
kelte jobansøger og for den enkelte arbejdsgiver, hvis det
ikke er den bedst kvalificerede ansøger, der får jobbet.
Det vil vi også kunne vende tilbage til her i udvalget, når Be-
skæftigelsesministeriet har afsluttet sin gennemgang af sager
om forskelsbehandling, som arbejdsmarkedets parter har
sendt til ministeret.
7
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-2017 om diskrimination på arbejdsmarkedet i forhold til jobansøgere med et ikke vestligt-klingende navn og om indirekte diskrimination af kvinder på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesudvalget
Jeg forventer derfor at invitere udvalget over til en gennem-
gang inden sommerferien.
Tak for ordet.
8