UDENRIGSMINISTERIET
9. februar 2017
Spørgsmål fra Ligestillingsudvalget til
Minister for ligestilling af 19. januar 2017.
LIU alm. del – spørgsmål 43.
LIU alm. del spørgsmål 43:
Ministeren bedes redegøre for proceduren med ligestillingsvurderinger af lovforslag. Herunder
ønskes præciseret, hvem der vurderer, om der skal laves en egentlig ligestillingsvurdering af et
lovforslag, hvem der laver vurderingen, og om der er en slags godkendelsesprocedure – eksem-
pelvis i ligestillingsafdelingen i ministeriet, hvor eksperter efterprøver, om fagministeriernes vur-
deringer er rigtige?
Svar:
Det følger af ligestillingslovens § 4, at alle offentlige myndigheder skal arbejde for ligestilling i al
planlægning og forvaltning.
Det er de respektive ministre, der har ansvaret for ligestilling på eget ressort, og dermed ansvaret
for at foretage ligestillingsvurderinger af ministeriets politikker og aktiviteter, herunder vurdere
eventuelle ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslag inden for eget område.
Ligestillingsvurdering af et lovforslag skal foretages i alle tilfælde, hvor det er relevant, og hvor
eventuelle ligestillingsmæssige konsekvenser vurderes at være væsentlige.
Det fremgår af
Vejledning til ligestillingsvurdering af lovforslag
fra 2013, at en ligestillingsvurdering
består af tre trin:
1: Indledende vurdering/relevanstest (screening),
2: Nærmere fastlæggelse af indhold og omfang (Scoping), og
3: Den egentlige vurdering af konsekvenser samt formidling heraf (Assessment).
Opdelingen i de tre trin er gennemgående for alle konsekvensvurderinger af lovforslag i
Finansministeriets vejledning om konsekvensanalyser.
Det fremgår af vejledningen, at der indledningsvist foretages en vurdering af, om et lovforslag
kan have ligestillingsmæssige konsekvenser, eller om lovforslaget åbenlyst ikke har
ligestillingsmæssige konsekvenser. Dette kaldes også en relevanstest(trin1). Hvis lovforslaget kan
have ligestillingsmæssige konsekvenser, foretages en nærmere vurdering af de evt. kønsmæssige
forskelle og omfanget heraf (trin 2). Dette kan munde ud i en egentlig ligestillingsvurdering af,
hvorvidt de identificerede kønsmæssige forskelle og omfanget heraf medfører
ligestillingsmæssige konsekvenser (trin 3).