Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del
Offentligt
1679338_0001.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0002.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0003.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0004.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0005.png
Dette statusnotat for projektet ”Exit Prostitution” belyser de foreløbige
resultater og tendenser for projektet. Exit Prostitution løb oprindeligt fra
april 2012 til udgangen af 2015, men med en nylig forlængelse løber
projektet til udgangen af 2016. Projektet befinder sig således i slutningen
af projektets afprøvningsfase.
Det overordnede mål med projektet er at give kommunerne et
redskab til at løse den sociale opgave de står overfor, når de møder
borgere med prostitutionserfaring. I projektet anvendes metoden Critical
Time Intervention (CTI), der er en evidensbaseret socialfaglig metode,
som er afprøvet med succes i forhold til hjemløshed både nationalt og
internationalt. Målet med anvendelsen af metoden i forhold til
målgruppen for Exit Prostitution er, at borgere med prostitutionserfaring,
som ønsker at ophøre med salg af seksuelle ydelser eller ønsker at opleve
en forbedring af deres livsvilkår, får hjælp og støtte til det. Exit-projektet
består dermed i udvikling og afprøvning af en recovery-orienteret
metode overfor en udsat gruppe i det danske samfund. Notatet
præsenterer foreløbige resultater, hvilket betyder, at konklusioner og for-
tolkninger i projektets afsluttende evaluering vil kunne være forskellige
fra dem der fremgår af dette notat.
Notatet har til formål at belyse omfanget af borgere, der er star-
tet i et CTI-forløb, og hvilke karakteristika disse borgere har. Derudover
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0006.png
er formålet at belyse borgernes mentale trivsel, prostitutionsfrekvens og
egen oplevelse af udvikling undervejs i forløbet. Endelig giver vi en sta-
tus på om CTI-metoden anvendes i overensstemmelse med metodens
grundlæggende principper (fidelitet).
De fire projektkommuner har ved udgangen af januar 2016 tilsammen
haft 132 borgere i forløb, hvoraf 23 borgere stadig er i gang med et CTI-
forløb. Hovedparten af de 132 borgere er danske kvinder under 35 år,
uden uddannelse.
Borgerne er endvidere kendetegnet ved at 3 ud 4 har haft deres
prostitutionsdebut for mere end 4 år siden, og for en tilsvarende andel er
det mindre end ét år siden, at de sidst modtog betaling for seksuelle
ydelser. Omtrent 8 ud af 10 modtager penge, mens omkring hver fjerde
yder seksuelle ydelser mod betaling i form af narkotika.
To tredejedele af borgerne i projektet var i risiko for stress eller
depression ved opstart i CTI-forløbet. Denne andel falder til én tredjedel
ved afslutningen af et 12 måneder langt CTI-forløb. Ligeledes oplever 7
ud af 10 borgere en reel forbedring af deres mentale trivsel ved
afslutningen af et fuldført forløb.
Der er en gruppe af borgere, der, halvvejs inde i deres forløb,
stadig er i risko for stress og depression, hvilket understreger, at
målgruppen for CTI-forløbene er en relativ udsat gruppe, når det
kommer til den mentale trivsel.
Ved opstarten i CTI-forløbet har hver anden borger solgt seksuelle
ydelser inden for den seneste måned. Ser vi på borgere, som har
genenmført et CTI-forløb, er denne andel faldet til hver femte. Der sker
således et fald i borgernes prostitutionsfrekvens i CTI-forløbet.
Inddrager vi de borgere, der angiver at have haft overvejelser om at få
betaling for seksuelle ydelser inden for den seneste måned, ses et tilsva-
rende billede: 72 pct. af borgerne har ved opstarten af deres CTI-forløb
enten solgt seksuelle ydelser eller haft overvejelser herom inden for den
seneste måned. Denne andel falder til 44 pct. blandt borgerne, der har
fuldført et CTI-forløb.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0007.png
CTI-medarbejderne følger som udgangspunkt manualen for CTI-
metoden tæt. Dette kommer til udtryk ved, at omfanget af kontakten til
borgerne følger vejledningen for CTI-metoden og ved at der undervejs i
forløbet udarbejdes en relevant aktivitetsplan, der tilgodeser de individu-
elle behov og udfordringer, som borgerne giver udtryk for at de gerne vil
have hjælp til.
Resultaterne i dette statusnotat peger på, at CTI-metoden er en
virksningsfuld metode til at give borgere med prostitutionserfaringer den
støtte de har brug for – i forhold til enten at ophøre med prostitution
eller at forbedre deres livsvilkår. To år inde i afprøvningen af CTI-
metoden er tendensen, at borgerne i CTI-forløb får det mentalt bedre, og
at deres prostitutionsaktivitet mindskes. Dette resultat er en tendens og
er baseret på statusmålinger på borgernes udvikling – der er således ikke
tale om et resultat baseret på en effektmåling. Derfor kan det ikke
udelukkes at de observerede fremgange i mental trivsel og nedgangen i
prostitutionsfrekvens helt eller delvis også skyldes andre faktorer end
CTI-metoden.
Resultaterne i statusnotatet viser, at der er et vist frafald blandt
borgere i CTI-forløb. Dette vidner om, at der er tale om en målgruppe,
som det kan være svært at fastholde i et længerevarende forløb. Resulta-
terne tyder dog også på, at borgere i CTI-forløb modtager hjælp og støtte
som bevirker, at de oplever en positiv udvikling i forhold til aktuelle pro-
blemstillinger i deres liv. Der er tale om en intensiv kontakt mellem CTI-
medarbejder og borgeren i starten af forløbet, og denne intensive kon-
takt kan have stor betydning for, at borgerens problemkompleks bliver
afdækket og en række relevante og supplerende aktiviteter igangsættes.
Datagrundlaget bygger på CTI-forløb med 132 borgere
Data indeholder registreringer på borgerniveau ved opstart af forløb
samt målinger flere gange undervejs i CTI-forløbet samt ved
forløbets afslutning
Data til monitorering af fidelitet i anvendelsen af metoden i det
enkelte forløb.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0008.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0009.png
Exit Prostitution er et udviklingsprojekt igangsat af Socialstyrelsen med
det formål at skabe et kommunalt funderet tilbud til borgere med prosti-
tutionserfaringer. Et mål med projektet er således at støtte kommunerne
i at kunne give målgruppen den sociale støtte og de sociale tilbud, som
kommunerne er forpligtede til at yde. Indsatsen har til formål at støtte og
hjælpe udsatte borgere med prostitutionserfaringer, som enten ønsker at
stoppe med at sælge seksuelle ydelser eller ønsker at forbedre deres aktu-
elle livssituation.
1
I projektet afprøves metoden Critical Time Intervention (CTI) i
de fire projektkommuner – Aalborg, Aarhus, København og Odense.
CTI-metoden er kendetegnet ved, at en CTI-medarbejder (case-manager)
yder en intensiv indsats til en borger fra målgruppen i en tidsafgrænset
periode. I Exit-projektet er perioden fastsat til 12 måneder (CTI-
forløbet). Forløbet bliver individuelt tilpasset borgerens behov og plan-
lægges af borger og CTI-medarbejder i fællesskab. Undervejs i forløbet
skal CTI-medarbejderen både varetage en koordinerende rolle i forhold
til sammensætningen af borgerens forløb og yde social og praktisk støtte
til borgeren i hverdagen (Baumgartner & Herman, 2012; Herman &
Mandiberg, 2010; Herman m.fl., 2011; Tormita & Herman, 2012).
1
En nærmere beskrivelse af målgruppen kan findes her: http://socialstyrelsen.dk/projekter-og-
initiativer/voksne/projekt-exit-prostitution
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0010.png
Projektet finansieres af satspuljemidler og er udviklet af SFI og
Socialstyrelsen i samarbejde. Socialstyrelsen står for den overordnede
projektledelse og faciliterer implementeringen i kommunerne, mens SFI
evaluerer projektets resultater.
Projektet var oprindeligt inddelt i tre faser – en udviklingsfase,
som løb fra april 2012 til maj 2013, en pilotfase som foregik fra juni til
december 2013 og den igangværende afprøvningsfase, der løb indtil pro-
jektets planlagte afslutning i december 2015. I oktober 2015 traf Satspul-
jepartierne beslutning om at forlænge projektet med ét år. Således for-
ventes projektet at løbe til udgangen af 2016. Nærværende notat opgør
resultaterne af projektet frem mod januar 2016.
Dette statusnotat har til formål at give en status på, hvordan det
her mod enden af projektet, går de borgere, som er en del af et CTI-
forløb. Det er således tendenser og ikke resultater, vi beskriver i notatet,
hvilket betyder, at de kan ændre sig, når evalueringens endelige resultater
foreligger.
Notatet er struktureret således, at vi i kapitel 2 beskriver CTI-metoden
og i kapitel 3 beskriver de anvendte metoder til dataindsamling og analy-
se. Kapitlerne 4-6 indeholder analyser af borgerens udbytte af CTI-
forløbet og den praktiske anvendelse af CTI-metoden i kommunerne. I
kapitel 4 giver vi en status på antallet af forløb, og de borgere, som
kommunerne har haft kontakt med, men som ikke er startet i CTI-forløb.
Herudover indeholder kapitlet deskriptive analyser af populationen af
deltagende borgere, eksempelvis borgernes baggrund målt på en række
socioøkonomiske faktorer samt borgernes formål med at indgå i et CTI-
forløb. I kapitel 5 beskriver vi borgernes udbytte af forløbet målt på pro-
jektets centrale outcomes i form af livskvalitet, trivsel og prostitutions-
frekvens. I kapitel 6 afrapporterer vi de foreløbige resultater af kommu-
nernes anvendelse af CTI-metoden.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0011.png
Critical Time Intervention er den første evidensbaserede metode, der
anvendes i en social indsats rettet mod borgere med prostitutionserfarin-
ger. Metoden er valgt, da den forventes at have potentiale til at håndtere
en række af de udfordringer, som en borger kan opleve i forbindelse med
prostitutionen og i forbindelse med borgerens relation til det offentlige
sociale system (Bjønness, 2011; Døssing m.fl., 2011; Kofod m.fl., 2011;
Mayhew & Mossman, 2007; McNaugthon & Sanders, 2007).
CTI-metoden er oprindeligt udviklet til arbejdet med hjemløse,
der står ved overgangen til egen bolig. I forbindelse med anvendelsen af
CTI-metoden i Exit Prostitution er metoden blevet tilpasset til projektets
målgruppe.
Kernen i CTI-metoden er, at CTI-medarbejderen yder en inten-
siv social indsats til en borger fra målgruppen inden for en tidsafgrænset
periode; i Exit-projektet er perioden 12 måneder. Det er borgerens be-
hov, der er omdrejningspunktet i CTI-forløbet, og det er afgørende, at
forløbet er individuelt tilpasset borgeren, og at forløbet udvikles og plan-
lægges i et samarbejde mellem borger og CTI-medarbejder. CTI-
medarbejderen har en koordinerende rolle i forløbet, der skal sikre, at
borgeren bliver tilknyttet de relevante tilbud og indsatser, som borgeren
ønsker. CTI-medarbejderen er desuden en gennemgående støtteperson,
som yder social og praktisk støtte til borgeren i hverdagen (Baumgartner
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0012.png
& Herman, 2012; Herman & Mandiberg, 2010; Herman m.fl., 2011;
Tormita & Herman, 2012).
CTI-medarbejderen udfører sin opgave ud fra CTI-metodens re-
covery- og empowerment-orienterede-værdigrundlag. Det betyder, at
CTI-medarbejderen ikke skal være ”ekspert” på borgerens situation, men
i stedet tage udgangspunkt i borgerens egen oplevelse af behovet for
støtte. Desuden skal medarbejderen bidrage til at kvalificere borgerens
beslutningstagen og støtte borgeren i at styrke sin livssituation på udvalg-
te områder, hvor borgeren selv oplever et stort behov for støtte.
Selve CTI-forløbet er opdelt i tre lige lange faser, som hver især
bidrager til at styrke borgerens livssituation og til at gøre borgeren mere
selvhjulpen i forhold til eksempelvis at søge støtte. Samtidig arbejdes der
i forløbet med at etablere et netværk omkring borgeren, som kan støtte
borgeren efter CTI-forløbets afslutning. Ved tilpasningen af CTI-
metoden til borgere med prostitutionserfaring blev det besluttet, at der
skulle være et øget fokus på det kontaktskabende arbejde, der ligger for-
ud for opstarten af et eventuelt CTI-forløb. Dette skyldes, at den eksiste-
rende danske litteratur viser, at borgere med prostitutions erfaring er en
målgruppe, som det er vanskeligt at etablere den nødvendige kontakt til.
Forud for CTI-forløbets første fase er derfor en orienteringsperiode,
hvori der skabes kontakt til borgere i målgruppen og afholdes møder
hvor CTI-medarbejderen orienterer borgeren om CTI-forløbet. Den
kontaktskabende periode kan variere fra borger til borger. Det motive-
rende arbejde kan forgå hos en NGO eller en anden aktør. I den endelige
evaluering vil vi have fokus på at belyse erfaringerne fra det kontaktska-
bende arbejde. Kendetegnende for CTI-forløbets tre faser er:
Første CTI-fase har fokus på planlægning og igangsættelse af forløb
Anden CTI-fase har fokus på afprøvning og tilpasning af indsatser
og aktiviteter i forløbet
Tredje CTI-fase har fokus på ansvarsoverdragelse og forankring af
forløbets etablerede indsatser.
CTI-forløbets første fase er karakteriseret ved en vekselvirkning mellem
at planlægge og igangsætte aktiviteter med udgangspunkt i borgerens be-
hov. Fasen indledes derfor med en umiddelbar afklaring af borgerens
støttebehov, som danner grundlag for udarbejdelsen af en aktivitetsplan
indeholdende relevante aktiviteter. Efterhånden som fasen skrider frem,
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0013.png
og tilliden mellem CTI-medarbejder og borger opbygges, kan der kom-
me nye problematikker frem, som kræver opmærksomhed og behov for
indsatser. Den første fase er derfor også den fase, hvor kontakten mel-
lem CTI-medarbejderen og borgeren er mest intensiv.
I anden fase evalueres og tilpasses den plan og den indsats, som borge-
ren og CTI-medarbejderen i fællesskab har udarbejdet og igangsat i den
første fase. CTI-medarbejderens rolle ændres, så vedkommende nu i hø-
jere grad har fokus på at gøre borgeren selvhjulpen i forhold til at fast-
holde forandringsprocessen og på, at indsatsen i højere grad varetages af
de forskellige tilbud, som borgeren er blevet tilknyttet.
I tredje fase afsluttes CTI-forløbet. Det er afgørende at sikre, at
der er et støttenetværk omkring borgeren. Derfor skal der i den afslut-
tende fase udarbejdes en langsigtet plan for, hvordan en eventuelt fortsat
støtte fra det opbyggede støttenetværk skal varetages efter CTI-forløbets
ophør.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0014.png
CTI-medarbejderens rolle og opgaver varierer alt efter, hvilken fase for-
løbet befinder sig i. I nedenstående oversigt er der en kort beskrivelse af
de mest centrale aktiviteter i hver af de tre faser.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0015.png
Det samlede evalueringsdesign til evaluering af projektet Exit Prostituti-
on bygger på et mixed methods-design, således at vi både kvantitativt og
kvalitativt er i stand til at belyse borgerens udbytte af et CTI-forløb. I
dette statusnotat beskriver vi alene de foreløbige resultater og tendenser
ud fra det kvantitative datamateriale, og der indgår således ikke resultater
fra den kvalitative del af evalueringen. I den endelig afrapportering, vil
resultater fra både den kvantitative og kvalitative analyse indgå.
De kvantitative data består af følgende:
Registrering af baggrundsoplysninger om borgeren, fx alder, køn og
uddannelse, mål med CTI-forløb og erfaringer med salg af seksuelle
ydelser
Målinger af borgerens egen opfattelse af livssituation ved hjælp af
redskabet Outcomes Star
Målinger af trivsel ved hjælp af WHO-5-trivselsindeks bestående af
fem spørgsmål om borgerens egen oplevelse af trivsel.
Målinger af prostitutionsfrekvens
Målinger af borgerens levevilkår i form af boligsituation, økonomi,
helbred, misbrug etc. ved hjælp af spørgeskema.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0016.png
Herudover registrerer de fire projektkommuner løbende informationer
om kontakt til borgere, der er i målgruppen, men som ikke starter et
CTI-forløb. Dette gøres dels for at vide, hvor mange borgere dette drejer
sig om, dels for at kende begrundelsen for, at der ikke opstartes et forløb.
Vi indsamler målinger både på borgerniveau og indsatsniveau. Målinger
på borgerniveau har til formål at tegne et billede af borgerens oplevelse
af egen situation og af borgerens økonomi, boligsituation, helbred etc.
Målinger på indsatsniveau har til formål at afdække fideliteten; det vil
sige, om de principper, der ligger til grund for CTI-metoden, overholdes
i implementeringen af metoden i praksis. I dette midtvejsnotat berører vi
kun i mindre grad fidelitetsdelen, der i stedet bliver grundigt behandlet i
den endelig afrapportering. I notatet beskriver vi fideliteten i kommu-
nernes anvendelse af CTI-metoden på baggrund af CTI-medarbejdernes
registreringer af deres arbejde med borgerne inden for udvalgte forhold:
tidsafgrænsning, intensitet i kontakten mellem borger og medarbejder og
anvendelse af aktivitetsplan.
Dokumentationen af det enkelte CTI-forløb er samlet på en fæl-
les elektronisk platform – Star online – hvor alt dokumentation registre-
res på henholdsvis borger-, medarbejder- og kommuneniveau. Når en
borger starter i et CTI-forløb, oprettes borgeren med et selvvalgt borger-
id (ikke cpr-nummer), forskellige baggrundsoplysninger (fx alder og ud-
dannelse), mål med CTI-forløbet og forudgående erfaringer med salg af
seksuelle ydelser. Til den videre kvantitative dokumentation af forløbet
anvender vi to dokumentationsredskaber – Outcomes Star og spørge-
skemaer (herefter CTI-skemaer). De enkelte redskaber beskriver vi i de
følgende afsnit.
Outcomes Star er både et dokumentationsredskab og et processuelt ar-
bejdsredskab, som anvendes af CTI-medarbejder og borger i fællesskab.
Outcomes Star måler borgerens egen opfattelse af sin livssituation samt
oplevelse af muligheder for at håndtere eventuelle udfordringer inden for
10 forskellige områder – økonomi, bolig, socialt netværk, alkohol- og
stofmisbrug, motivation og ansvar, fysisk helbred, psykisk helbred, tids-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0017.png
forbrug, kriminel adfærd samt egen omsorg. I projektet anvendes en ud-
videt udgave af Outcomes Star, hvor vi som led i tilpasning af redskabet
har tilføjet spørgsmål til måling af borgerens trivsel i form af WHO’s lille
standardskema, WHO-5. Herudover er der tilføjet spørgsmål vedrørende
eventuelt salg af seksuelle ydelser eller overvejelser herom. Endelig ind-
samles der ved hver udfyldelse information om borgerens målsætning
med forløbet.
I evalueringen anvendes tre former for CTI-skemaer:
Et opstartsskema
Et skema for igangværende forløb
Et afslutningsskema
CTI-skemaerne udfyldes af CTI-medarbejderen og indeholder spørgsmål
til vurdering af fidelitet i indsatsen samt spørgsmål om borgerens situati-
on inden for otte udvalgte dimensioner: økonomi, bolig, socialt netværk,
psykisk helbred, fysisk helbred, misbrug, arbejdsmarkeds- og uddannel-
seskompetencer samt daglige aktiviteter. Spørgsmålene har til hensigt at
give en status på borgerens livssituation inden for den enkelte dimension
samt til hensigt at afdække borgerens ønsker og behov på det pågælden-
de tidspunkt i forløbet.
Indsamlingen af dokumentation i form af udfyldelse af Outcomes Star
og CTI-skemaer følger det enkelte forløb. Det betyder, at tidspunktet for
de enkelte målinger sker i henhold til de individuelle opstartstidspunkter
for hver enkelt borgers CTI-forløb. Konkret måles der i den igangvæ-
rende implementerings- og afprøvningsfase ved opstart af CTI-forløbet
og herefter hver anden måned frem til afslutning af forløbet, som illu-
streret i nedenstående figur.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0018.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0019.png
Eftersom dette notat er et statusnotat, som falder omkring projektets ét-
års forlængelse, foregår der stadig et optag af borgere i projektet. Per ja-
nuar 2016, som er udtrækstidspunktet for data anvendt i notatet, er der
132 borgere, som er i gang med eller har afsluttet et forløb, og hertil
kommer eventuelle borgere, der er i gang med orienteringsperioden,
hvoraf nogle kan forventes at udmøntes i et CTI-forløb.
Notatet baserer sig på informationer, som er indsamlet via de før
beskrevne dokumentationsredskaber. Tabel 3.1 viser datagrundlaget for
analyserne. Der indgår i alt 132 forskellige borgere i datagrundlaget. Der
inddrages både data for de forløb, som startede i projektets pilotfase, og
data for forløb som startede i projektets afprøvningsfase.
Som tidligere beskrevet måles der ved opstart og herefter hver
anden måned, hvilket betyder, at der pr. forløb ideelt vil være syv målin-
ger. Vi har i dette statusnotat valgt at afrapportere data fra fem nedslag,
hhv. ved opstart, midt i første fase, midt i anden fase, midt i tredje fase
og ved afslutning. Disse nedslag er identiske med 0, 2, 6, 10 og 12 måne-
der. Idét det blot er omkring halvdelen af borgerne, som har afsluttet et
fuldt forløb på 12 måneder, angiver vi i alle figurer, hvor mange borgere,
der udgør beregningsgrundlaget for hvert af de valgte nedslagspunkter. I
tabel 3.1 vises, hvor mange registreringer der er for hvert måletidspunkt.
I kapitel 4 ”Beskrivelse af borgere i Exit-forløb” beskriver vi borgernes
sociodemografiske baggrund. Oplysningerne til kapitlet hentes fra hen-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0020.png
holdsvis de oplysninger, der registreres om borgeren ved oprettelsen i
dokumentationssystemet og fra CTI-opstartsskemaet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0021.png
I dette kapitel beskriver vi antallet af CTI-forløb og det samlede antal
henvendelser fra borgere i målgruppen i afprøvningsfasen. Desuden gi-
ver vi en karakteristik af de borgere, som er eller har været en del af et
CTI-forløb i Exit Prostitution. Datagrundlaget består af 132 borgere, og
analyserne er baseret på de baggrundsoplysninger, der er registreret i for-
bindelse med oprettelse af borgeren i dokumentationssystemet samt på
baggrund af forskellige dele af CTI-skemaerne.
Følgende resultater om borgernes situation ved opstart i CTI-
forløbet kan fremhæves:
Siden Exit-projektets opstart, er 132 borgere startet i et CTI-forløb
Af de 109 forløb, der ved udgangen af januar 2016 er afsluttet, har
59 borgere gennemført et fuldendt CTI-forløb på 12 måneder
Størstedelen af borgerne i projektet er unge danske kvinder med en
kort uddannelsesmæssig baggrund og ingen erhvervsuddannelse
Tre fjerdedele af borgerne havde deres prostitutionsdebut for mere
end 4 år siden og en tilsvarende andel var stadig aktive i prostitution
inden for det seneste år før opstart i CTI-forløbet
Flere end 8 ud af 10 borgere har økonomisk gæld ved opstart af for-
løbet
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0022.png
Halvdelen af borgerne har ved opstart i CTI-forløbet et misbrug af
alkohol eller stoffer, og mere end halvdelen giver udtryk for psyki-
ske problemer.
Antallet af CTI-forløb fordelt på de fire projektkommuner fremgår af
tabel 4.1. Siden projektets opstart og frem til udgangen af januar 2016
har 132 borgere startet et forløb i Exit-projektet. Heraf er 109 forløb
afsluttet, mens 23 borgere stadig er i gang med et forløb. Det var i en
periode uvist om Exit-projektet ville blive forlænget efter 2015, hvilket
forventes at have påvirket antallet af aktive forløb i starten af 2016. Af de
132 forløb er 53 borgere startet op i København, 29 i Odense, 27 i Aar-
hus og 23 i Aalborg. Når der har været flere borgere i forløb i Køben-
havn end i de øvrige kommuner, er det en afspejling af, at der er en rela-
tiv større målgruppe til projektet i København sammenlignet med de
øvrige kommuner.
Ud af de 132 opstartede forløb er 109 forløb afsluttet og 23 forløb sta-
digvæk igangværende. For 93 af de 109 borgere, der har afsluttet et CTI-
forløb, har vi modtaget et udfyldt afslutningsskema, som angiver tids-
punkt for forløbets afslutning og årsagen hertil. Det fremgår af tabel 4.2,
at 59 ud af de 93 forløb afsluttes med et CTI-forløb på 12 måneder eller
mere. For 8 af disse borgere er forløbet forlænget til 13 eller 14 måneder.
Forlængelsen af forløbet kan skyldes, at det har været nødvendigt at sæt-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0023.png
te en borges forløb på pause undervejs i forløbet. For de resterende bor-
gere, som ikke gennemfører et CTI-forløb på 12 måneder, gælder det for
10 borgere, at de slutter forløbet efter 9 måneder. 8 borgere slutter for-
løbet 7-9 måneder inde i forløbet, mens 16 borgere afbryder forløbet
inden for det første halve år.
Årsagerne til, at nogle forløb afbrydes før de 12 måneder, som forløbet
varer, fremgår af tabel 4.3. Der kan være flere årsager i spil.
Vi har kun oplysninger om årsagen til afbrudte forløb for 34 af de afslut-
tede borgere. Det fremgår af tabel 4.3., at én årsag til, at forløb afbrydes,
er, at CTI-medarbejderen har mistet kontakt til borgeren (8 forløb) eller
at borgeren selv ønsker at afbryde forløbet (7 forløb). En anden årsag er,
at borgeren ikke længere har behov for støtte, hvorfor forløbet afsluttes
tidligere end de planlagte 12 måneder (7 forløb), eller at borgere har be-
hov for en anden form for støtte end CTI-forløbet (syv borgere). Ende-
lig er en årsag, at CTI-medarbejderen er stoppet (7 borgere), og at borge-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0024.png
ren i den forbindelse ikke har ønsket at fortsætte forløbet med en ny
CTI-medarbejder eller at det i den forbindelse er blevet vurderet, at bor-
geren har behov for en anden slags støtte end CTI-forløbet. Der kan og-
så være andre end de nævnte årsager til at et forløb er blevet afbrudt, ek-
sempelvis komplikationer knyttet til borgerens misbrug. Ifølge CTI-
medarbejdere i projektet, kan et forløb også afsluttes inden de planlagte
12 måneder, fordi det i samarbejde med borgeren vurderes, at der er op-
nået det der var planlagt i forløbet efter 10 eller 11 måneder.
Vi har undersøgt, om de 24 borgere, som har afbrudt CTI-
forløbet før forløbets tiende måned, adskiller sig fra de borgere, som
fuldfører et forløb. Dette er vanskeligt at udtale sig om med sikkerhed,
idet det er et beskedent antal borgere, der afbryder forløbet før tiende
måned. Tabel 4.4 indeholder en karakteristik af de 24 borgere, som har
afbrudt CTI-forløbet før forløbets tiende måned.
Borgerne i denne gruppe minder på mange områder om borgerne, der
gennemfører et fuldt forløb. Borgerne med afbrudte forløb adskiller sig
kun på enkelte områder fra borgerne, der fuldfører. En tredjedel (8 bor-
gere) af borgerne med afbrudte forløb har et andet statsborgerskab end
dansk. Blandt borgere, der fuldfører et forløb, er det færre end en tien-
dedel, der ikke har dansk statsborgerskab. Derudover er det flere end en
tredjedel af borgere med afbrudte forløb, der ved starten af forløbet an-
giver salg af seksuelle ydelser som deres primære forsørgelsesgrundlag (9
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0025.png
borgere). Blandt borgere, der gennemfører et fuldt forløb er dette blot en
femtedel. Selvom vi kun har få observationer til rådighed, indikerer resul-
tatet, at borgere som ikke har dansk statsborgerskab og som er i en svær
økonomisk situation, er svære at fastholde i et forløb.
Det er ikke alle borgerhenvendelser til Exit-Projektet, der ender ud i en
opstart i et CTI forløb. Antallet af ikke-opstartede forløb fremgår af ta-
bel 4.5. Det fremgår af tabellen, at der til og med 4. kvartal 2015 har væ-
ret 73 henvendelser, som i sidste ende ikke resulterede i opstart af et
CTI-forløb.
Langt størstedelen af henvendelserne er fra kvinder med dansk
statsborgerskab, mens seks henvendelser er fra mænd med dansk stats-
borgerskab. Ni henvendelser er fra kvinder med andet statsborgerskab
end dansk, og tre er fra kvinder med dansk/andet statsborgerskab (ek-
sempelvis dansk/ugandisk eller dansk/lettisk).
Det er forskelligt, hvordan de pågældende borgere har fået kendskab til
projektet. Borgeren kan have henvendt sig på eget initiativ, eller kontak-
ten kan være blevet etableret ved hjælp af en tredjepart, såsom en NGO,
Kompetencecenter Prostitution (KC), Center mod Menneskehandel
(CMM) eller kommunale aktør, eksempelvis et misbrugscenter eller job-
center. Typisk er henvendelserne ikke endt i CTI-forløb, fordi borgerne
falder uden for målgruppen, eksempelvis på grund af manglende gult
sygesikringskort. Der er også borgere, der trods henvendelse alligevel
ikke har ønsket at deltage. Borgere, der har henvendt sig, eller som har
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0026.png
haft kontakt til projektet, er ikke blevet afvist. Ud af de 73 borgere, som
CTI-medarbejderne har haft kontakt til, er 34 borgere blevet henvist til
en anden indsats, eksempelvis hos en NGO, Kompetencecenter Prosti-
tution (KC) eller en kommunal social indsats.
Den resterende del af dette kapitel omhandler de 132 borgere, som er
startet i et CTI-forløb. Både de 109 borgere, som har afsluttet deres for-
løb, og de 23 borgere, som er i gang med et forløb, indgår i analyserne.
Borgerne optræder i datamaterialet, så længe vi har registreringer på bor-
geren – hvis en borger afbryder forløbet umiddelbart efter forløbets fjer-
de måned, vil vi således have vedkommende med i datagrundlaget til og
med anden fase.
For de borgere, som vælger at gå i gang med et CTI-forløb, regi-
streres målsætningen for forløbet ved opstart. I tabel 4.6 fremgår bor-
gernes målsætning med deres CTI-forløb.
Halvdelen af borgerne angiver ved opstart i deres CTI-forløb, at deres
mål med CTI-forløbet er et ønske om at komme ud af prostitution, mens
den resterende halvdel angiver en målsætning om at forbedre deres livs-
vilkår.
2
I den sidstnævnte gruppe indgår der borgere, der angiver, at de er
stoppet i prostitution, men som ikke ønsker at genoptage prostitution. 40
pct. af de borgere, der svarer, at de ønsker at forbedre deres livsvilkår,
har således ikke modtaget betaling for seksuelle ydelser inden for det se-
neste år.
2
Det er kun muligt for borgeren at angive én af de to muligheder: exit fra prostitution eller forbed-
rede livsvilkår.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0027.png
Borgernes baggrundsforhold fremgår af tabel 4.7. 94 pct. af bor-
gerne i projektet er kvinder, mens den resterende del er mænd og tran-
seksuelle. Ligeledes er hovedparten borgere med dansk statsborgerskab
(89 pct.), mens de resterende 11 pct. ikke har dansk statsborgerskab.
3
Overvægten af borgere med dansk statsborgerskab i projektet hænger
sammen med, at målgruppen for Exit-projektet er borgere med et gult
sygesikringskort. Endelig fremgår det af tabellen, at omkring halvdelen af
borgerne er under 30 år på opstartstidspunktet.
Borgernes uddannelsesbaggrund fremgår af tabel 4.8. Borgerne i forløb
er kendetegnet ved at have en lav uddannelsesmæssig baggrund. Godt
hver tiende har enten ingen eller 1.-6.klasse, 6 ud af 10 har 7.-10. klasse
som højest fuldførte uddannelse, mens hver fjerde har en gymnasial ud-
dannelse som højest fuldførte uddannelse.
3
Herunder har ti borgere statsborgerskab fra et europæisk land, mens de resterende fem er fra hhv.
afrikanske, asiatiske og mellemøstlige lande.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0028.png
I forhold til borgernes erhvervskompetencegivende uddannelse er der en
klar overvægt af personer med ingen erhvervskompetencegivende ud-
dannelse. 69 pct. har ingen erhvervskompetencegivende uddannelse,
mens 23 pct. har en erhvervsuddannelse, og 8 pct. har en universitetsud-
dannelse.
Borgernes prostitutionserfaringer, målt på, hvornår borgeren solgte sek-
suelle ydelser henholdsvis første og sidste gang, fremgår af tabel 4.9.
Knap 3 ud af 4 borgere har haft deres debut med salg af seksuelle ydelser
for over 4 år siden, mens hver tiende har haft deres debut inden for det
seneste år.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0029.png
Borgernes erfaringer med, hvor de sælger seksuelle ydelser og betalings-
formen for disse ydelser, fremgår af tabel 4.10. Næsten halvdelen (45 pct.)
af borgerne udfører seksuelle ydelser på en klinik. Omkring hver tredje
(29 pct.) angiver, at salg af seksuelle ydelser har fundet sted på gaden.
Hver fjerde borger udfører seksuelle ydelser i kundens hjem. Hver femte
udfører seksuelle ydelser på et hotelværelse, og ligeledes hver femte bor-
ger udfører seksuelle ydelser i deres eget hjem. Desuden angiver en stor
andel af borgerne, at de har erfaringer med at udføre seksuelle ydelser
inden for flere forskellige prostitutionsarenaer. Mange borgere har erfa-
ring med at modtage flere forskellige former for betaling for seksuelle
ydelser. Betalingen for ydelserne er som oftest penge. 80 pct. af borgerne
har således erfaringer med at tage imod penge for seksuelle ydelser, mens
hver fjerde angiver, at de har modtaget stoffer som betaling. 17 pct. af
borgerne har solgt seksuelle ydelser til gengæld for en overnatningsmu-
lighed.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0030.png
Borgerne har en række forskellige behov, der skal tilgodeses i CTI-
forløbet. I de følgende afsnit kigger vi på, hvilke behov borgerne har i
forhold til økonomi, bolig, netværk, psykisk helbred, fysisk helbred, mis-
brug, beskæftigelse/uddannelse og daglige aktiviteter ved opstart af deres
CTI-forløb.
Borgernes ønsker i forhold til indsats fremgår af tabel 4.11. 3 ud
af 4 borgere har tilkendegivet, at de har behov for støtte til at komme i
gang med beskæftigelse eller uddannelse eller har brug for hjælp i forhold
til deres psykiske helbred. Næsten lige så mange borgere (70 pct.) har
ytret behov for hjælp til økonomi. Mere end halvdelen af de deltagende
borgere (57 pct.) har ytret ønske om støtte målrettet deres boligsituation.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0031.png
Borgernes primære forsørgelsesgrundlag og beskæftigelsessituation
fremgår af tabel 4.12. Forsørgelsesgrundlag og beskæftigelsessituation
adskiller sig, idet forsørgelsesgrundlag inkluderer salg af sex, mens be-
skæftigelsessituation kun dækker over anerkendte erhverv.
Knap halvdelen af borgerne i et CTI forløb har kontanthjælp som deres
primære forsørgelsesgrundlag, mens knap en fjerdedel angiver salg af
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0032.png
seksuelle ydelser. Det fremgår desuden af tabel 4.12, at omkring hver
fjerde borger er sygemeldt eller er helt uden for arbejdsmarkedet, mens
59 pct. enten er ledige eller i aktivering. Kun 5 pct. af borgerne er i be-
skæftigelse, og 12 pct. er under uddannelse. Enkelte forsørger sig ved
andre grundlag, eksempelvis ressourceforløbsydelse, eller af ægtefælle
eller partner.
I hvilket omfang borgerne har gæld ved forløbets opstart frem-
går af tabel 4.13. 86 pct. af borgerne har gæld ved forløbets start. Heraf
er der for 64 pct. tale om forbrugsgæld, og 61 pct. har gæld til et penge-
institut. 82 pct. har gæld til det offentlige, eksempelvis til SKAT. Endelig
har flere borgere forskellige former for gæld samtidig, eksempelvis både
gæld til pengeinstitut og forbrugsgæld.
I hvilken grad borgerne har vanskeligt ved at klare deres boligomkost-
ninger fremgår af figur 4.1. 42 pct. har ’i nogen grad’ eller ’i høj grad’
vanskeligt ved at betale deres boligomkostninger, mens ca. 36 pct. ikke
vurderes at have problemer med at klare udgifter til deres bolig.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0033.png
Borgernes psykiske og fysiske helbredsprofil fremgår af tabel 4.14. Om-
kring 6 ud af 10 borgere udtrykker, at de har stress, angst, posttraumatisk
stresssyndrom mv. 4 ud af 10 giver udtryk for, at de har depression, mani
eller bipolar lidelse. Søvnløshed er et problem for 4 ud af 10 borgere. 4
ud af 10 borgere er i behandling målrettet deres psykiske helbred. Også 4
ud af 10 borgere har et længerevarende fysisk helbredsproblem eller
handicap.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0034.png
Alkohol- og stofmisbrug blandt borgerne i forløb fremgår af tabel 4.15.
48 pct. af borgerne vurderes af CTI-medarbejderen at have et misbrug af
alkohol eller stoffer, og heraf er der for 63 pct. tale om et misbrug af
hårdere stoffer (heroin, kokain, amfetamin eller lignende). 72 pct. af de
borgere, der vurderes at have et misbrug, vurderes at have et misbrug af
hash eller lignende.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0035.png
Over halvdelen af borgerne har ved forløbets opstart givet udtryk for at
de har et manglende eller svagt socialt netværk. Figur 4.2 viser, i hvor høj
grad borgerne har givet udtryk for manglende/svagt netværk.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0036.png
Udvalgte resultater om borgernes familierelationer fremgår af tabel 4.16.
Det fremgår af tabellen, at hver tredje borger har en ægtefælle eller kære-
ste, og 43 pct. af borgerne har børn. Herudover viser tabellen, hvorvidt
forskellige dele af borgerens netværk har kendskab til borgerens erfarin-
ger med salg af seksuelle ydelser. Blandt de, der har en ægtefælle eller
kæreste, har 6 ud af 10 (59 pct.) kendskab til borgerens salg af seksuelle
ydelser. For ca. hver anden (48 pct.) har forældrene kendskab til borge-
rens salg af seksuelle ydelser, mens 4 ud af 10 (40 pct.) har søskende,
som er bekendte med deres salg af seksuelle ydelser. Herudover er der en
tredjedel af de borgere, som har børn, hvor børnene er kender til borge-
rens salg af seksuelle ydelser. Over halvdelen af borgerne (55 pct.) har
venner uden for prostitutionsmiljøet, der har kendskab til deres salg af
seksuelle ydelser. Enkelte borgere (8) har erfaringer med salgs af seksuel-
le ydelser, uden at hverken kæreste, søskende, forældre, børn, anden fa-
milie eller venner uden for prostitutionsmiljøet har kendskab hertil.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0037.png
I dette kapitel afdækker vi dels borgernes baseline (borgerens udgangs-
punkt, når de starter i forløb), dels tendenser vedrørende borgerens ud-
bytte af CTI-forløbet. Vi fokuserer på tre forhold, som relaterer sig til
målsætninger for projektet. Henholdsvis borgernes:
Trivsel
Prostitutionsfrekvens
Udvikling i egen oplevelse af livssituation.
Borgerens trivsel måles ud fra WHO-5 trivselsindeks. Prostitutionsfre-
kvens belyses ud fra borgernes egne angivelser, og borgernes udvikling i
egen oplevelse af livssituation belyses ud fra de 10 dimensioner i Out-
comes Star. Målingerne er i alle tre tilfælde foretaget af borger og CTI-
medarbejder i fællesskab ved forløbets opstart og herefter ca. hver anden
måned frem til forløbets afslutning.
Følgende resultater, angående borgernes progression gennem
CTI-forløbene kan fremhæves:
Mental trivsel:
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0038.png
Der er en tendens til en øget mental trivsel blandt borgerne, jo læn-
gere de når i CTI-forløbet
Ved baseline er to tredjedele af borgerne i risikozonen for stress og
depression (målt ved WHO-5). Ved afslutning af et fuldt forløb
gælder dette for en tredjedel af borgerne.
Prostitutionsfrekvens:
Der er en tendens til en faldende prostitutionsfrekvens blandt bor-
gerne, jo længere de når i CTI-forløbet
Ved baseline har halvdelen af borgerne modtaget betaling for seksu-
elle ydelser indenfor den seneste måned. Ved afslutning af et fuldt
forløb er dette tilfældet for omkring en femtedel af borgerne.
Oplevelse af livssituation:
Der er en tendens til en progression i oplevelsen af egen livssituati-
on blandt borgerne, jo længere de når i CTI-forløbet. Dette gælder
for en række dimensioner, herunder motivation og ansvar, psykisk
helbred m.m.
Fra baseline til afslutning af et fuldt forløb har 91 pct. af borgerne
oplevet en moderat eller stor progression på tværs af de 10 dimensi-
oner i outcomes star.
Et formål med indsatsen er at styrke borgernes trivsel. For at følge bor-
gernes udvikling på dette område anvender vi WHO’s trivselsindeks
(WHO-5 – se boks 5.1 for nærmere beskrivelse af indekset).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0039.png
De følgende grafer illustrerer borgernes udvikling ud fra deres angivelse
af, hvor de befinder sig på WHO-5 skalaens fem dimensioner. Figur 5.1
viser den gennemsnitlige WHO-5-indeksscore blandt borgere, der er i
forskellige faser af CTI-forløbet. Den grønne linje er udtryk for borger-
nes mentale trivsel, mens den røde linje viser grænsen for stress og/eller
depression. Befinder den grønne linje sig under den røde linje, er borge-
ren i risiko for stress og/eller depression, mens borgeren ikke vurderes at
være i risiko for stress og/eller depression når den grønne linje er over
den røde.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0040.png
Det fremgår af figur 5.1, at der er en tendens til øget mental trivsel
blandt borgerne, jo længere de når i CTI-forløbet. Ved opstart i forløbet
er der blandt de 119 borgere en gennemsnitlig score på 40 point. Det vil
sige, at for borgere, som er opstartet i et CTI-forløb, er der en tendens til,
at de ikke trives mentalt. Blandt de 54 borgere, der har afsluttet CTI-
forløbets 12 måneder, er den gennemsnitlige indeksscore 60, altså over
risikozonen for stress og depression. Tendensen er således, at borgernes
mentale trivsel ser ud til at øges. Forløbets tredje fase ser ud til at være
den periode, hvor borgerne krydser den røde linje og ikke længere vurde-
res at være depressionstruet. Eftersom der ikke tale om en egentlig ef-
fektmåling, kan vi ikke med sikkerhed sige, at forbedringen alene skyldes
CTI-forløbet.
Figur 5.2, viser, hvor stor en andel af borgerne der kan siges at
være i risiko-zonen for stress eller depression ved opstart og undervejs i
CTI-forløbet. Udviklingen aflæses af den grønne linje.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0041.png
Ved opstart af CTI-forløbet er det 65 pct. af målgruppen, som er i risiko
for stress eller depression. Af borgerne, som har afsluttet et 12 måneder
langt forløb, er andelen i risikozonen faldet til 35 pct. Ved afslutning af
forløbet af har to tredjedele af borgerne således en trivsel over risikozo-
nen for depression og stress.
For at der for den enkelte borger er tale om en reel øget trivsel,
skal der være en mindst 10-procents-stigning i indeksscoren fra baseline.
Figur 5.3 viser andelen af borgere i målgruppen, der har oplevet reel for-
bedring i deres mentale trivsel siden opstartsfasen. Udviklingen aflæses af
den grønne linje.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0042.png
Af de borgere, som har afsluttet et CTI-forløb på 12 måneder, har 72 pct.
oplevet en reel stigning i deres mentale trivsel. For et flertal i målgruppen
synes CTI-indsatsen således at være forbundet med en positiv udvikling i
borgerens mentale trivsel.
En anden målsætning med CTI-forløbet kan være ophør med salg af
seksuelle ydelser, hvilket måles på baggrund af ændringer i borgerens
prostitutionsfrekvens defineret ved, at borgerne har modtaget betaling
for seksuelle ydelser inden for den seneste måned (se boks 5.2).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0043.png
Halvdelen af borgerne i CTI-forløb har ophør fra prostitution som mål-
sætning med deres CTI-forløb, mens målet for de øvrige borgere er for-
bedret livssituation. De følgende grafer viser udviklingen i prostitutions-
frekvens og omfatter både borgere, der har exit som målsætning og bor-
gere, der har en forbedret livssituation som målsætning.
Figur 5.4 viser udviklingen i borgernes prostitutionsfrekvens.
Det fremgår, at halvdelen af borgerne ved opstart af CTI-forløbet har
solgt seksuelle ydelser inden for den seneste måned, mens det gælder for
under en fjerdedel af borgerne, der har gennemført et 12 måneder langt
CTI-forløb. Der er således en tendens til, at en mindre andel af borgerne
er aktive i prostitution efter et fuldendt CTI-forløb end ved opstarten af
forløbet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0044.png
I figur 5.5 inddrager vi også gruppen af borgere, der angiver at
ve ”haft overvejelser om at få betaling for seksuelle ydelser inden for den
seneste måned”. Vi inddrager denne gruppe for at få en indikation af,
hvor stor en andel af borgere i projektet, som ser salg af seksuelle ydelser
som en mulighed for dem.
Når vi betragter både faktisk prostitutionsaktivitet og overvejel-
ser om prostitution inden for den seneste måned, ser vi, at 72 pct. af
borgerne i forløb enten har solgt seksuelle ydelser eller haft overvejelser
herom inden for den seneste måned op til CTI-forløbets opstart. Blandt
borgere, der har fuldført et 12 mdr. CTI-forløb udgør denne andel 44 pct.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0045.png
Blandt de borgere, der angiver at have modtaget betaling for seksuelle
ydelser inden for den seneste måned, er der forskellige årsager til dette.
Tabel 5.1 viser nogle af de grunde, som borgeren selv har angivet som
motivation for prostitution.
Den primære årsag til prostitutionsaktivitet er ifølge
ne: ”Jeg mangler penge til basale leveomkostninger”, som angives af 63
pct. af de borgere, som har modtaget betaling for sex inden for den sene-
ste måned. 28 pct. angiver, at deres prostitutionsaktivitet skyldes, at ”Det
er almindeligt i det sociale miljø”. 24 pct. angiver, at ”Jeg mangler penge
til at dække et misbrug”, mens 20 pct. angiver ”Jeg kan ikke se et alterna-
tiv”.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0046.png
Et formål med projektet er at støtte borgeren i at styrke sin livssituation
på længere sigt jf. CTI-metodens recovery-baserede værdigrundlag. Ud-
viklingen i borgerens egen oplevelse af sin livssituation og mulighed for
at håndtere udfordringer inden for 10 forskellige områder måles ved
hjælp af redskabet Outcomes Star (se boks 5.3).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0047.png
De følgende grafer illustrerer resultaterne af målingerne ved hjælp af
Outcomes Star for borgerne ved opstart og undervejs i CTI-forløbet.
Figur 5.6 illustrerer den gennemsnitlige score på tværs af Outcomes Stars
10 dimensioner.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0048.png
Det fremgår af figur 5.6, at de 119 borgere ved opstart havde en gen-
nemsnitlig score på 6,4 for alle 10 dimensioner. Blandt de 54 borgere,
der har afsluttet et 12 måneder langt CTI-forløb, er den gennemsnitlige
score 8,5. Der er således en tendens til, at jo længere borgerne er i forlø-
bet, jo bedre vurderer de selv, at de klarer sig på tværs af de 10 dimensi-
oner i Outcomes Star.
For at man kan tale om en betydelig progression, skal der være
sket en stigning på minimum 1 point siden baseline (opstart i forløbet).
Tabel 5.2 viser, hvor stor en andel af borgerne, der har oplevet en bety-
delig progression ved målingerne foretaget i forløbets første, anden og
tredje fase, samt ved afslutning.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0049.png
Af tabel 5.2 fremgår det, at 31 pct. af borgerne ved målingen i første fase
havde oplevet en betydelig progression på mere end 1 point siden opstart
på tværs af stjernens 10 dimensioner, mens det gjorde sig gældende for
85 pct. ved afslutningen af et 12 måneders CTI-forløb. Overordnet teg-
ner der sig et billede af, at borgerne oplever egen livssituation mere posi-
tivt jo længere de kommer frem i CTI-forløbet.
Figur 5.7 viser den gennemsnitlige udvikling for hver af de 10
dimensioner. Den grønne linje illustrerer billedet for borgere ved opstart,
mens den blå linje tegner billedet for borgere, der har afsluttet et 12 må-
neders CTI-forløb. Figuren tegner et billede af, at der gennemgående er
udvikling på samtlige 10 dimensioner, når man sammenligner borgerne
ved henholdsvis opstart og afslutning. Der er dog nogle dimensioner,
hvor der er mere betydelig udvikling. Det gælder ”motivation og an-
svar”, ”administration af økonomi” og ”socialt netværk”. På andre di-
mensioner er der derimod mindre udvikling. Det skal dog bemærkes, at
en mindre grad af udvikling også kan skyldes, at borgerne allerede ved
opstart klarer sig godt. Det gælder eksempelvis ”kriminel adfærd”, hvor
borgerne allerede ved opstart i gennemsnit scorer 8,3. På samme måde
ses en større udvikling på dimensioner, hvor borgerne ved opstart place-
rer sig lavt, eksempelvis motivation og ansvar, som har et gennemsnit
ved opstart på 5,3.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0050.png
Tabel 5.3 giver et samlet overblik over borgernes score inden for hver af
de 10 dimensioner på de 4 målinger, som er medtaget i notatet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0051.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0053.png
I dette kapitel belyser vi de foreløbige erfaringer med kommunernes an-
vendelse af CTI-metoden. CTI-metoden er evidensbaseret. Det vil sige,
at det i randomiserede kontrollerede forsøg er påvist, at man opnår posi-
tive effekter for forskellige målgrupper, bl.a. hjemløse og stofmisbrugere,
ved at arbejde efter metoden. CTI-metoden er dog ikke tidligere blevet
evalueret i forhold til borgere med prostitutionserfaring. Når vi forsøger
at måle udviklingen blandt borgere i CTI-forløb, er det derfor afgørende,
at vi også får viden om, i hvor høj grad metoden er implementeret efter
forskrifterne. Overholdelse af metoden og forskrifterne for metoden
kaldes fidelitet. Fideliteten monitoreres gennem de CTI-skemaer, som
CTI-medarbejderen udfylder for borgeren i løbet af borgerens CTI-
forløb.
Følgende resultater i forhold til CTI-medarbejdernes erfaringer
med CTI-metoden kan fremhæves:
CTI-medarbejderne følger som udgangspunkt manualen for CTI-
metoden og dens tre faser tæt
Omfanget af CTI-medarbejderens kontakt til borgerne følger vej-
ledningen til de tre faser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0054.png
Der udarbejdes relevante aktivitetsplaner for størstedelen af borger-
ne, og planerne tilgodeser de behov og udfordringer, som borgerne
giver udtryk for, at de gerne vil have hjælp til.
Et centralt element i CTI-metoden er, at forløbet er bygget op omkring
tre specifikt beskrevne faser. Overgangene imellem disse faser er ligele-
des centrale. Af metodemanualen for CTI-metoden fremgår det,
at ”CTI-forløbet skal være tidsbegrænset og følge de beskrevne faser”,
hvilket for Exit-projektet betyder, at forløbene skal være af 12 måneders
varighed fordelt over tre lige lange faser. Om forløbene overholder tids-
begrænsningen for de tre faser illustreres i tabel 6.1. Som det fremgår af
tabellen, følger forløbene det rette tidsmønster, således at overgangen
mellem første og anden fase typisk sker efter 4 måneder, alt imens over-
gangen mellem den anden og den tredje fase typisk er efter 8 måneder.
Et andet centralt element i CTI-metoden er omfanget af kontakten mel-
lem CTI-medarbejder og borgeren, som skal være mest intensiv i starten
af forløbet. I figur 6.1 fremgår hyppigheden af medarbejderens kontakt i
form af fysiske møder med borgeren.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0055.png
Det fremgår af figuren, at kontakten med borgeren er mest intensiv i før-
ste fase, og at hyppigheden af fysiske møder aftager i anden og tredje
fase. I første fase er det ca. 55 pct. af borgerne, der har fysiske møder
med CTI-medarbejderen ca. en gang om ugen eller oftere. Ved målingen
i anden fase gælder det for ca. 43 pct. af borgerne og ved målingen i tred-
je fase er det ca. 25 pct. af borgerne, der har fysiske møder med CTI-
medarbejderen ca. en gang om ugen eller oftere. Intensiteten af den fysi-
ske kontakt aftager således over tid, hvilket svarer til retningslinjerne i
metodemanualen.
4
Metodemanualen foreskriver, at borger og CTI-medarbejder sammen
skal udarbejde en aktivitetsplan for borgerens forløb, som opdateres lø-
bende. I tabel 6.2 fremgår det, at dette også er tilfældet i langt de fleste
4. Hvor intensiv kontakten mellem borger og CTI-medarbejder er i anden fase, bør dog bero på en
individuel vurdering af borgerens situation, og som vi kan se af figur 6.2., er der stadig borgere,
som har fysiske møder med en CTI-medarbejder flere gange om ugen i anden fase.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0056.png
borgerforløb. Det fremgår ligeledes af tabel 6.2, at borgerne i 96 pct. af
tilfældene har været med til at udarbejde aktivitetsplanen.
Ifølge CTI-metoden indebærer første fase en vekselvirkning mellem af-
klaring af behov og igangsættelse af aktiviteter. Det betyder, at CTI-
medarbejderen ideelt set skal begynde at lave aftaler med andre aktører i
første fase, hvilket sker i 90 pct. af forløbene. Metodemanualen foreskri-
ver også, at der i anden fase skal være en evaluering af de igangværende
aktiviteter, og at aktivitetsplanen skal tilrettes, såfremt det er nødvendigt.
Ved målingen midtvejs i anden fase er der for omkring 75 pct. af borger-
ne foretaget en evaluering af planen, og for 67 pct. er der foretaget tilret-
ninger af planen.
CTI-metoden foreskriver ligeledes, at de aktiviteter, som igang-
sættes i CTI-forløbet, skal bygge på borgerens individuelle behov. I figur
6.2 fremgår, i hvilket omfang borgernes behov imødekommes i udarbej-
delsen af aktivitetsplanen. Generelt tegner der sig et billede af, at de be-
hov, som borgerne har, også bliver imødekommet. Vi ser, at i 95 pct. af
borgerforløbene er det muligt for CTI-medarbejderen, at sammensætte
en aktivitetsplan, som i høj grad eller i nogen grad imødekommer borge-
rens behov.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0057.png
I forbindelse med tilretningen af CTI-metoden til dette projekt er der
udpeget otte fokusområder, der skal sikre, at indsatsen tager udgangs-
punkt i en helhedsorienteret vurdering. I det enkelte forløbs faser er der
fokus på de af de otte fokusområder, som borgeren oplever som de vig-
tigste at arbejde med. I figur 6.3 fremgår det, at der er forskel på, hvilke
dimensioner der arbejdes med på de forskellige tidspunkter i forløbet.
Eksempelvis arbejdes der i første fase med bolig i en større andel af for-
løbene end i anden og tredje fase. Omvendt arbejdes der i anden og tred-
je fase med henholdsvis økonomi og uddannelse i en højere andel af for-
løbene end der gøres i første fase.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0058.png
Figur 6.4 viser hvilke aktiviteter der typisk er en del af CTI-forløbet i før-
ste, anden og tredje fase. Helt overordnet kan vi sige, at der i alle tre faser
igangsættes aktiviteter, der er målrettet social støtte og samtaler, hvilket
er en central del af metoden. Stort set alle borgere i CTI-forløb har akti-
viteter af denne karakter. Dernæst kan vi se, at aktiviteter målrettet råd-
givning om kommunale ydelser og aktiviteter rettet mod at skabe kontakt
og følge med borgeren til tilbud ligeledes fylder en del. Omtrent halvde-
len af borgerne har disse former for aktiviteter. Dette tyder på, at såvel
praktisk og social støtte, som eksempelvis at skabe kontakt og koordine-
re til andre kommunale og private tilbud, er centrale aktiviteter i de fleste
CTI-forløb, og at forløbene dermed gennemføres i overensstemmelse
med metodens principper om, at indsatsen både skal have elementer af
støttende og koordinerende karakter. Herudover tyder resultaterne på, at
CTI-medarbejdere formår både at varetage en støttende og en koordine-
rende rolle i forhold til borgeren. Det er vigtigt, at de koordinerende ak-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0059.png
tiviteter prioriteres hele vejen igennem forløbet, således at der bliver op-
bygget et støttenetværk omkring borgeren undervejs i forløbet som kan
tage over, når CTI-forløbet slutter – i det omfang det er nødvendigt.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0060.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0061.png
Det er centralt for CTI-indsatsen, at der er tale om en recovery-
orienteret indsats, hvor borgeren er i centrum, og som bygger på borge-
rens egne ønsker og behov. Det betyder bl.a., at forløbet vil være indivi-
duelt og dermed forskelligt fra borger til borger. Borgerne kan modtage
forskellige tilbud i forløbets tre faser. Tabel 6.3 viser, hvilke forskellige
typer af tilbud, borgerne modtager i CTI-forløbets tredje fase. Det er i
løbet af CTI-forløbets tredje fase, at de indsatser og tilbud, som borgeren
ønsker skal forankres. Det fremgår af tabel 6.3, at borgerne modtager en
bred vifte af tilbud. En tredjedel af borgerne modtager individuel psyko-
logbehandling, en fjerdedel af borgerne modtager medicinsk stofmis-
brugsbehandling, og en fjerdedel modtager psykiatrisk behandling. Om-
kring en femtedel af borgerne går i netværksgrupper. En femtedel af
borgerne har en mentor eller modtager en form for uddannelsesstøtte og
mere end en tiendedel er i et aktiveringstilbud.
Exit-Prostitution er finansieret af Satspuljemidler. Ved udgangen af 2015
besluttede satspuljepartierne at forlænge Exit-Prostitution med ét år.
Forud for denne beslutning var der flere måneder, hvor de fire projekt-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0062.png
kommuner ikke vidste, om projektet ville stoppe ved udgangen af 2015
eller om det ville blive forlænget med et år. Ifølge CTI-medarbejderne i
de fire kommuner havde usikkerheden om projektets forlængelse den
konsekvens, at CTI-medarbejderne mere eller mindre stoppede med at
optage borgere i projektet, da de frygtede, at de ikke ville kunne give
borgerne et 12 måneders CTI-forløb. Derudover betød usikkerheden om
projektets forlængelse, at der var CTI-medarbejdere, der nåede at søge
andet arbejde, inden beslutningen om forlængelsen blev truffet. Efter
beslutningen om at forlænge projektet blev truffet, har 3 af projektkom-
munerne igen åbent for optag af borgere i CTI-forløb og der hvor det
var nødvendigt er der ansat nye CTI-medarbejdere. I forlængelsen af
projektet er der samtidig et større fokus på forankring af Exit-Projektet,
og som følge heraf har alle fire projektkommuner organiseret sig ander-
ledes i 2016. I den endelig evaluering af projektet, vil vi have blik for,
hvad denne periode med uvished om projektets forlængelse og den an-
derledes organisering i 2016 kan have haft for projektet og de resultater
vi finder af projektet, dvs. hvilken betydning dette har haft for metode-
afprøvningen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0063.png
Baker, M.L., L.R. Dalla & C. Williamson (2010):”Exiting Prostitution:
An Integral Model”.
Violence Against Women,
16(5), s. 579-600.
Benoit, C. & A. Millar (2001):
Dispelling Myths and Understanding Realities:
Working Conditions, Health Status, and Exiting Experiences of Sex
Workers.
Victoria: Prostitutes Empowerment, Education and
Resource Society.
Baumgartner, J.N. & D.B. Herman (2012): ” Community Integration of
Formerly Homeless Men and Women With Severe Mental Ill-
ness After Hospital Discharge”.
Psychiatric Services,
63(5), s. 435-
437.
Bjønness, J. (2011):
Jeg siger jo ikke, at jeg vil være astronaut, vel …: en antropo-
logisk undersøgelse af relationen mellem kvinder med erfaring med salg af
seksuelle ydelser og det sociale system.
København: Rådet for Socialt
Udsatte.
Dalla, R.L. (2006): ”’You can't hustle all your life': An exploratory
investigation of the exit process among street-level prostituted
womenPsychology
of Women Quarterly,
30(3), s. 276-290.
Døssing, L., M.H. Sørensen, J. Kofod, T. Dyrvig, M. Vilshammer & R.
Bille (2011):
Vejen ud. En interviewundersøgelse med tidligere prostituere-
de.
Odense: Servicestyrelsen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af et notat, der sammenfatter resultaterne af den hidtidige indsats for at få personer ud af prostitution, samt hvilke metoder der fungerer bedst, til social- og indenrigsministeren
1679338_0064.png
Herman, D.B. & J.M. Mandiberg (2010): “Critical Time Intervention:
Model Description and Implications for the Significance of
Timing in Social Work Interventions”.
Research on Social Work
Practice,
20(5), s. 502-508.
Herman, D.B., S. Conover, P. Gorroochurn, K. Hinterland, L. Hoepner
& E. Susser (2011): “Randomized Trial of Critical Time Inter-
vention to Prevent Homelessness After Hospital Discharge”
Psy-
chiatric services, 62(7),
s. 713-719.
Hester, M. & N. Westermarland (2004):
Tackling Street Prostitution: Towards
a holistic approach.
London: Home Office.
Kofod, J., T. Dyrvig, K. Markwardt, N. Lagoni, R. Bille, T. Termansen, L.
Christiansen, E.J. Toldam & M. Vilshammer (2011):
Prostitution i
Danmark.
København: SFI – Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd.
Mayhew, P. & E. Mossman (2007):
Exiting Prostitution: Models of Best
Practice.
Wellington: Ministry of Justice.
Mcnaughton, C.C. & T. Sanders (2007): “Housing and Transitional
Phases Out of 'Disordered' Lives: The Case of Leaving
Homelessness and Street Sex Work”.
Housing Studies,
22(6), s.
885-900.
Sanders, T. (2007): “Becoming an ExSex Worker: Making Transitions
Out of a Deviant Career”.
Feminist Criminology,
2(1), s. 74-95.
Sørensen, M.H. (2014):
Prostitutionens omfang og former.
København: So-
cialstyrelsen.
Tomita, A. & D.B. Herman (2012): “The Impact of Critical Time Inter-
vention in Reducing Psychiatric Rehospitalization After Hospital
Discharge”.
Psychiatric services,
63(9), s. 935-937.
Williamson, C. & G. Folaron (2003): “Understanding the Experiences of
Street Level Prostitutes”.
Qualitative Social Work,
2(3), s. 271-287.