Folketingets Ligestillingsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8209
Doknr.
412015
Dato
28-11-2016
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 31. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
13 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 13:
”Ministeren bedes redegøre for hvordan processen forløber, når henholdsvis kommu-
nale krisecentre og centre der er selvejende institutioner har behov for at udvide og
skabe flere pladser. Herunder hvilke godkendelser der kræves, og hvordan processen
er i forhold til de økonomiske rammer.”
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at det er driftsherren for et krisecenter, der som udgangs-
punkt træffer beslutninger om centerets driftsforhold, herunder om der skal foretages
en udvidelse af antallet af pladser og om de økonomiske rammer for tilbuddet. Dette
gælder uanset, om der er tale om et offentligt eller et privat, herunder et selvejende,
krisecenter.
Hvis et krisecenter, der drives som selvejende institution, har driftsoverenskomst med
en kommunalbestyrelse eller et regionsråd, vil driftsoverenskomsten kunne indeholde
bestemmelser om kommunalbestyrelsens eller regionsrådets indflydelse på både be-
slutninger om f.eks. kapacitetsudvidelser og om fastsættelse af de økonomiske ram-
mer.
For krisecentre, der drives af regionale driftsherrer, gælder det, at en udvidelse af
antallet af pladser i udgangspunktet skal aftales i forbindelse med kommunalbestyrel-
ser og regionsråds indgåelse af den årlige rammeaftale på det sociale område og det
almene ældreboligområde.
Krisecentre er omfattet af kravet om godkendelse og tilsyn fra socialtilsynene efter lov
om socialtilsyn. Det følger således af § 5, stk. 2, i lov om socialtilsyn, at socialtilsynets
godkendelse er en betingelse for at kunne indgå i den kommunale forsyning.
Hvis driftsherren for et krisecenter, jf. ovenstående, har besluttet, at krisecenteret skal
udvides for at skabe flere pladser, vil der kunne være tale om, at der enten skal fore-
tages en helt ny godkendelse af tilbuddet, eller en delvis ny godkendelse på grund af
væsentlige ændringer i godkendelsesgrundlaget.
Det er udgangspunktet, at tilbuddet selv søger om socialtilsynets godkendelse, herun-
der om godkendelse af en udvidelse af kapaciteten.
Ved godkendelsen skal socialtilsynet tage stilling til, om det er sandsynligt, at tilbuddet
fortsat vil kunne levere den fornødne kvalitet i indsatsen ud fra en samlet vurdering af
de temaer, der fremgår af socialtilsynslovens § 6, stk. 2, og kvalitetsmodellen, jf. § 5,
stk. 1, i bekendtgørelsen om socialtilsyn.