Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del
Offentligt
1768756_0001.png
Talepapir
Arrangement:
LIU alm. del - Samrådsspørgsmål L
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
31. maj 2017
Sagsnr. 2017-7922
Samrådsspørgsmål L:
”Ministeren bedes uddybe sin holdning til KVINFO, som den er
kommet til
udtryk i pressen, og herunder sin vurdering af KVINFOs arbejde med men-
tornetværket. Henset til, at KVINFOs mentornetværk netop endnu engang er
blevet fremhævet i en international rapport jf. herved, at Tænketanken
McKinsey Global Institute i sin rapport fra november 2016 om den europæ-
iske flygtningekrise:
”A road map for integrating Europe’s refugees” frem-
hæver KVINFOs Mentorprogram som ”Good Practice” bedes ministeren
præcisere, hvad ministeren bygger sin kritik og skepsis på. I forlængelse
heraf bedes ministeren redegøre for, hvilke andre aktører ministeren mener
ville være bedre egnet til at løfte opgaven og på hvilken baggrund, samt for
om ministeren ikke er enig i, at det ville være en bedre løsning at gå i dialog
med KVINFO, såfremt ministeren mener, at der er behov for en justering af
det nuværende mentornetværk, eksempelvis i forhold til ghettoindsatsen,
fremfor at flytte opgaven fra en aktør med lang erfaring og ekspertise til en
aktør uden denne erfaring.”
Svar:
Jeg vil starte med at gentage, hvad jeg sagde på sidste
samråd.
En af
mine
opgaver som integrationsminister er hele
tiden at overveje, hvordan vi bruger pengene i inte-
grationsindsatsen bedst muligt.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
2
For mig handler det bl.a. om at få fat i de flygtninge-
og indvandrerkvinder, der er allerlængst fra arbejds-
markedet. Det er en af de grupper, jeg gerne ser, at vi
i højere grad prioriterer.
Isolerede indvandrerkvinder er typisk karakteriseret
ved mangel på uddannelse og erhvervsfaring. Lige-
som en del af kvinderne fra deres hjemlande er vant
til traditionelle kønsroller, hvor kvindens primære ar-
bejdsfunktioner er i hjemmet.
Og når jeg ser det her som et stort integrationspro-
blem, så er det ikke bare noget,
jeg synes
er et stort
problem, men også noget, der tydeligt fremgår af de
tal og undersøgelser, vi har.
Beskæftigelsesfrekvensen for ikke-vestlige kvinder
generelt er på 48 pct., men for ikke-vestlige kvinder,
der bor i ghettoområderne, er den kun på 26 pct. Det
er et alarmerende lavt tal.
Og mens andelen af ikke-vestlige kvinder i alderen
25-39 år med en (dansk) kompetencegivende uddan-
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
3
nelse ligger på 65 pct. generelt, så er tallet i ghettoom-
råderne på 51 pct. Altså igen
væsentligt lavere.
Derfor ønsker jeg, at de penge, der i dag er afsat til
KVINFO’s mentornetværk, i stedet
skal prioriteres til
en styrket indsats rettet mod flygtninge- og indvan-
drerkvinder uden uddannelse og med ingen eller be-
grænset erhvervserfaring i forhold til det danske ar-
bejdsmarked.
Mit ærinde er derfor ikke
som oppositionen ellers
skyder mig i skoene
at
”tage noget fra nogen”.
Jeg anerkender da
det arbejde, som KVINFO’s men-
tornetværk yder, og jeg har ikke grund til at betvivle,
at organisationen arbejder ud fra formålet med deres
bevilling - men jeg ønsker, som sagt, at prioritere en
anden målgruppe.
Det er en politisk prioritering i forhold til den konkre-
te bevilling. Og længere er den sådan set ikke.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Næste skridt er så nærmere at definere denne nye op-
gave, og herefter finde den rette leverandør til at løse
opgaven.
Hvis den nye opgave for eksempel udmeldes som en
ansøgningspulje, vil der blive foretaget en faglig vur-
dering af de indkomne ansøgninger, og den bedst kva-
lificerede ansøger vil få opgaven
I så fald vil KVINFO jo have mulighed for at søge
puljen på lige vilkår med andre ansøgere.
Men der er endnu ikke taget stilling til, hvordan pen-
gene skal bruges fremadrettet. Det er fortsat noget vi
overvejer, men det er klart, at det vil skulle ske ud fra
en betragtning om, hvordan pengene gavner målgrup-
pen bedst.
Og det er også baggrunden for, at jeg ikke, som
spørgsmålsstillerne jo ellers foreslår, bare laver en af-
tale bag lukkede døre med KVINFO om, at hvis de
blot fokuserer på en ny målgruppe og justerer deres
koncept, så er pengene fortsat deres.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Det mener jeg simpelthen ikke er den rigtige frem-
gangsmåde i denne sag.
[KVINFO’s
mentornetværk]
Spørgsmålsstillerne har så gentagne gange nu spurgt
mig om, hvordan jeg kan være sikker på, at KVINFO
ikke er de bedste til at varetage opgaven om at få de
mest isolerede indvandrerkvinder integreret og ud på
arbejdsmarkedet.
Som jeg også svarede til sidste samråd, så kan jeg jo
konstatere, at fokus for
KVINFO’s mentornetværk
ligger et andet sted, nemlig på de mere veluddannede
og ressourcestærke indvandrerkvinder.
Og det mener jeg, at vi fik slået helt fast på sidste
samråd, men jeg vil gerne gentage det.
KVINFO's fokus er på de veluddannede kvinder.
Dette fokus fremgår også af den statusrapport for
2016, som ministeriet netop har modtaget.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
6
Her står der
og jeg citerer
”.. det er primært kvin-
der, der er nye i landet, og som har en
længere eller
videregående uddannelse
, der er søger programmet
og
har gavn
af Mentornetværkets ydelser”.
Så med det fokus, som KVINFO’s mentornetværk har
og har haft på de mere veluddannede kvinder, mener
jeg altså ikke, at man automatisk kan gå ud fra,
KVINFO også vil være de rette til at drive en indsats,
der har fokus på flygtninge- og indvandrerkvinder
uden uddannelse og med ingen eller begrænset erfa-
ring i forhold til det danske arbejdsmarked.
[Afrunding]
Nu er jeg sikker på, at spørgsmålsstillerne brænder for
at komme på banen, så jeg vil afslutte min tale med at
gentage det, jeg har sagt i dag og på sidste samråd om
dette spørgsmål:
Det er ikke mit ærinde at underkende den indsats, som
KVINFO’s mentornetværk har ydet. Jeg har
ikke
grund til at betvivle, at organisationen har arbejdet
fornuftigt inden for den ramme, der er sat for indsat-
sen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 7/6-17 om KVINFOs arbejde med mentornetværket, jf. LIU alm. del - samrådsspm. L, til udlændinge- og integrationsministeren
7
Og det er sådan set heller ikke mit ærinde at lukke
KVINFO’s mentornetværk, som det ellers bliver
fremstillet. Det skal stå KVINFO fuldstændig frit at
søge midler andre steder fra til at fortsætte deres nu-
værende netværk.
Det,
jeg ønsker, er at prioritere de pågældende inte-
grationsmidler til et nyt formål, hvor fokus er på en
styrket indsats rettet mod flygtninge- og indvandrer-
kvinder uden uddannelse og med ingen eller begræn-
set erhvervserfaring i forhold til det danske arbejds-
marked.