Folketingets Ligestillingsudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Ligestillingsudvalget har i brev af 31. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 104
(alm. del), som hermed besvares.
J.nr. 2017-4245
Spørgsmål nr. 104:
”Ministeren
bedes kommentere de pointer/gode råd, som fremgår af de opsumme-
rende slides, som oplægsholderne viste i forbindelse med høring om ligeløn i Lige-
stillingsudvalget den 10. maj 2017, jf. LIU alm. del - bilag 79.”
Svar:
Jeg synes generelt oplæggenes pointer bekræfter det, der også er min analyse af,
hvorfor mænd og kvinder ikke tjener det samme.
Mænds og kvinders kønsopdelte uddannelses- og karrierevalg er en stor del af for-
klaringen på lønforskellen mellem mænd og kvinder. Som jeg også selv var inde på
i mit oplæg ved høringen, så handler disse valg også om personlige valg og præfe-
rencer, som skal respekteres, men vi kan alle være med til at sikre, at de unge men-
nesker træffer deres valg af uddannelse og karriere ud fra deres personlighed, styr-
ker og interesser.
I forhold til løndannelse og lønstrukturer
–
både på det private og det offentlige ar-
bejdsmarked
–
fastlægges de af arbejdsmarkedets parter og er derfor udtryk for en
prioritering af medlemmernes interesser.
For så vidt angår åbenhed om løn er ligelønsloven helt klar: alle har ret til at dele
egen lønoplysninger med dem de vil. Og fagbevægelsen og tillidsrepræsentanter
ude på de enkelte virksomheder er i deres gode ret til at opfordre til større åbenhed
om løn og lønforhandlinger. Men der er ikke nogen pligt til at dele lønoplysninger,
og det skal vi selvfølgelig respektere.
I forhold til fordelingen af forældreorlov forældrene imellem er det som bekendt
regeringens holdning, at dette er et anliggende for den enkelte familie, og at regler-
ne i barselsloven allerede i dag gør det muligt for forældrene at dele orloven helt
ligeligt. Derfor glæder det mig også, at arbejdsmarkedets parter både i det private
og det offentlige har haft fokus på at forbedre lønvilkårene under forældreorlov
–
ikke mindst for at øge fædres incitamenter til at tage en større andel.
Det er helt i tråd med den danske model og udtryk for en fælles prioritering fra ar-
bejdsgiver- og lønmodtagersiden.