Bilag 1: Uddrag fra DRs etiske retningslinjer
KAPITEL 10 – BØRN OG UNGE
DR respekterer børns ytrings- og informationsfrihed.
DR viser samtidig særlige hensyn, når børn er involveret, hvad enten de er medvirkende,
medskabere eller seere, lyttere og brugere.
DR sender ikke programmer, som i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske
eller moralske udvikling. Det er fx programmer, som indeholder pornografi eller umotiveret
vold.
DR skal også tage hensyn til børnene i programlægningen, blandt andet ved valg af
sendetidspunkter. Det gælder også for trailere.
Derudover advarer DR ved programpræsentationen, når programmet ikke er egnet for børn
eller mindre børn. Ved interne produktioner er det den programansvarlige redaktionschef,
ved eksterne produktioner DR Mediers redaktør, der er ansvarlige for at gøre opmærksom
på det.
DR betragter generelt personer under 15 år som børn. Derefter er de unge, hvor der også
skal tages et særligt hensyn, men ikke i samme grad som til børn.
BØRN SOM SEERE, LYTTERE OG BRUGERE
DRs tilbud til børn skal i form og indhold være i overensstemmelse med målgruppens
udvikling og behov.
DR er opmærksom på hensynet til de yngste deltagere/de yngste i målgruppen.
DR skal ikke udsætte børn for pres om voksen adfærd.
Børns leg er ofte påvirket af, hvad de oplever på DRs programflader. DR er derfor bevidst
om ikke at vise situationer eller detaljeret beskrive teknikker, som kan udvikle sig
livstruende, hvis de kopieres af børn. Sker det alligevel, bør det efterfølges af advarsler.
I forbindelse med omtale af vold, ulykker, krig og katastrofer bør der tages særlige hensyn til
børn. Det samme gælder, når det drejer sig om sex.
BØRN SOM MEDVIRKENDE
Når børn medvirker i DRs programmer, bør det ske på en måde, der svarer til deres alder.
Der kan dog afviges fra dette princip, hvis det er et bevidst redaktionelt valg, som giver
mening i sammenhængen.
I de programmer, DR selv producerer eller på anden måde har indflydelse på, bør det sikres,
at børn ikke er klædt seksuelt udfordrende.
Værter i programmer målrettet til børn under 15 år skal være bevidste om de signaler, de
udsender via tøj, sprog og attituder.
Dok nr. 16/03905-6