Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1687471_0001.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Lasse Lau Nielsen og Marie Agerlin Lund, kopi til Nicky Valbjørn Trebbien
Fremsendt pr. e-mail til [email protected], [email protected] og [email protected]
Odense, den 11. november 2016
SAG-2016-00563
VEDR.:
HØRING OVER FORSLAG TIL FORORDNING OM REGLER FOR UDØVELSE
AF OPHAVSRETTEN OG BESLÆGTEDE RETTIGHEDER,DER GÆLDER FOR
VISSE AF RADIO- OG TV-SELSKABERNES ONLINETRANSMISSIONER SAMT
RETRANSMISSIONER AF RADIO- OG TV-PROGRAMMER
TV 2DANMARK A/S
TV 2 DANMARK A/S (i det følgende TV 2) har modtaget ovennævnte forslag til
forordning i høring og har fået forlænget høringsfristen til den 11. november 2016.
Nærværende høringssvar er et overordnet høringssvar, idet TV 2 ligeledes tilslutter
sig det høringssvar, som European Broadcasting Union (EBU) vil indgive direkte til
Europa-Kommissionen, og TV 2 kan således som et supplement til sine egne mere
overordnende betragtninger henvise hertil.
TV 2 fremsender EBU's høringsvar til Kulturministeriet, så snart det foreligger.
TV 2 kan overordnet set tilslutte sig forslagets formål om at lette rettighedsklarer-
ingen i forbindelse med onlinetjenester, der udbydes af radio- og tv-stationer, da
rettighedsklareringen af sådant indhold er vanskelig og kompleks grundet det store
antal rettighedshavere, og TV 2 bifalder videre, at der etableres regler, der tager
hensyn til den teknologiske udvikling og dermed brugernes ændrede behov.
I forlængelse heraf kan TV 2 ligeledes tilslutte sig forslaget om, at oprindelses-
landsprincippet, som kendes fra Satellit- og Kabeldirektivet, som anført i artikel 2,
udstrækkes til også at gælde for radio- og tv-stationernes digitale udbud, idet det
er af stor betydning for radio- og tv-stationer at få etableret en sådan juridisk sik-
kerhed i relation til de rettighedsmæssige forhold.
Det fremgår af artikel 2, at afsenderlandsprincippet skal anvendes i relation til ra-
dio- og tv-stationeres "tilknyttede onlinetjenester".
Det defineres i forslagets artikel 1 (a), sammenholdt med præambel 8, hvorledes
begrebet "tilknyttet onlinetjeneste" skal forstås.
Efter TV 2s opfattelse er den foreslåede definition af en "tilknyttet onlinetjeneste"
uklar og formentlig også utilstrækkelig henset til det programindhold, der rent fak-
tisk forefindes på radio- og tv-stationernes onlinetjenester, herunder on demand,
som en del af det digitale udbud. Det skyldes, at radio- og tv-stationers digitale ud-
bud på deres onlinetjenester ikke nødvendigvis er begrænset til indhold, der efter
den foreslåede definition er "tilknyttet" en udsendelse.
Rugaardsvej25
5100 Odense
+45 65 91 91 91
Teglholm Allé 16
2450 Kobenhavn SV
+45 39 75 75 75
www.tv2.dk
KUU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 35: Spm. om de indkomne høringssvar vedr. Kommissionens forslag om ophavsret på det digitale indre marked og om ophavsret for radio- og tv’s retransmissioner, til kulturministeren
1687471_0002.png
SIDE 2/3
F.eks. indeholder radio- og tv-stationers onlinetjenester programmer, der lægges
ud som forpremiere i form af pre-views, de indeholder supplerende programmer,
der udelukkende produceres til udnyttelse på onlinetjenesten til webcasting eller
on demand-udnyttelse, ligesom onlinetjenesterne også indeholder et egentligt ar-
kiv over allerede udsendte radio- og tv-programmer. Dette arkiv er for en stor dels
vedkommende tilgængeligt i en længere periode end den, der traditionelt betegnes
som catch up-perioden.
Det er uklart, om ovennævnte indhold er omfattet af den foreslåede definition. Det
er ikke hensigtsmæssigt, hvis ikke alt det programindhold, der rent faktisk forefin-
des på radio og tv-stationernes onlinetjenester som en del af det digitale program-
udbud, reguleres på samme måde. Det vil ligeledes være forbundet med stor usik-
kerhed samt øgede administrative byrder og omkostninger, såfremt dele af indhol-
det på radio- og tv-stationernes digitale tjenester falder uden for forordningens
anvendelsesområde og derfor skal klareres og afregnes i de forskellige EU-
medlemsstater, hvorfra de kan tilgås.
TV 2 mener derfor, at såvel præambel 8 som artikel 1 (a) skal omformuleres og
præciseres, således at det kommer til at fremstå helt klart, at alt det indhold, der
forefindes på radio- og tv-stationernes onlinetjenester, og som f.eks. kan bestå af
pre-views af kommende radio- og tv-programmer, programmer produceret direkte
til radio- og tv-stationernes onlinetjenester og den udnyttelse af programmerne,
der ligger en vis tid efter den lineære udsendelse i radio og tv, også omfattes af
bestemmelsen.
Så vidt TV 2 er orienteret, planlægger EBU at fremkomme med konkrete forslag til
ny formulering af såvel præambel 8 som artikel 1 (a).
I relation til tredjemands videreudsendelse (retransmission) af radio- og tv-kanaler i
Danmark findes der allerede i dag også på det digitale område velfungerende ord-
ninger med kollektiv forvaltning og rettighedsklarering. TV 2 skal opfordre til, at
det sikres, at sådanne ordninger kan bibeholdes.
TV 2 tilslutter sig således forslaget om at lette rettighedsclearingen i forbindelse
med digitale retransmissioner af radio- og tv-programmer fra andre medlemssta-
ter. TV 2 anerkender, at det er en forudsætning herfor, at den obligatoriske kollek-
tive forvaltning også finder anvendelse herpå.
Det fremgår af præambel 12, at retransmissionssystemer, der udbydes på det åbne
internet, er udelukket fra forordningens anvendelsesområde og dermed fra den
skitserede obligatoriske kollektive forvaltning. Der henvises til, at sådanne tjenester
"har andre egenskaber" uden at det i øvrigt begrundes, hvorfor det er tilfældet.
TV 2 er ikke umiddelbart enig heri og efter TV 2s opfattelse bør i hvert fald et så-
kaldt OTT-spejl kunne klareres på samme måde. I Danmark har Copydan, KODA og
UBOD - og TV 2 direkte - licensieret Out Of Home-rettigheder til tv-distributører-
ne. Det indebærer, at disse kan tilbyde deres kabel-tv, satellit-tv og DTT tv-pakker
og tilknyttede digitale tjenester, som der abonneres på, til kunden på en måde, så
denne kan tilgå indholdet på tablet, smartphone osv., når denne befinder sig uden
for sit hjem. Det er derfor det samme produkt(de samme "egenskaber"), der her-
KUU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 35: Spm. om de indkomne høringssvar vedr. Kommissionens forslag om ophavsret på det digitale indre marked og om ophavsret for radio- og tv’s retransmissioner, til kulturministeren
1687471_0003.png
SIDE 3/3
med udbydes OTT over det åbne internet. Det er uheldigt, at forordningen ikke
giver mulighed for tvungen kollektiv forvaltning på et sådant OTT-spejl.
I øvrigt er det TV 2s opfattelse, at OTT-tjenester i det hele taget burde være om-
fattet af forordningen.
Indholdet af artikel 1 (a) efterlader i øvrigt tvivl om, hvorvidt radio- og tv-kanaler,
distribueret via DTT, omfattes af bestemmelsen, men ud fra præambel 12 og 13 må
det anses at være tilfældet
Endvidere bemærkes, at som artikel 3 er formuleret, omfatter den tvungne kollek-
tive forvaltning alene egentlig retransmission af lineært indhold. I Danmark er der
allerede etableret en klareringsordning under aftalelicens, hvorefter tredjemand
kan tilbyde radio- og tv-stationers tilknyttede onlinetjenester til sine kunder. Efter
TV 2s opfattelse bør det overvejes, om ikke den tvungne kollektive forvaltning ef-
ter artikel 3 skal udvides, således at den også omfatter de tilknyttede onlinetjene-
ster, der er beskrevet i artikel 2. Herme vil det sikres, at hele det programudbud,
der udbydes af en radio- o
tation, v I kunne afspejles hos tredjemand (distribu-
tørerne).
d venli
ilsen
'
isbeth
Juridisk chef
TV 2 JURA