Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1809825_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
30. oktober 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 18. september 2017 stillet mig følgende spørgsmål,
nr. 227 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse:
A. hvad koster det i husleje at leje det studie, som Aftenshowet bruger i Industriens
Hus på Rådhuspladsen?
B. hvad er den gennemsnitlige minutpris på produktion af DR-programmerne TV
Avisen, Bagedysten, Deadline og Debatten?
C. hvor mange procent af de DR-programmer, der udlægges, er lagt ud til selskaber,
hvor teknikere, værter eller andre redaktionelle medarbejdere, der tidligere har
været ansat i DR, medvirker direkte eller indirekte i selskabet eller udsendelsen?
D. hvor stor en del af danskerne betaler licens, fordelt på hhv. aldersgrupper og
geografisk placering?
E. hvad er seer- og lyttertallet, fordelt på aldersgrupper, for de enkelte P4-distrikter og
TV 2-regioner?
F. hvad vil det koste, estimeret, at indføre nulmoms på digitale medier i Danmark?
Svar:
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene, undtaget spørgsmålene:
hvad er seer- og lyttertallet, fordelt på aldersgrupper, for de enkelte TV 2-regioner og
hvad vil det koste, estimeret, at indføre nulmoms på digitale medier i Danmark,
indhentet bidrag fra DR, der oplyser følgende:
Ad A)
”Hvad
koster det i husleje at leje det studie, som Aftenshowet bruger i Industriens
Hus på Rådhuspladsen?
Som det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 86, er de almindelige regler om
aktindsigt ikke fuldt ud gældende for DR.
Det fremgår af loven, at ”sager
og
dokumenter vedrørende DR’s og de regionale TV 2-virksomheders
programvirksomhed
og forretningsmæssige forhold i tilknytning hertil er undtaget fra lov om offentlighed i
forvaltningen”. Bestemmelsen omfatter således bl.a. oplysninger
om programudgifter.
Dok. nr. 17/03026-11
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
Side 2
Det fremgår af lovbemærkningerne, at hensynene bag denne undtagelse dels er
redaktionelle, hvor der skal være mulighed for fri programlægning, beskyttelse af kilder
og kunstnerisk frihed, og dels økonomiske og konkurrencemæssige, hvor der ønskes en
sidestilling af DR med øvrige medier, som ikke er omfattet af offentlighedsloven.
På den baggrund finder DR det korrekt ikke at oplyse, hvad det koster at leje det
studie, som Aftenshowet benytter i Industriens Hus.
Det bemærkes, at Aftenshowet har som en central del af sit koncept, at programmet
skal foregå ude i hverdagslivet blandt danskerne. Aftenshowet har af samme årsag
altid ligget i et eksternt studie.
Ad B)
Hvad er den gennemsnitlige minutpris på produktion af DR-programmerne
TV Avisen, Bagedysten, Deadline og Debatten?
Som det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 86, er de almindelige regler om
aktindsigt ikke fuldt ud gældende for DR.
Det fremgår af loven, at ”sager og
dokumenter vedrørende DR’s og de regionale TV 2-virksomheders
programvirksomhed
og forretningsmæssige forhold i tilknytning hertil er undtaget fra lov om offentlighed i
forvaltningen”. Bestemmelsen omfatter
således bl.a. oplysninger om programudgifter.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at hensynene bag denne undtagelse dels er
redaktionelle, hvor der skal være mulighed for fri programlægning, beskyttelse af kilder
og kunstnerisk frihed, og dels økonomiske og konkurrencemæssige, hvor der ønskes en
sidestilling af DR med øvrige medier, som ikke er omfattet af offentlighedsloven.
På den baggrund finder DR det korrekt, ikke at oplyse minutpriserne på de i
spørgsmålet nævnte programmer.
Ad C)
Hvor mange procent af de DR-programmer, der udlægges, er lagt ud til selskaber,
hvor teknikere, værter eller andre redaktionelle medarbejdere, der tidligere har været
ansat i DR, medvirker direkte eller indirekte i selskabet eller udsendelsen?
DR ligger ikke inde med fyldestgørende oversigter over hvilke personer, der direkte
eller indirekte medvirker i produktioner, som lægges ud til eksterne producenter. DR
ligger tilsvarende ikke inde med oversigter over ansatte i de selskaber, som producerer
programmer for DR, eller om disse tidligere har været ansat i DR.
DR har således ikke nogen samlet viden om, hvor mange procent af de DR-programmer,
der udlægges, der er lagt ud til selskaber, hvor teknikere, værter eller andre
redaktionelle medarbejdere, der tidligere har været ansat i DR, medvirker direkte eller
indirekte i selskabet eller udsendelsen.
Ad D)Hvor
stor en del af danskerne betaler licens, fordelt på hhv. aldersgrupper og
geografisk placering?
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0003.png
Side 3
Per 26. september 2017 var 2.397.849 husstande tilmeldt licens. DR skønner, at det
samlede antal husstande i Danmark på samme tidspunkt var 2.677.182.
På baggrund af ovenstående er der foretaget en fordeling på aldersgrupper og
geografisk placering.
Tabel 1 viser antallet af licenstilmeldte og det samlede antal husstande på tværs af
aldersgrupper.
TABEL 1: LICENSTILMELDTE OG HUSTANDE FORDELT PÅ ALDER
Alder
18-29
30-39
40-49
50-59
60-69
70+
I alt
LicenstilmeldteHusstande
198.282
312.979
436.840
472.278
410.245
567.225
2.397.849
319.302
360.297
455.561
497.875
433.453
610.694
2.677.182
Andel (pct.)
62%
87%
96%
95%
95%
93%
90%
Anm.: Kolonnen med licenstilmeldte tager udgangspunkt i en registrering af den ældste person i
husstanden op til 99 år. DR har endvidere licenstilmeldinger fra et mindre antal
husstande, hvor DR ikke kender fødselsdatoen på den ældste person i husstanden, hvorfor
disse ikke er taget med i opgørelsen
Kilde: DRs opgørelse.
Det bemærkes, at størstedelen af de samlede danske husstande vurderes at være
licenspligtige. DR skønner imidlertid, at ca. 0,7 pct. af de danske husstande ikke er
licenspligtige. Det bemærkes endvidere, at der kan bo flere licenspligtige i samme
husstand.
Som det fremgår, er andelen af licenstilmeldte lavest blandt de unge i aldersgruppen
18-29 år. Det kan bl.a. skyldes, at der i aldersgruppen er relativ mange personer, der
flytter (unge der flytter hjemmefra). Licenstilmelding er baseret på en tilmeldemodel,
hvor betaleren aktivt skal tilmelde sig og erfaringerne viser, at de unge på sigt
tilmelder sig. De unge er dog også overrepræsenteret i licensafmeldingerne.
DR gennemfører med mellemrum licenskampagner, som har til formål at øge andelen af
licenstilmeldte. DRs kampagner har typisk to indsatsområder, herunder en generel
indsats mod alle potentielle nye licensbetalere samt en mere målrettet indsats mod
unge, hvor der er en stor andel potentielle licensbetalere.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0004.png
Side 4
Tabel 2 viser antallet af licenstilmeldte og det samlede antal husstande på tværs af
regioner.
TABEL 2: LICENSTILMELDTE OG HUSSTANDE FORDELT PÅ REGION
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
I alt
Licensmeldte Husstande
734.826
532.210
252.675
361.910
516.228
2.397.849
842.014
599.221
281.015
383.860
571.072
2.677.182
Andel (pct.)
87%
89%
90%
94%
90%
90%
Anm.: DR har licenstilmeldinger fra et mindre antal husstande, hvor DR ikke kender den
tilmeldtes adresse. Disse indgår derfor ikke i opgørelsen.
Kilde: DRs opgørelse.
Som det fremgår, er der en smule færre tilmeldte forholdsvist i Hovedstaden og
Midtjylland. Det kan skyldes, at andelen af unge er større i byerne København og
Aarhus.
Ad E)
Hvad er seer- og lyttertallet, fordelt på aldersgrupper, for de enkelte P4-distrikter?
P4 er DRs brede og regionalt forankrede kanal med aktualitet, underholdning og
relevant indhold for voksne danskere i målgruppen 40+. Kanalens ambition er at
afspejle landets mangfoldighed, være tæt på danskernes liv og samle landet på tværs af
forskelligheder, geografi, alder, køn og uddannelse. P4s særlige fokus er den regionale
journalistik, der skal være skarp, nær og vedkommende for lytterne. Derudover skal P4
som DRs bredt samlende radiokanal spille og præsentere et mangfoldigt udvalg af
populær kvalitetsmusik for voksne danskere.
DRs besvarelse omfatter lyttertal og ikke seertal, da spg. 227 omhandler radiokanalen
P4. Tabel 1 viser fordelingen af lyttertal for de enkelte P4-distrikter fordelt på
aldersgrupper i antal. Tabel 2 viser fordelingen af lyttertal for de enkelte P4-distrikter
fordelt på aldersgrupper i procent.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0005.png
Side 5
Jeg kan henholde mig til det af DR oplyste
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet; hvad er seer- og
lyttertallet, fordelt på aldersgrupper, for de enkelte TV 2-regioner, indhentet bidrag fra
de regionale TV 2-virksomheder, der oplyser følgende:
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0006.png
Side 6
Ad E)
Tabel 1: Det gennemsnitlige seertal for de regionale TV 2-virksomheders 19.30-
udsendelse i 2016 fordelt på aldersgrupper (rating i antal tusinder)
TV2/NORD TV/MIDT-VEST TV 2 / ØSTJYLLAND TV SYD TV 2/FYN TV ØST Lorry Danmark
4+ år
0-30 år
31-50 år
51 år+
42
4
9
29
63
7
14
43
51
5
12
34
81
6
18
58
43
3
11
30
46
4
8
33
192
16
32
145
524
44
105
375
Kilde: Kantar Gallup - TV-meter
Note: Seertal (rating i antal tusinder) viser nominelt, hvor mange tusinde som i gennemsnit har set programmet.
Tabel 2 - Det gennemsnitlige seertal for de regionale TV 2-virksomheders 19.30-
udsendelse i 2016 fordelt på aldersgrupper (rating i pct.)
TV2/NORD
4+ år
0-30 år
31-50 år
51 år+
10
3
8
18
TV/MIDT-VEST
15
4
12
26
TV 2 / ØSTJYLLAND
9
2
7
19
TV SYD TV 2/FYN TV ØST Lorry Danmark
11
2
9
20
10
2
8
20
9
3
6
18
10
3
6
17
10
3
7
19
Kilde: Kantar Gallup - TV-meter
Note: Seertal (rating i pct.) viser andelen af seere i forhold til hele befolkningen.
Tabel 3: Den gennemsnitlige seerandel for de regionale TV 2-virksomheders 19.30-
udsendelse i 2016 fordelt på aldersgrupper (share i pct.)
TV2/NORD TV/MIDT-VEST TV 2 / ØSTJYLLAND TV SYD TV 2/FYN TV ØST Lorry Danmark
4+ år
0-30 år
31-50 år
51 år+
35
20
32
41
48
29
41
56
37
17
28
50
38
14
33
47
37
16
34
43
31
17
24
38
32
16
26
38
35
17
30
43
Kilde: Kantar Gallup - TV-meter
Note: Seerandel (share i pct.) er den andel af seere programmet har tiltrukket af alle de seere i Danmark, som så tv på det
pågældende tidspunkt.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0007.png
Side 7
Tabel 4 - Gennemsnitligt antal brugere pr. dag af de regionale TV 2-virksomheders
hjemmesider og Facebooksider i 2016
Kilde: Google Analytics, Facebook Insights.
Note: Facebook reach viser det unikke antal af personer, der har set indholdet i løbet af en given periode.
”Engagement”
er et
beregnet tal, der viser antallet af interaktioner (likes + kommentarer + delinger) divideret med antallet af side-likes. Tallene
for hjemmesiden dækker kun trafik på www. Antallet af brugere på AMP-artikler indgår ikke i tallene. Antallet af brugere på
app’s indgår ikke i tallene.
De regionale TV 2-virksomheder gør i bidrag til svar opmærksom på, at seertallet og tal
for seerandelen for virksomhedernes 19.30-udsendelse ikke kan sammenlignes med
lyttertal og dækningstal
for DR’s P4-distrikter,
da de er målt efter en anden metode.
TV 2/Bornholm gør i selvstændigt bidrag til svar opmærksom på, at seertallene på
landsplan bliver genereret via TV-Meter-systemet. Der er imidlertid så få TV-Metre på
Bornholm, at det ikke giver mening at anvende systemet.
I stedet har TV 2/Bornholm igennem et par årtier haft Jysk Analyseinstitut som fast
partner til at undersøge seningen 10 gange om året. Det sker i en telefonundersøgelse,
hvor et antal bornholmere bliver ringet op og udspurgt om deres tv-sening de
foregående tre dage. Denne undersøgelse har en usikkerhed på +/- 3 procentpoint i hver
undersøgelse. Jysk Analyse spørger hver måned til seningen af det regionale vindue og
samsendingen på den regionale kanal. Der er bedt om et gennemsnit i 2016, og fordi
antallet af respondenter i de sammenlagt 10 undersøgelser bliver meget stort, så vil
usikkerheden blive mindre.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om priser for produktioner af DR-programmer, til kulturministeren
1809825_0008.png
Side 8
Tabel 5 - De gennemsnitlige seertal og den gennemsnitlige seerandel for TV
2/Bornholms 19.30-udsendelse i 2016 fordelt på aldersgrupper.
Seertal i pct. (rating i pct.) Seerandele (share i pct.)
Total
26
68
18-29 år
9
48
30-39 år
11
43
40-49 år
20
64
50-59 år
27
75
60-69 år
36
72
70+ år
40
77
Kilde: Jysk Analyse
Note: Seertal (rating i pct.) viser andelen af seere i forhold til befolkningen. Seerandel (share i pct.) er den andel af seere
programmet har tiltrukket, som så tv på det pågældende tidspunkt.
Tabel 6 - Gennemsnitligt antal brugere pr. dag af TV 2/Bornholms hjemmeside og
Facebookside i 2016
Hjemmeside
Facebook
Besøgende pr. dag
Total reach pr. dag
TV 2/Bornholm
2.930
25.700
Kilde: Google Analytics, Facebook Insights.
Note: Facebook reach viser det unikke antal af personer, der har set indholdet i løbet af en given periode. Tallene for
hjemmesiden dækker kun trafik på www. Antallet af brugere på app’s indgår ikke i tallene.
Jeg kan henholde mig til det af de regionale TV 2-virksomheder, herunder selvstændigt
svarbidrag fra TV 2/Bornholm, oplyste.
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet; hvad vil det koste,
estimeret, at indføre nulmoms på digitale medier i Danmark, indhentet bidrag fra
Skatteministeriet, der oplyser følgende:
Ad F)
”For
nuværende er det ikke muligt at indføre nulmoms på digitale medier i
Danmark. Det skyldes, at de gældende EU-regler på området alene giver Danmark
mulighed for at have nulmoms på trykte aviser. EU-Kommissionen har fremsat et
direktivforslag, hvorefter momssatserne på bøger, aviser og tidsskrifter kan ændres.
Såfremt forslaget bliver vedtaget i sin nuværende form, vil det give Danmark mulighed
for at indføre nulmoms på elektroniske aviser.
En indførelse af nulmoms på elektroniske aviser, samtidig med at de pålægges
lønsumsafgift, skønnes med stor usikkerhed at medføre et varigt mindreprovenu på 25
mio. kr. (2017-niveau) efter tilbageløb (nulmoms giver en besparelse for forbrugerne og
øger muligheden for øget forbrug af andre afgiftsbelagte varer) og ændret adfærd
(arbejdsudbud). Det forudsættes, at elektroniske aviser pålægges lønsumsafgift
samtidig med en evt. nulmomsordning, idet trykte aviser i dag er pålagt lønsumsafgift.”
Jeg kan henholde mig til det af Skatteministeriet oplyste.
Mette Bock