Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1779143_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
1. august 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 5. juli 2017, efter ønske fra Mogens Jensen, stillet
mig følgende spørgsmål, nr. 201 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. juli 2017 fra Michael Kiær
om moralsk kodeks for reklamer, jf. KUU alm. del
bilag 188. Ministerens bedes
endvidere indhente TV 2’s kommentarer til henvendelsen.
Svar:
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen af udvalgets spørgsmål indhentet en
kommentar fra TV 2, der bl.a. oplyser følgende:
”Vi
har på TV 2 valgt at lade den gældende lovgivning på området være afgørende for,
hvilke produkter og typer af annoncører vi tillader markedsføring for på TV 2’s
kommercielle platforme.
Dette er begrundet i princippet om den kommercielle ytringsfrihed, som sikrer, at enhver
annoncør, der udbyder et lovligt produkt, som udgangspunkt har mulighed for at
kommunikere dette i sin markedsføring. Denne ytringsfrihed kan dog være reguleret
særskilt af hensyn til befolkningens sundhed eller andre forhold, som man fra politisk
hold har besluttet, bør veje tungere end annoncørens ret til at ytre sig kommercielt.
TV 2 har en pligt til at behandle alle annoncører lige, og vi vil således kun kunne afvise
en given annoncør, såfremt der ligger objektive og saglige grunde bag
som fx at det ikke
er lovligt at markedsføre det pågældende produkt. Alternativt kommer vi til at agere
smagsdommere på seernes vegne, og det ville i sagens natur blive en meget subjektiv
vurdering, der skulle lægges til grund for at afvise den ene type af annoncør eller produkt
fremfor den anden. Det er ikke en opgave, vi som medie mener, at vi har hverken en ret
eller en pligt til at påtage os.
Dok. nr. 17/02282-6
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/7-17 fra Michael Kiær om moralsk codex for kviklån reklamer, til kulturministeren
Side 2
Så længe det er lovligt at markedsføre kviklån, vil TV 2 derfor ikke afvise udbydere af
disse produkter som annoncører eller sponsorer på TV 2s platforme, dog naturligvis
under den forudsætning, at markedsføringen opfylder de indholdsmæssige krav, som
lovgivningen stiller.”
Reklameområdet er EU-reguleret i direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-
direktivet). Fra dansk side er reklamereglerne reguleret i radio- og fjernsynsloven samt
i reklamebekendtgørelsen.
Jeg kan i øvrigt henholde mig til det af TV 2 oplyste.
Mette Bock