Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1775837_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2017
Lovkvalitetskontoret
Viktoria Egsgaard
2017-0032/14-0027
2335124
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Stine Tolstrup Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om mulighederne for at gøre danske medier ansvarlige for indholdet af deres egne debatforummer samt tråde på deres officielle Facebook-sider, til justitsministeren
1775837_0002.png
Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for mulighederne for at gøre danske
medier ansvarlige for indholdet af deres egne debatforummer
samt tråde på deres officielle Facebook-sider, for eksempel ved
at gøre det lovpligtigt at fjerne strafbart indhold inden for en
bestemt tidsfrist? Hvilke initiativer planlægger ministeren på
området?”
Svar:
1.
Ved bestemmelsen af, hvilke regler der gælder for danske nyhedsmedi-
ers ansvar for indholdet af deres egne debatforummer samt tråde på deres
officielle Facebook-sider, er det dels afgørende, om der er tale om redige-
rede eller uredigerede debatindlæg, dels om hjemmesiden eller Facebook-
siden er anmeldt til Pressenævnet.
Redigerede debatindlæg
på nyhedsmediets egen hjemmeside eller Face-
book-side er omfattet af medieansvarsloven og dermed Pressenævnets
kompetence, kravet om overholdelse af god presseskik samt den særlige
fordeling af erstatnings- og straffeansvar, hvis hjemmesiden eller Face-
book-siden er anmeldt til Pressenævnet.
Kravet om anmeldelse følger af lovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. Det følger
af Pressenævnets praksis, at Facebook-siden kun er omfattet, hvis selve
Facebook-siden er anmeldt til Pressenævnet, uanset at nyhedsmediets egen
hjemmeside er anmeldt.
Kravet om, at der skal være tale om redigerede debatindlæg, bygger på
medieansvarslovens forudsætning om, at der skal være tale om en-
vejskommunikation.
Det fremgår således af forarbejderne til loven
1
, ”at der –
som det er tilfæl-
det ved den trykte presse og radio/fjernsyn
skal være tale om en-vejs-
kommunikation. Kun i disse tilfælde, hvor modtageren ikke kan påvirke
produktet, er der mulighed for at begrænse ansvarsplaceringen til bestemte
personer hos nyhedsformidleren. Dette betyder, at informationssystemer,
der er bygget op, således at modtageren umiddelbart kan korrigere eller
supplere den udsendte information, ikke vil være omfattet af de særlige
ansvarsregler.”
1
Betænkning 1205/1900 om medieansvar, side 108.
2
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om mulighederne for at gøre danske medier ansvarlige for indholdet af deres egne debatforummer samt tråde på deres officielle Facebook-sider, til justitsministeren
1775837_0003.png
Som redigerede indlæg anses også indlæg, der er lagt op på mediets
hjemmeside af redaktionen eller er skrevet af journalister eller skribenter,
der er tilknyttet mediet, uanset om indlægget indholdsmæssigt har været
gennemgået af en redaktion.
Som eksempel kan nævnes Pressenævnets kendelse af 24. september 2013,
sagsnr. 13-70-00489, hvor et blogindlæg skrevet af en af avisens faste
bloggere fandtes omfattet af medieansvarsloven.
Endvidere kan nævnes Pressenævnets kendelse af 21. marts 2017, sagsnr.
17-70-01104, hvor et indlæg skrevet af en skribent, hvis identitet var
ukendt for offentligheden, men kendt af redaktøren, og hvor mediet havde
godkendt og tilknyttet skribenten til mediet, fandtes omfattet af mediean-
svarsloven.
Uredigerede debatindlæg
er derimod som udgangspunkt ikke omfattet af
medieansvarsloven. Dette gælder, uanset at hjemmesiden eller Facebook-
siden er anmeldt til Pressenævnet.
Som eksempel kan nævnes Pressenævnets kendelse af 11. april 2014,
sagsnr. 14-70-00626, hvor en brugers kommentar ikke fandtes at være om-
fattet af medieansvarsloven, uanset mediets efterfølgende sletning heraf.
Efter omstændighederne kan mediets afvisning af en anmodning om at
slette en kommentar omvendt medføre, at der bliver tale om et redigeret
indlæg, der omfattes af medieansvarsloven og derved Pressenævnets kom-
petence.
En liste over hjemmesider, der er tilmeldt Pressenævnet, herunder Face-
book-sider,
kan
findes
Pressenævnets
hjemmeside
http://www.pressenaevnet.dk/hvem-kan-man-klage-over/.
Uredigerede debatindlæg eller debatindlæg på sider, der ikke er anmeldt
til Pressenævnet,
vil derimod være omfattet af straffelovens og erstatnings-
rettens almindelige ansvarsregler.
Om der i disse tilfælde kan pålægges et strafferetligt ansvar for elektronisk
formidling af f.eks. injurierende eller andre strafbare ytringer vil således
afhænge af straffelovens almindelige regler om medvirken og forsæt.
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om mulighederne for at gøre danske medier ansvarlige for indholdet af deres egne debatforummer samt tråde på deres officielle Facebook-sider, til justitsministeren
Ved en formidlers transmission eller lagring af information, som leveres af
andre, er det navnlig relevant at overveje, om formidleren kan straffes for
medvirken efter straffelovens § 23. Det følger af denne bestemmelse, at
den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved
tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen.
For at kunne straffe for forsætlig medvirken er det en forudsætning, at
formidleren har kendskab til indholdet af den transmitterede og/eller op-
lagrede information. Ved debatfora mv. på internettet yder formidleren
normalt alene teknisk bistand og får som udgangspunkt ikke som led heri
kendskab til den pågældende information. Dette indebærer, at straf for
forsætlig medvirken som udgangspunkt ikke kan komme på tale.
Der vil imidlertid efter omstændighederne kunne straffes for forsætlig
medvirken, hvis formidleren af et debatforum på internettet ikke fjerner
strafbart materiale fra hjemmesiden, når formidleren bliver gjort opmærk-
som på forholdet.
Derudover har e-handelsloven betydning for mulighederne for at gøre dan-
ske medier ansvarlige for indholdet på debatfora på internettet. Erhvervs-
ministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Danmark
har ved lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i infor-
mationssamfundet herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-
handelsloven) implementeret det europæiske direktiv om visse retli-
ge aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked (direktivet om elektronisk handel, direktiv
2000/31/EF af 8. juni 2002). E-handelslovens § 16 vedrører ansvars-
frihed for forskellige typer af ”værtstjenester”, herunder elektroniske
opslagstavler og chattjenester. Ifølge bestemmelsen er det en betin-
gelse for ansvarsfrihed, at tjenesteyderen ikke har kendskab til den
konkrete aktivitet eller information, jf. § 16, stk. 1, nr. 1. Hvis tjene-
steyderen får et kendskab dertil, er det en betingelse for ansvarsfri-
hed, at tjenesteyderen straks tager skridt til at fjerne informationen
eller hindre adgangen til den, jf. § 16, stk. 1, nr. 2.
Reglerne indebærer, at hvis en nyhedsformidler med et åbent debat-
forum på internettet ikke har kendskab til den ulovlige aktivitet eller
information (eksempelvis racistiske ytringer i strid med straffelovens
§ 266 b), vil nyhedsformidleren således være ansvarsfri. Hvis ny-
hedsformidleren derimod får kendskab til den ulovlige aktivitet eller
information på deres debatforum, påhviler der nyhedsformidleren en
pligt til straks at tage skridt til at fjerne informationen eller hindre
adgangen dertil. Opfylder nyhedsformidleren ikke betingelserne for
ansvarsfrihed, kan denne gøres ansvarlig for medvirken til en ulovlig
4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om mulighederne for at gøre danske medier ansvarlige for indholdet af deres egne debatforummer samt tråde på deres officielle Facebook-sider, til justitsministeren
handling efter de almindelige erstatningsretlige eller strafferetlige
regler.
Af e-handelslovens § 16, stk. 2, fremgår det, at formidleren af en
værtstjeneste ikke kan påberåbe sig ansvarsfrihedsreglen i stk. 1,
hvis den, som leverer informationen, er undergivet formidlerens
myndighed eller kontrol.
Det kan endvidere oplyses, at tiltag på EU-niveau er iværksat for at
undersøge, hvordan ulovlige handlinger på internettet, herunder
krænkelser, kan håndteres mere effektivt. Europa-Kommissionen vil
blandt andet undersøge mulige minimumskrav til internetmellem-
mænds (værtstjenesters) procedurer for fjernelse af ulovligt indhold
med henblik på at styrke deres effektivitet og samtidig fuldt ud re-
spektere grundlæggende rettigheder. De første konkrete resultater af
dette arbejde kan ifølge Europa-Kommissionen forventes inden ud-
gangen af 2017.”
2.
For så vidt angår spørgsmålet om planlagte initiativer på området, kan
Justitsministeriet henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmålene nr.
179 og 180 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg.
Justitsministeriet vil i øvrigt følge initiativer i EU-regi, herunder indgå i
løbende drøftelser med Erhvervsministeriet.
5