Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1768099_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
12. juni 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 18. maj 2017, efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 149 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af rådsmødesamrådet i Kulturudvalget den 17.
maj 2017 sende udvalget en oversigt over reglerne vedr. reklamer med 3
sammenlignelige kolonner, hvor den første kolonne beskriver gældende retstilstand,
den næste kolonne beskriver retstilstanden, hvis direktivforslaget
vedtages, og den sidste kolonne beskriver regeringens positioner? Det bedes
desuden angivet, hvor meget vi selv vil kunne bestemme i Danmark ift.
reklamereglerne.
Svar:
På rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2017 vedtog Rådet
med kvalificeret flertal en generel indstilling om direktivforslaget om udbud af
audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivforslaget).
Kolonnen i nedenstående oversigt, der beskriver retstilstanden for reklamer, hvis
direktivforslaget vedtages, er baseret på teksten i den vedtagne generelle indstilling.
AVMS-direktivet indeholder i dag en minimumsregulering af traditionelt tv og on
demand-tjenester såsom Netflix og HBO ift. regler om blandt andet kommerciel
kommunikation (reklamer, sponsorering, produktplacering mv.), fremme af europæiske
audiovisuelle produktioner og beskyttelse af mindreårige. I overensstemmelse med det
stillede spørgsmål er den nedenstående oversigt begrænset til reklamereglerne.
Oversigten berører således ikke reglerne om sponsorering og produktplacering.
Oversigten indeholder de reklameregler, hvor der i den af Rådet vedtagne tekst er
foretaget væsentlige ændringer i forhold til det gældende AVMS-direktiv.
Dok. nr. 17/01758-2
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om en oversigt over reglerne vedr. reklamer, til kulturministeren
1768099_0002.png
Side 2
Der er fortsat fastsat minimumsregler for reklamer i tv og on demand-tjenester i den
vedtagne tekst. Derudover er direktivet udvidet med krav om, at udbydere af såkaldte
videodelingsplatforme såsom YouTube og Facebook også skal overholde en række
kvalitative minimumkrav vedr. audiovisuel kommerciel kommunikation såsom forbud
mod reklamer for tobaksprodukter eller begrænsninger vedr. reklamer for alkohol.
Medlemslandene, herunder Danmark, har adgang til at fastsætte nationale regler, der
er strengere end de reklameregler, der er indeholdt i direktivet.
Oversigt over reklameregler
Gældende retstilstand
AVMS-direktivets art. 9 (1)
indeholder en række
kvalitative krav om
reklamer, som udbydere af
tv og on demand-tjenester
skal overholde, herunder at
reklamer ikke må skade
respekten for den
menneskelige værdighed
og indeholde
forskelsbehandling mv., at
reklamer vedrørende
cigaretter og andre
tobaksvarer er forbudt, at
reklamer for alkoholiske
drikkevarer ikke må være
rettet specifikt mod
mindreårige mv.
Retstilstanden, hvis
direktivforslaget
vedtages
Der vil fremover også være
forbud mod reklamer for
elektroniske cigaretter og
opfyldningsbeholdere.
Regeringens positioner
Regeringen støtter denne
skærpelse.
Udbydere af
videodelingsplatforme
såsom YouTube og
Facebook vil fremover
skulle overholde de
kvalitative minimumskrav
i art. 9 (1).
Regeringen kan støtte, at
forbrugere også skal
beskyttes ift. reklamer på
videodelingsplatforme.
Regeringen finder
imidlertid ikke, at den af
Rådet vedtagne tekst er
belyst nok mht. hvilke
videodelingstjenester på
nettet, der skal være
omfattet. Der har ikke
været tilstrækkelig tid til
at diskutere kriterier for,
hvad der skal reguleres,
hvilke konsekvenser det vil
få, og hvordan de opstillede
mål bedst opnås.
AVMS-direktivets art. 9 (2)
indeholder krav om
tilskyndelse af udbydere af
tv og on demand-tjenester
til at udvikle
adfærdskodekser
vedrørende underlødige
reklamer i forbindelse med
børneprogrammer om
Der vil fremover være
yderligere krav til de
pågældende kodeks.
Herudover vil der være
krav om kodeks vedrørende
underlødige reklamer for
alkoholiske drikkevarer.
Regeringen støtter denne
skærpelse.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om en oversigt over reglerne vedr. reklamer, til kulturministeren
1768099_0003.png
Side 3
usunde fødevarer og
drikkevarer.
AVMS-direktivets art. 22
indeholder en række krav,
som fjersynsreklamer
vedrørende alkoholdige
drikkevarer skal opfylde.
AVMS-direktivets art. 23
fastsætter, at tv-reklamer
ikke må fylde mere end
20% af en given
klokketime.
Kravene i art. 22 vil
fremover også gælde for
reklamer vedrørende
alkoholdige drikkevarer i
on demand-tjenester.
Fremover erstattes
timebegrænsningen med to
tidsperioder (kl. 6-18) og
(kl. 18-00), hvor 20%-
kravet skal gælde.
Regeringen støtter denne
skærpelse.
Regeringen støtter denne
lempelse.
Mette Bock