Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1758156_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Samråd i Folketingets Kulturudvalg 17. maj
2017 om kultur og sportsdelen af rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
22.-23. maj 2017
Lukket.
17. maj, kl. 10
Folketinget, vær. S-092.
Ca. 10 min.
10-15
Samrådet er indkaldt
”rutinemæssigt”.
15. maj 2017
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Afdelingschef Bente Skovgaard (mob. 51 88 67
69)
Kontorchef Per Nylykke (mob. 22 70 51 44)
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har
for kultur- og sportsdelens vedkommende fem
punkter. Af disse er der et punkt på det
audiovisuelle område, et kulturpunkt og tre
punkter om idræt.
Alle punkter er til orientering.
[AVMS-direktivet]
Jeg henviser til samlenotatet og vil først og
fremmest nævne pkt. 8 om forslag til revision af
direktivet om audiovisuelle medietjenester
også kaldet AVMS-direktivet. Forslaget er sat
Dok. nr. 16/03988-22
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
Side 2
på dagsordenen for rådsmødet med henblik på
generel indstilling om sagen.
Jeg indhentede forhandlingsoplæg om forslaget
i Europaudvalget den 31. marts. Kulturudvalget
blev inden da orienteret om sagen den 29.
marts.
Forslaget har som bekendt til formål at
modernisere AVMS-direktivet i lyset af den
stadigt større sammensmeltning mellem
”klassisk” tv og indhold/tjenester, som bliver
udsendt via internettet - og i lyset af såkaldte
videodelingsplatforme som YouTube, der giver
et stort udbud af audiovisuelt indhold på nettet.
Samtidig lægges der i forslaget op til at bevare
AVMS-direktivets grundlæggende formål om at
sikre den frie bevægelighed af audiovisuelle
medietjenester i EU, beskytte forbrugere samt
fremme kulturel mangfoldighed og
mediefrihed.
Jeg vil i dag begrænse mig til at orientere
udvalget om den seneste udvikling i
forhandlingssituationen og regeringens syn på
det maltesiske formandskabs
kompromisforslag, som det ser ud nu.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
1758156_0003.png
Side 3
Flere lande, herunder Danmark, finder, at
forslaget
i lyset af manglende klarhed over
konsekvenser
ikke er klar til generel
indstilling på rådsmødet den 23. maj. Dette
insisterer formandskabet og Kommissionen dog
på, at det er. Og formandskabet fastholder
ambitionen om en generel indstilling på
rådsmødet.
Det, der gør, at vi finder, at forslaget i den
foreliggende form ikke er klar til en generel
indstilling på rådsmødet i maj omhandler to
dele af forslaget.
For det første gælder det den del af forslaget,
der i Kommissionens oprindelige forslag
vedrører en udvidelse af direktivets
anvendelsesområde med videodelingsplatforme
såsom YouTube.
Det maltesiske formandskab har under
forhandlingerne ændret definitionen af
videodelingsplatforme med det formål at udvide
anvendelsesområdet yderligere til at omfatte
flere tjenester. Det gælder bl.a. sociale medier
med audiovisuelt indhold såsom Facebook.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
Side 4
Som det ligger, nu betyder det, at der for
audiovisuelt indhold på tjenester som Facebook
også skal laves regler, der beskytter
mindreårige mod skadeligt indhold. Og som
beskytter forbrugerne mod tilskyndelse til had.
Sådanne regler kan f.eks. gå ud på at etablere
systemer, hvor brugerne af tjenesterne i tilfælde
af skadeligt indhold kan rapportere om dette
indhold til udbyderen af platformen. Endvidere
betyder forslaget indførelse af nogle
minimumregler om reklamer for sådanne
tjenester.
Regeringen kan støtte, at forbrugere og
mindreårige skal beskyttes mod bl.a. skadeligt
indhold og tilskyndelser til had også på
tjenester som Facebook.
Der udestår imidlertid efter regeringens
opfattelse fortsat en afklaring af, hvilke
tjenester, der fremover foreslås omfattet af
direktivet. Der er således ikke i forslaget
opstillet klare kriterier for, hvilke tjenester der
skal reguleres. Og der er ikke i foretaget en
tilstrækkelig vurdering af de juridiske,
administrative og markedsmæssige virkninger
af den foreslåede udvidelse.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
1758156_0005.png
Side 5
Som forslaget ser ud nu, kan der potentielt blive
tale om regulering af meget store dele af
internettet. Også af meget små tjenester.
For det andet kan regeringen ikke støtte
formandskabets kompromistekst om indførelse
af kvoter for europæisk indhold i on demand-
udbyderes programkataloger. Teksten
opretholder Kommissionens forslag om, at on
demand-tjenester såsom Netflix og HBO skal
have et minimum på 20 % af europæisk film,
serier og dokumentarer.
Selv om det er et godt og relevant formål at
støtte op om europæisk og dansk indhold, er
dette forslag efter regeringens opfattelse fortsat
ikke et udtryk for modernisering
men derimod
et tilbageskridt. Det bør ikke være en opgave
for EU at diktere, hvad man skal udbyde, og
hvad man skal se.
Der er ikke noget i forhandlingssituationen, der
tyder på, at kravet om kvoter bliver taget ud af
forslaget. Alt peger derfor på, at regeringen
kommer til at stemme imod det samlede
direktivforslag på rådsmødet.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
Side 6
Om dette punkt kan jeg til slut oplyse, at
Europa-Parlamentets Kulturudvalg har afgivet
betænkning om forslaget dateret den 10. maj
2017 med henblik på vedtagelse på et
efterfølgende plenarmøde.
Af hovedpunkter kan jeg nævne, at
Parlamentets Kulturudvalg går ind for større
tilnærmelse af reglerne for tv, on demand-
tjenester og videodelingsplatforme end i
Kommissionens forslag. Der foreslås bl.a.
samme regler for beskyttelse mod opildnelse til
had, beskyttelse af mindreårige mod skadeligt
indhold og om reklamer og anden kommerciel
kommunikation.
Parlamentets Kulturudvalg vil også have, at der
skal gælde et krav om en kvote på minimum 30
% i stedet for 20 % for europæisk indhold i on
demand-udbyderes programkataloger.
Endelig kan jeg nævne, at Kulturudvalget
finder, at reklamer højst må udgøre 20 % i
tidsintervallet kl. 20-23 for at undgå, at alle
reklamer koncentreres omkring primetime.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
1758156_0007.png
Side 7
[EU-strategisk tilgang til internationale kulturelle relationer]
Med hensyn til pkt. 9 om en EU-strategisk
tilgang til internationale kulturelle relationer er
der i udkastet til rådskonklusioner en
opfordring til at overveje, om
og i givet fald
hvornår
medlemslande kan opnå mere ved at
arbejde sammen om international
kulturudveksling end hver for sig.
Arbejdet foreslås at foregå i en ny
arbejdsgruppe, der nedsættes for en begrænset
periode. Vi må så se, om den midlertidige
arbejdsgruppe kommer med nogle bud på,
hvornår det kan give mening at tænke kultur og
andre politikområder sammen i EU’s forhold til
tredjelande. Jeg er spændt på, hvad der kommer
ud af gruppen.
Regeringen støtter opfordringen i udkastet til
rådskonklusioner om at fremme et bredt
tværfagligt perspektiv på kulturudveksling. Det
har vi gode erfaringer med i Danmark bl.a. i
regi af Det Internationale Kulturpanel og
gennem fællesnordiske kultursatsninger i andre
lande. Man skal passe på top-styring.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
1758156_0008.png
Side 8
[EU-arbejdsplan for sport 1. juli 2017-1. juni 2020]
I forhold til sportsdelen vil jeg gerne pege på
pkt. 11 om resolutionsudkastet om en EU-
arbejdsplan for sport for den kommende 3-års
periode.
Den foreslåede arbejdsplan har tre
hovedtemaer: ”Sportens integritet”, ”Sportens
økonomiske dimension” og ”Sport og
samfund”.
Sportens integritet og herunder særligt
bekæmpelsen af doping og matchfixing er en
vigtig sag for regeringen og med et klart
grænseoverskridende element. Hvis integriteten
undermineres, undermineres grundlaget for
idrætten. Derfor byder jeg navnlig arbejdet med
sportens integritet i arbejdsplanen velkommen
og lægger meget stor vægt på, at der kommer
en drøftelse af, hvordan vi kommer videre med
ratifikationen af den europæiske matchfixing
konvention.
[Sport som en platform for social inklusion gennem frivillighed]
Pkt. 10 om udkast til konklusioner om sport
som en platform for social inklusion gennem
frivillighed lægger op til indsatser over for
sårbare målgrupper. F.eks. sårbare unge,
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 17/5-17 om ministerens indstilling til kultur- og sportsdelene af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2017, til kulturministeren
1758156_0009.png
Side 9
ensomme ældre, personer med handicap og
flygtninge og migranter. Dette med henblik på
at opnå bedre inddragelse i samfundet.
I Danmark har vi allerede gode erfaringer med
at fremme inklusion gennem deltagelse i det
frivillige foreningsliv. Jeg kan f.eks. nævne to
indsatser. Den ene er DIF Get2Sport, som
handler om integration i boligsociale områder.
Det andet eksempel er GAME, som har fokus
på gadeidræt. Begge indsatser hjælper
marginaliserede unge til at blive trænere og
dermed rollemodeller for andre.
[Brug af sportsmedier til fremme af social inklusion]
Til sidst vil jeg om pkt. 12 nævne, at
formandskabet har lavet et diskussionsoplæg
om sportsmediers rolle i fremme af social
inklusion.
Her vil jeg pege på, at pressen i Danmark er fri
til at bringe de historier, de ønsker. Jeg vil også
gerne fremhæve, at de gode eksempler på
inklusion også kommer frem i medierne, når
idrætsorganisationer, skoler og andre laver
inklusionsindsatser, der virker.