Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1769571_0001.png
Bestyrelsen for FONDEN AARHUS 2017
Sendt til fondens digitale postkasse
31. maj 2017
Sag X17-AG-73-UZ
/EmiWor
Redegørelse fra FONDEN AARHUS 2017, CVR-nr. 34 73 11 52
Erhvervsstyrelsen anmodede i brev af 25. april 2017 FONDEN AARHUS 2017
om en redegørelse for fondens samarbejde mv. med fondens stifter (Aarhus
Kommune) og væsentlige bidragydere (staten og Region Midtjylland), hvorun-
der om fonden direkte eller indirekte har ført midler tilbage til stifter eller væ-
sentlige bidragsydere.
Styrelsen anmodede også om en redegørelse for, hvordan bestyrelsen sikrer, at
bestyrelsesmedlemmer overholder reglerne om uafhængighed og inhabilitet,
når fonden indgår aftale med eller bidrager til aktiviteter i de kommuner, som
enten er stifter af eller væsentlige bidragsydere til fonden.
***
Fonden har i redegørelse af 23. maj 2017 oplyst, at fonden er stiftet med hen-
blik på at
”planlægge
og gennemføre værtskabet for Europæisk Kulturhoved-
stad 2017 og yde støtte til arrangementer og projekter op til, under og efter
kulturhovedstadsåret 2017”.
Fonden opfylder dens formål ved at gennemføre interne og eksterne program-
aktiviteter, der afholdes af kulturaktører i Aarhus Kommune og de øvrige
kommuner i Region Midtjylland.
Det fremgår af redegørelsen, at fonden er etableret på samme måde som Kø-
benhavns Kulturby Fond 96, der blev stiftet med henblik på at gennemføre
værtskabet for Europæisk Kulturhovedstad 1996, og som blev registreret hos
Fondsregistret og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i 1992. Erhvervsstyrelsen re-
gistrerede Fonden Aarhus 2017 den 13. november 2012.
Det er fondens opfattelse, at der hverken direkte eller indirekte er ført midler
tilbage til fondens stifter eller væsentlige bidragsydere i strid med bestemmel-
serne i lov om erhvervsdrivende fonde.
Efter det oplyste er fondens aftaler om betaling til de konkrete kulturprojekter
indgået ved gensidige bebyrdende kontrakter på almindelig markedsmæssige
vilkår med fondens eksterne samarbejdspartnere til gavn for de individuelle
brugere af kulturaktiviteterne, der gennemføres som led i fondens programakti-
viteter. Betalingen gives for udførelse af et konkret projekt, og ikke som et al-
mindeligt tilskud til modtageren.
ERHVERVSS TYRELSE N
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post
[email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm., om projektet Århus 2017 har efterlevet dansk lovgivning og i øvrigt levet op til de etiske standarder, som ministeren forventer af modtagere af et så stort beløb, til kulturministeren
2/3
Dette understøttes bl.a. af, at fonden som et grundlæggende vilkår for de eks-
terne projekter stiller krav om med- eller egenfinansiering for den eksterne
samarbejdspartner, at betalingen udelukkende anvendes i henhold til aftalen og
fondens formål, at fondens logo skal anvendes i forbindelse med markedsføring
og gennemførelse af projektet, og at betalingen kan kræves tilbagebetalt, hvis
de eksterne samarbejdspartnere ikke kan dokumentere, at beløbet er anvendt til
det konkrete projekt i overensstemmelse med aftalen.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at fondens beslutninger om at indgå af-
tale om konkrete projekter som led i kulturbyåret træffes således, at bestyrelsen
alene udvælger de overordnede kategorier af programaktiviteter, og de bud-
getmæssige rammer for hver kategori, mens det er fondens direktion, der for-
handler de konkrete vilkår for gennemførelse af de enkelte projekter og indgår
de konkrete aftaler med fondens samarbejdspartnere. Fonden redegør endvidere
for, at bestyrelsen er således sammensat, at den er uafhængig af fondens stifter,
jf. nedenfor.
På baggrund af fondens redegørelse er det Erhvervsstyrelsens vurdering, at der
ikke i strid med lov om erhvervsdrivende fonde er sket tilbageførsel af midler
til fondens stifter eller væsentlige bidragsydere i forbindelse med fondens beta-
ling til fondens programaktiviteter.
Der er tale om, at fonden som led i dens aktivitet og indenfor dens vedtægts-
mæssige formål køber ydelser (kulturarrangementer) hos en række kulturaktø-
rer, på markedsmæssige vilkår og med udgangspunkt i krav om med- eller
egenfinansiering. Det er styrelsens vurdering, at fondens betaling for disse
konkrete kulturaktiviteter er sket til opfyldelse af fondens aktivitetsformål til
gavn for borgerne i Aarhus Kommune og de øvrige kommuner i Region
Midtjylland.
De foretagne betalinger til gennemførelse af konkrete projekter, som sker på
grundlag af gensidigt bebyrdende aftaler indgået på markedsmæssige vilkår og
med krav om med- eller egenfinansiering, har efter styrelsens opfattelse ikke
karakter af uddeling af fondens midler, jf. lov om erhvervsdrivende fonde §§
77-78, hvor bestyrelsen for en fond beslutter at uddele midler til formål, der
falder indenfor fondens vedtægtsmæssige uddelingsformål. Der er derimod tale
om dispositioner af forretningsmæssig karakter med henblik på at fremme fon-
dens forretningsmæssige aktivitetsformål.
Styrelsen finder derfor ikke anledning til at foretage sig yderligere i relation til
fondens aktivitetsformål og programaktiviteter.
***
Fonden har som svar på styrelsens spørgsmål om bestyrelsesmedlemmernes
uafhængighed og habilitet oplyst, at fondens bestyrelse opfylder det grundlæg-
gende krav om uafhængighed af fondens stifter og væsentlige bidragsydere, da
10 ud af bestyrelsens 13 medlemmer ingen tilknytning har til fondens stifter
mv., og at der er fastsat regler om inhabilitet i forretningsordenen for fonden.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm., om projektet Århus 2017 har efterlevet dansk lovgivning og i øvrigt levet op til de etiske standarder, som ministeren forventer af modtagere af et så stort beløb, til kulturministeren
1769571_0003.png
3/3
Dette er derfor overordnet set Erhvervsstyrelsens vurdering, at der i forhold til
fondens stifter er den fornødne uafhængighed i fondens bestyrelse, og at fonden
i kraft af forretningsordenen og faste interne procedurer har taget højde for risi-
koen for inhabilitet.
I den fremsendte samarbejdsaftale mellem fonden og Holstebro Kommune
fremgår det imidlertid, at fondens budget hvert år skal godkendes af Aarhus
Kommune. Dette stemmer ikke overens med fondens vedtægt, hvor der i § 4.3
står, at fondens stifter ikke er tillagt særlige rettigheder eller fordele.
Efter styrelsens vurdering kan Aarhus Kommunes beføjelse til at godkende
fondens budgetter indikere, at der i praksis ikke er den fornødne uafhængighed
af fondens stifter, da godkendelse af budgetter først og fremmest er et anlig-
gende for fondens selvstændige bestyrelse.
En stifter kan ved stiftelsen i henhold til styrelsens praksis fastsætte en ved-
tægtsbestemmelse om, at visse afgrænsede beslutninger, f.eks. ændring af for-
mål eller beslutning om opløsning, kræver samtykke fra stifteren. Fondens stif-
ter kan derimod ikke tillægges en generel vetoret over for bestyrelsens beslut-
ninger.
Fondens bestyrelse bør derfor overveje at ændre den pågældende procedure, så-
ledes at Aarhus Kommune for fremtiden alene modtager en orientering om
fondens økonomi og aktiviteter frem for at være tillagt til en generel beføjelse
til at godkende fondens budgetter i lyset af kommunes særlige rolle som stifter
af fonden.
Hvad angår fondens betaling til Urban Lab lægger styrelsen på baggrund af
fondens redegørelse til grund, at beslutningen er truffet af fondens administre-
rende direktør, og at Ole Wolf fra kulturforvaltningen i Horsens kommune ikke
deltog i de konkrete drøftelser mellem fonden og Urban Lab, hvorfor styrelsen
ikke foretager sig noget vedrørende dette.
Hvis I har spørgsmål eller bemærkninger til dette brev, skal I være velkomne til
at kontakte mig.
Kopi af dette brev er sendt til fondens advokat.
Med venlig hilsen
Emil Bach Worsøe
Specialkonsulent
Tlf. direkte 35 29 14 12
E-post [email protected]