Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1769570_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
15. juni 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 17. maj 2017, efter ønske fra Søren Søndergaard
(EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 147 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
I betragtning af, at danske skatteydere fra hele landet har bidraget med et trecifret
millionbeløb til ”Århus 2017” bedes ministeren oplyse, om projektet i
skrivende stund har efterlevet dansk lovgivning og i øvrigt levet op til de etiske
standarder, som ministeren forventer af modtagere af et så stort beløb?
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om efterlevelse af lovgivningen tolker jeg spørgsmålet
således, at der primært sigtes til fondslovgivningen.
Fonden Aarhus 2017 er etableret som en erhvervsdrivende fond stiftet af Aarhus
Kommune. I fondslovgivningen er der krav om uigenkaldelig adskillelse af fondens
formue fra stifterens formue. Dette krav medfører bl.a., at en fonds midler efter
stiftelsen ikke må føres tilbage til fondens stifter.
Erhvervsstyrelsen under Erhvervsministeriet fører som fondsmyndighed statens tilsyn
med, at Fonden Aarhus 2017 lever op til fondslovgivningen. Erhvervsstyrelsen har på
baggrund af omtaler i pressen om Fondens ejerforhold og aktiviteter bedt Fonden levere
en redegørelse for fondens samarbejde mv. med fondens stifter og væsentlige
bidragydere. Herunder især om fonden direkte eller indirekte har ført midler tilbage til
stifteren (Aarhus Kommune).
På baggrund af fondens redegørelse, har Erhvervsstyrelsen d. 31. maj vurderet, at der
ikke i strid med lov om erhvervsdrivende fonde er sket tilbageførsel af midler til
fondens stifter eller væsentlige bidragsydere i forbindelse med fondens betaling til
fondens programaktiviteter.
Dok. nr. 17/01752-5
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm., om projektet Århus 2017 har efterlevet dansk lovgivning og i øvrigt levet op til de etiske standarder, som ministeren forventer af modtagere af et så stort beløb, til kulturministeren
Side 2
Ligeledes er det overordnet set Erhvervsstyrelsens vurdering, at der i forhold til
fondens stifter er den fornødne uafhængighed i fondens bestyrelse, og at fonden i kraft
af forretningsordenen og faste interne procedurer har taget højde for risikoen for
inhabilitet. Erhvervsstyrelsen nævner dog i den forbindelse, at det af samarbejdsaftalen
mellem fonden og Holstebro Kommune fremgår, at fondens budget hvert år skal
godkendes af Aarhus Kommune, hvilket efter Erhvervsstyrelsens vurdering kan
indikere, at der i praksis ikke er den fornødne uafhængighed af fondens stifter.
Erhvervsstyrelsen opfordrer derfor fondens bestyrelse til at overveje ændring af den
pågældende procedure, således at Aarhus Kommune for fremtiden alene modtager en
orientering om fondens økonomi og aktiviteter frem for at være tillagt til en generel
beføjelse til at godkende fondens budgetter.
For så vidt angår fondslovgivningen henholder jeg mig til Erhvervsstyrelsens
vurdering.
Der foreligger også et aktuelt spørgsmål om muligheden for aktindsigt i fondens virke
efter offentlighedsloven, som Ombudsmanden er gået ind i. I forhold til det spørgsmål
vil jeg afvente Ombudsmandens vurdering.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt Fonden Aarhus 2017 lever op til
”forventede
etiske standarder” kan jeg oplyse, at statens projekttilskud til fonden på 129 mio. kr. er
ydet under en række tydelige tilskudsforudsætninger og krav til afrapportering
vedrørende målopfyldelse, evaluering af projektet osv. Det skal i den forbindelse
understreges, at statens tilskud ydes direkte til Fonden, og ikke til konkrete aktiviteter
og projekter, der afvikles i løbet af Kulturhovedstadsåret. Det er Slots- og
Kulturstyrelsen, der fører tilsyn med, at Fonden anvender midlerne i henhold til
formålet for projekttilskuddet.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at det ikke har været et krav i forbindelse med tildeling
af statens tilskud til Fonden 2017, at fonden lever op ”Anbefalinger
for god ledelse af
større kulturprojekter”
fra 2006,
som netop kun er anbefalinger og ikke juridiske
tilskudsforudsætninger. Fonden har imidlertid over for Slots- og Kulturstyrelsen i juni
2016 redegjort for, hvordan fonden lever op til anbefalingerne.
Mette Bock
Bilag: Erhvervsstyrelsens svar af 31. maj på redegørelse fra Fonden Aarhus 2017