Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1751942_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
4. maj 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 6. april 2017 stillet mig følgende spørgsmål, nr. 136
(Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om de trykte medier har dispensation fra henholdsvis
forbrugeraftaleloven i forhold til forbud mod uopfordret henvendelse og
konkurrenceloven i forhold til forbud mod faste priser.
Svar:
Ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, må erhvervsdrivende som hovedregel ikke uden
forudgående anmodning herom rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
forbruger. Ifølge bestemmelsens stk. 2, gælder dette dog ikke telefoniske henvendelser
om 1) bestilling af bøger, 2) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,
3) formidling af forsikringsaftaler og 4) tegning af abonnement om redningstjeneste
eller sygetransport.
Ved siden af undtagelsesreglen i forbrugeraftaleloven gælder ligeledes reglerne i
markedsføringslovens §§ 1, 3 og 6, stk. 3. Det følger heraf, at den erhvervsdrivende skal
overholde god markedsføringsskik, at markedsføringen ikke må være vildledende,
urigtig eller aggressiv, og at den erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til
forbrugere, der har frabedt sig dette, for eksempel ved at lade sig notere på den
såkaldte Robinsonliste.
De trykte medier har således dispensation fra forbuddet mod uanmodet henvendelse
efter forbrugeraftaleloven, men kun for så vidt angår telefoniske henvendelser
vedrørende de i § 4, stk. 2, oplistede tilfælde, og for så vidt bestemmelserne i
markedsføringsloven er overholdt.
Jeg har til brug for besvarelsen bedt Erhvervsministeriet om et bidrag til den del af
udvalgsspørgsmålet, der omhandler konkurrenceloven. Erhvervsministeriet har oplyst
følgende:
Dok. nr. 17/01342-4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om, hvorvidt de trykte medier har dispensation fra hhv. forbrugeraftaleloven ift. forbud mod uopfordret henvendelse og konkurrenceloven ift. forbud mod faste priser, til kulturministeren
Side 2
"Trykte medier, herunder bøger, aviser og magasiner, er - ligesom alle andre
virksomheder m.v. - generelt omfattet af konkurrencelovens bestemmelser.
For så vidt angår forbuddet mod bindende videresalgspriser (faste priser) i
konkurrencelovens § 6, er det alene trykte medier som aviser og magasiner, der i dag
har en dispensation fra forbuddet. Det trykte medie, bøger, har også haft en
dispensation fra forbuddet mod bindende videresalgspriser, men dispensationen er
blevet ophævet siden hen.
Det er Konkurrencerådet, der – i henhold til den dagældende konkurrencelov – har
udstedt dispensationerne. I henhold til den dagældende konkurrencelov kunne
dispensation gives, når vægtige grunde talte herfor. Konkurrencerådet udgør – sammen
med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - en konkurrencemyndighed, der er
uafhængig af Erhvervsministeriet.
I 1990 blev der på visse punkter udstedt en dispensation for de trykte medier fra den
dagældende danske konkurrencelovs forbud mod bindende videresalgspriser. Som følge
af overgangsbestemmelsen i § 27 i den danske konkurrencelov fra 1998 er sådanne
dispensationer fortsat i kraft, indtil Konkurrencerådet træffer en afgørelse om
tilbagekaldelse.
For så vidt angår bøger traf Konkurrencerådet den 29. marts 2006 afgørelse om delvis
tilbagekaldelse og den 1. januar 2011 blev dispensationen ophævet helt i forbindelse
med en ændring af den danske konkurrencelov. Dermed er der ikke længere
dispensation fra forbuddet mod bindende videresalgspriser for bøger.
For så vidt angår aviser og magasiner har Konkurrencerådet ikke taget stilling til
dispensationen siden 1990. Der er således ikke truffet afgørelse om tilbagekaldelse af
dispensationen, ligesom der heller ikke er foretaget ændringer af den danske
konkurrencelov for at ophæve dispensationen for aviser og magasiner. Dermed har
disse trykte medier fortsat en dispensation fra forbuddet mod bindende
videresalgspriser i den danske konkurrencelov.”
Jeg kan henholde mig til det af Erhvervsministeriet oplyste.
Mette Bock