Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
DR
1. maj 2017
Notat
DR’s bidrag til besvarelse af KUU alm. del spørgsmål 128-131
Kulturministeriet har bedt DR om bidrag til besvarelse KUU alm. del spørgsmål
128-131.
Spørgsmålene vedrører opdatering af en række tal
om licensbetalere
og
sortseere
samt
opdatering
af
estimater
og
vurderinger
af
de
provenumæssige effekter mv. af forskellige alternativer til den nuværende
licensfinansiering, som fremgik af rapporten
”Licensrapport –
Mulige alternativer
til den nuværende licensfinansiering af DR og de regionale TV 2-virksomheder”
,
der blev udgivet i 2014 af Kulturministeriet
(i det følgende benævnt
”Licensrapporten”).
Rapporten
blev
udarbejdet
af
en
arbejdsgruppe
med
Social-,
deltagelse
Børne-
af
og
Kulturministeriet,
Finansministeriet,
Skatteministeriet,
Integrationsministeriet, de regionale TV2-virksomheder og DR i perioden fra
august til december 2013 og baserede sig
således på et grundigt forudgående
analysearbejde.
DR har nedenfor
foretaget en opdatering af følgende spørgsmål,
figurer og
tabeller:
Spørgsmål 128
o
Figur 2
o
Figur 3
o
Figur 4
Side 1 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0002.png
o
Tabel 4
o
Tabel 8
Spørgsmål 130
Med mindre andet er angivet, har DR
lagt vægt på at opdatere tallene ud fra
den samme metode, som blev anvendt i Licensrapporten. De opdaterede
tabeller følger nedenfor.
Talgrundlaget bag figurerne er vedlagt som bilag.
Hvad de resterende
spørgsmål og tabeller angår, har DR ikke
grundlag for en
opdatering. DR har
i disse tilfælde
ikke konkret viden eller opdaterede
erfaringer, der kan danne baggrund for en opdatering af de tal og
skøn, der
fremgår af Licensrapporten.
”Spørgsmål 128.
Ministeren bedes
sende udvalget en opdatering, med tilføjelse
af senest tilgængelige tal, af følgende figurer og tabeller i rapporten
”Licensrapport – Mulige alternativer til den nuværende licensfinansiering af DR
og de regionale TV 2-virksomheder”,
der blev udgivet i 2014
af
Kulturministeriet.”
Figur 2: Udvikling i antal husstande og antal husstande tilmeldt licens
Udviklingen i antal husstande og antallet af husstande, der er tilmeldt licens i
perioden 2011-2016
fremgår af
figur 2.
Figur 2. Udvikling i antal husstande sammenlignet med udviklingen i antal
licensbetalere
Side 2 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0003.png
2.700.000
2.600.000
2.500.000
2.400.000
2.300.000
2.200.000
2.100.000
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Antal husstande
Antal licensbetalere
Anm.: Ultimo
året.
Antal husstande trukket via Danmarks Statistik (FAM55N). Ekskl. erhvervslicens.
Kilde: DR, Danmarks Statistik.
Faldet i antallet af licensbetalere fra 2012 til 2013
skal ses i sammenhæng med
afskaffelsen af radiolicensen i 2013.
Figur 3 og 4: Udvikling i licensprovenu til fordeling i
hhv. løbende og faste
priser.
Udviklingen i licensprovenu til fordeling i perioden 2001-2016
i hhv. løbende og
faste priser fremgår af figur 3 og 4.
Side 3 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0004.png
Figur 3. Licensprovenu til fordeling, 2001-2016, mio. kr.
løbende priser
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
tidligere opgørelsesmetode
ny opgørelsesmetode
2006
2013
2001
2002
2003
2004
2005
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2014
2015
Anm.:
I 2009 sker der som følge af en ændret regnskabspraksis en teknisk nedsættelse af
licensprovenuet til fordeling, der modsvares
af en tilsvarende mindre licenstilførsel til DR
(rykkergebyrer og morarenter indgår i modsætning til tidligere ikke i opgørelsen af samlet
licensprovenu, men indtægtsføres direkte i DR’s regnskab).
Kilde: DR’s årsrapporter.
Udviklingen skyldes
primært den løbende regulering af licenssatserne som følge
af prisudviklingen. Faldet fra 2015 til 2016 skyldes
primært,
at DR, som
konsekvens af SKATs stop af det automatiske inddrivelsessystem EFI, har oplevet
en stigning i tilgodehavende medielicens. Stigningen i DR’s tilgodehavende
indebærer, at der hensættes et større beløb til mulige fremtidige tab.
Opgøres licensprovenuet til fordeling i faste priser, har der været tale om en
stabil udvikling i licensprovenuet til fordeling, jf. figur 4.
2016
Side 4 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0005.png
Figur 4. Licensprovenu til fordeling, 2001-2016, mio. kr. faste priser (2016-
prisniveau)
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
tidligere opgørelsesmetode
ny opgørelsesmetode
2006
2013
2001
2002
2003
2004
2005
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2014
2015
Anm.: I 2009 sker der som følge af en ændret regnskabspraksis en teknisk nedsættelse af
licensprovenuet til fordeling, der modsvares af en tilsvarende mindre
licensprovenu, men indtægtsføres direkte i DR’s regnskab).
Kilde: DR’s årsrapporter, opregning til 2016-priser
pba. af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks
(PRIS112).
licenstilførsel til DR
(rykkergebyrer og morarenter indgår i modsætning til tidligere ikke i opgørelsen af samlet
Tabel 4: Antal sortseere samt antallet af ikke-licenspligtige husstande.
I Licensrapporten er antallet af ikke-licenstilmeldte husstande opgjort til 239.000
(per september 2013). Det svarer til forskellen mellem det samlede antal
adresser
beboet af myndige personer over 18 år
og antallet af licensaftaler.
2016
Side 5 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0006.png
Opdateres dette tal per 1. april 2017 er der ca. 271.000 husstande, der ikke
betaler medielicens, jf. tabel 4 nedenfor.
DR
har ikke konkret viden om det præcise antal sortseere.
Det senest
foreliggende estimat anslår, at ca. 0,7 pct. eller ca. 18.700 ud
af det samlede
antal husstande per 1. april 2017 ikke er licenspligtige. Det svarer til, at ca.
252.000 husstande eller 9,5 pct. af det samlede antal husstande er sortseere.
Udviklingen ift. 2014 skal ses i lyset af det øgede antal husstande samlet set.
Tabel 4. Antal sortseere samt antallet af ikke-licenspligtige husstande per 1. april
2017
Husstande
Samlet antal ikke-licenstilmeldte husstande
Ikke-licenspligtige husstande
Samlet antal sortseere
Kilde: DR og Gallup.
270.836
18.685
252.151
Det bemærkes, at antallet af sortseere også kan opgøres på andre måder,
herunder i lyset af,
at der i visse tilfælde bor flere
licenspligtige personer i
samme husstand.
Tabel 5:
Estimat for fordeling af sortseere på diverse grupper (unge,
indvandrere, licensmodstandere mv.)
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund for en opdatering af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at opdatere tabellen.
Tabel 8: Licensopkrævning i europæiske lande
Tabel 8 opdaterer tabel 8 fra Licensrapporten
baseret på
de samme kilder. I
forhold til Licensrapporten er der tilføjet en kolonne, der
ud fra de oplyste
momssatser angiver licensen i EUR ekskl. moms, idet det er licensmidlerne ekskl.
moms, der tilgår public service-formål.
Side 6 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
Variationen i husstandenes udgift til licens
kan primært henføres til,
at der er
forskel i landenes befolkningstal
og købekraft.
Jo flere husstande, der bidrager
til finansieringen af public servicevirksomhederne, jo mindre skal den enkelte
borger/husstand
alt
andet
lige
betale,
eftersom
udgifterne
til
public
servicevirksomhederne ikke er fuldt variable med antallet af borgere/husstande i
det pågældende land.
Side 7 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0008.png
Tabel 8.
Licensopkrævning i europæiske lande
Land
Licens i
EUR
ekskl.
moms
(2015)
Danmark
England
261,3
200,46
Licens i
Opkrævnings-
EUR
inkl.
moms
(2015)
326,6
200,46
Public service-
institutionen
Public service-
institutionen
Finland
Frankrig
Irland
Italien
Kroatien
Norge
Polen
Portugal
Rumænien
Schweiz
Slovenien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Østrig
Ingen
licens
133,2
160,0
109,1
N/A
279,96
50,13
30,0
14,75
433,0
153,0
221,95
78,19
215,76
256,50
Ingen
licens
136,0
160,0
113,5
126,09
307,96
61,66
31,8
17,55
433,0
153,0
221,95
78,19
215,76
282,15
Skattemyndighed
Netværksoperatør*
Netværksoperatør*
Public service-
institutionen
Public service-
institutionen
Netværksoperatør*
Netværksoperatør*
Netværksoperatør*
Anden
Public service-
institutionen
Public service-
institutionen
Public service-
institutionen
Public service-
institutionen
Public service-
10
20
Side 8 af 13
Moms på
licens
(2017)
Moms
normal
sats
(2017)
instans (2016)
25
undtaget
25
20
Ingen licens
10
2,1
Undtaget
4
N/A
10
23
6
19
Undtaget
Undtaget
Undtaget
Undtaget
Undtaget
24
20
23
22
25
25
23
23
19
8
22
25
21
19
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0009.png
institutionen
Kilder: EBU, Europakommissionen: VAT Rates applied in the Member States of the European Union.
* Netværksoperatør dækker over f.eks. El-udbydere, teleudbydere, postvæsen.
Tabel 9. Skøn for effekt af frameldeordning i personer fordelt på
grupper.
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund for en opdatering
af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at opdatere tabellen.
Tabel 10. Skøn for effekt af frameldeordning i kr.
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund
for en opdatering af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at opdatere tabellen.
Tabel 15. Skøn for
provenueffekter af en
apparatuafhængig husstandsafgift
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund for en opdatering af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at opdatere tabellen.
”Spørgsmål 129. I tillæg til opdateringen af tabel 4 i ”Licensrapport –
Mulige
alternativer til
den nuværende licensfinansiering af DR og de regionale TV
2-
virksomheder”, jf. KUU alm. del – spørgsmål 128, bedes ministeren redegøre for,
om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består
af husstande med lav indkomst.”
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund for en opdatering af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at foretage en opdatering.
”Spørgsmål 130.
Ministeren bedes
redegøre for de årlige udgifter til at drive DR
Licens i perioden 2011-2016. Herunder bedes redegjort for de enkelte
udgiftsposter i denne forbindelse (løn, porto, kampagner mv.).”
DR’s udgifter til licensopkrævning mv.
i DR Licens og Programservice kan
opgøres
til
mellem 48 og 53 mio. kr. i perioden 2011-2016, jf. tabel 1.
Side 9 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0010.png
Tabel 1. Udgifter til DR Licens og Programservice (mio. kr., faste priser, 2016-
prisniveau)
Udgiftspost
Løn
Porto
Øvrige udgifter
I alt
Kilde: DR
2011
17
26
5
48
2012
19
27
6
52
2013
20
27
6
53
2014
19
26
4
49
2015
18
28
5
51
2016
20
29
5
53
Det bemærkes, at den regnskabsmæssige afgrænsning adskiller sig en smule fra
den opgørelse, der
er anvendt i Licensrapporten.
Stigningen i de samlede udgifter til DR Licens og Programservice fra 2015 til
2016 skyldes bl.a., at DR ved udgangen af 2015
har indført en rykker 2 for de
husstande, der ikke betaler deres licens efter den normale rykkerprocedure,
hvilket medfører en stigning i
bl.a. portoudgifterne. Det er sket som konsekvens
af, at SKAT har stoppet det automatiske inddrivelsessystem EFI og dermed ikke
inddriver licensrestancerne i samme omfang som tidligere. DR sender derfor pt.
to rykkere, før restancerne overdrages til SKAT.
DR’s udgifter til kampagner (radio-
og tv-spots mv.)
er indeholdt under øvrige
udgifter.
Endelig
bemærkes det, at en mindre andel af udgifterne (skønsmæssigt 2-3
mio.
kr.
årligt)
vedrører
opgaver,
der
er
relateret
til
opgaveløsning
i
DR
Programservice, og som derfor ikke
kan henføres
til licensadministrationen.
”Spørgsmål 131. Kan ministeren bekræfte, at vurderingen i rapporten
”Licensrapport – Mulige alternativer til den nuværende licensfinansiering af DR
og de regionale TV 2-virksomheder”,
der blev udgivet i 2014 af Kulturministeriet,
vedrørende merprovenuet, øgede udgifter samt anslået nettoprovenu ved
Side 10 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
overgangen til en frameldeordning jf. rapporten pkt. 6.3.2.2. fortsat er gældende
i forhold til seneste tilgængelige tal?”
DR har, jf. ovenfor, ikke konkret viden eller opdaterede erfaringer, der kan
danne baggrund for en opdatering af de tal og skøn, der fremgår af
Licensrapporten. DR har derfor ikke grundlag for at opdatere tabellerne i det
pågældende afsnit.
Side 11 af 13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0012.png
Bilag 1. Talgrundlaget bag de opdaterede figurer
Figur 2. Udvikling i antal husstande og antal husstande tilmeldt licens
År
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
erhvervslicens.
Kilde: DR og Danmarks Statistik.
Antal husstande
2.459.203
2.469.332
2.482.150
2.499.606
2.517.137
2.532.058
2.547.377
2.563.903
2.573.417
2.584.479
2.593.553
2.607.876
2.621.249
2.636.586
2.654.585
2.670.059
Antal licensbetalere
2.250.553
2.247.302
2.259.882
2.315.895
2.325.552
2.338.997
2.374.723
2.362.011
2.405.970
2.416.734
2.418.386
2.416.393
2.378.119
2.381.522
2.390.574
2.400.354
Anm.:
Ultimo året.
Antal husstande trukket via Danmarks Statistik (FAM55N). Licensbetalere er ekskl.
Figur 3 og 4. Udvikling i licensprovenu til fordeling i løbende og faste priser,
mio. kr.
År
Løbende
priser
oprindelig
2001
2002
3.259
3.368
korrigeret
Faste priser (2016-
prisniveau)
oprindelig
4.191
4.228
Side 12 af 13
korrigeret
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om det fortsat er gældende, at gruppen af sortseere i overvejende grad består af husstande med lav indkomst, til kulturministeren
1764248_0013.png
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
3.446
3.599
3.523
3.652
3.813
3.872
4.019
3.950
4.050
4.167
4.308
4.445
4.426
4.477
4.411
4.236
4.376
4.207
4.279
4.391
4.310
4.420
4.344
4.354
4.358
4.400
4.503
4.457
4.490
4.411
Anm.: I 2009 sker der som følge af en ændret regnskabspraksis en teknisk nedsættelse af
licensprovenuet til fordeling, der modsvares af en tilsvarende mindre licenstilførsel til DR
(rykkergebyrer og morarenter indgår i modsætning til tidligere ikke i opgørelsen af samlet
licensprovenu, men indtægtsføres direkte i DR’s regnskab).
Kilde: DR’s årsrapporter, opregning til 2016-priser
pba. af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks
(PRIS112).
Side 13 af 13